گزارش جی پلاس؛

آشنایی با سردترین روستای دنیا که با دمای منفی67 درجه رکورد زد/ تصاویر

سردترین روستای دنیا در سیبری واقع شده است که در ژانویه دمای آن به منفی 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سرمای آن به حدی است که مژه‌های چشم ساکنان آن لحظاتی بعد از قرار گرفتن در محیط یخ می‌زند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی‌پلاس؛ روستای دوردست «اویمیاکن» لقب سردرترین نقطه مسکونی را در دنیا به خود اختصاص داده است. سرمای این منطقه به حدی زیاد است که دماسنج الکترونیکی جدیدی که در این روستا برای سنجش دما نصب شده، بعد از ثبت دمای استخوان‌شکن منفی 62 درجه سانتی‌گراد از کار افتاد و شکست.

ایستگاه رسمی هواشناسی در «قطب سرد» سیبری دمای منفی 59 درجه را ثبت کرده اما مقامات اعلام کرده‌اند که اطلاعات ثبت شده آنها کم‌تر از منفی 67 درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد که یک درجه پایین‌تر از دمای پذیرفته شده در دنیاست. این رکورد به شهری در سال 1933 برمی‌گردد.

این در حالی است که دماسنج دیجیتالی که سال گذشته برای تعیین دمای منطقه برای گردشگران در فروشگاه روستای اویمیاکون نصب شده بود، دمای منفی 62 درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد.

در این روستا حدود 500 نفر زندگی می‌کنند و در دهه 1920 و 1930، محلی برای توقف گله‌‌های گوزن‌های شمالی بود که از آب به جا مانده از بهار می‌خوردند. این روستا نام خود را از همین گرفته است که به معنای «آبی است که یخ نمی‌زند». دولت روسیه بعدها محل سکونت دائمی را برای عشایر ایجاد کرد.

در سال 1933، دمای منفی 67/7 درجه سانتی‌گراد در اویمیاکن به ثبت رسید که به عنوان کم‌ترین دمای ثبت شده در نیمکره شمالی پذیرفته شد. کم‌ترین دماها در قطب جنوب به ثبت رسیده‌اند اما اینجا، از شدت سرما هیچ اسکان دائمی برای ساکنان وجود ندارد و مردم این روستا با مشکلات روزانه‌ای چون یخ زدن جوهر خودکار، یخ زدن شیشه‌ها و صورت‌ مردم و از دست رفتن شارژ باتری‌ها مواجه‌اند.

مقامات از اهالی روستا خواسته افراد تمام روز ماشین خود را از ترس دوباره روشن نشدن، هرگز خاموش نکنند. زمین سنگی و سخت این منطقه دفن مردگان را دشوار کرده است به طوری که ابتدا باید زمین را شکافت تا بتوان گوری حفر کرد و تا چند ساعت آتش روشن می‌کنند. سپس ذغال‌سنگ داغ را در کنار آن و داخل حفره‌ای در عمق کم قرار می‌دهند. این فرآیند چند روز تکرار می‌شود تا حفره ایجاد شده برای دفن مرده آماده شود. 

سیبری

سیبری

سیبری

دیدگاه تان را بنویسید