گزارش جی پلاس از ترکیب جدید کمیته ملی المپیک؛

ساکنان جدید سئول چه سوابقی دارند؟/ تشکیلات المپیکی ایران وزن فرهنگی گرفت

انتخابات کمیته ملی المپیک به پایان رسید و یازده مدیرساکن خیابان سئول انتخاب شدند. یازده نفری که وزن فرهنگی ترکیب مدیریتی آن بیش از پیش شد و با ریاست رضا صالحی امیری بخشی از تصمیمات مهم ورزش ایران در چهار سال آینده را خواهند گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ مهمترین انتخابات ورزش ایران هم بالاخره برگزار شد. انتخاباتی که چیدمان کمیته ملی المپیک، یکی از دو نهاد تصمیم گیرنده ورزش ایران را برای چهار سال آینده مشخص کرد؛ البته با اتفاقات جالبی که در رقابت بر سر تصاحب پست های مختلف به وجود آمد. در آخر هم از مجموع یازده نفری که با رأی مجمع به کمیته رفتند، برخی از قبل قابل پیش بینی بود و برخی دیگر سورپرایز بزرگی برای این انتخابات بودند.

*** اقبال عمومی برای رئیس جدید

اولین انتخاب برای پست ریاست کمیته بود که طبق پیش بینی ها با کناره گیری محمود خسروی وفا یکی از دو کاندیدا، رضا صالحی امیری با قاطعیت آرای موافق، به مدت چهار سال رئیس کمیته ملی المپیک شد. برای انتخاب او هیچ رایی وارد صندوق نشد و چون تنها کاندیدا بود اعضای مجمع برای انتخاب او قیام و رئیس جدید را انتخاب کردند.

** رضا صالحی امیری کیست؟

صالحی امیری گذشته از داشتن سوابق مهمی در سال های قبل نظیر: ریاست کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مشاور رئیس جمهور در دولت اصلاحات، عضو شورای اجتماعی کشور، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، معاون پژوهش های فرهنگی واجتماعی مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست کتابخانه ملی ایران، استاد دانشگاه، مولف 14 عنوان کتاب و...، در سال های اخیر مدتی سرپرست وزارت ورزش بود و پس از آن هم به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس رای اعتماد گرفت. او پس از پایان دوران وزارت هم با پذیرش دعوت شهردار تهران، قائم مقام و معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران شد.

او که سوابق مدیریتی زیادی دارد در این دوره از انتخابات کمیته ملی المپیک با استقبال مدیران ورزشی برای حضور در این نهاد ورزشی مهم روبرو شد. مدیرانی چون محمود خسروی وفا که اکنون باتجربه ترین رئیس فدراسیون ورزشی که سالها مسئولیت کمیته ملی پارالمپیک را هم برعهده داشت، حضور او را برای مسیر موفقیت آمیز ورزش کشور طی چهار سال آینده، بسیار مفید ارزیابی کرد و درباره کناره گیری اش به نفع صالحی امیری هم به جی پلاس گفت: کناره گیری من اتفاقا کاملا ورزشی بود نه سیاسی. اطمیمنان دارم شرایط بهتری می تواند برای مسیر ورزش حرفه ای ایران رقم بخورد.

اگر چه برخی چهره های مدیریتی ادوار گذشته ورزش در این دوره از انتخابات کمیته المپیک نیستند، اما معمولا در اکثر کشورها چنین مسئولیتی را مدیران باتجربه و صاحب نفوذ می پذیرند تا علاوه بر اعتبار بخشیدن به انسجام ساختار داخلی تشکیلات ورزش حرفه ای و قهرمانی کشور، بتوانند پیشرفت خوبی هم در کسب کرسی های بین المللی داشته باشند. از این حیث و در مقطع کنونی صالحی امیری بهترین گزینه بود؛ ضمن اینکه وجهه فرهنگی او نیز می تواند پس از گذشت چندین دهه از انقلاب اسلامی، وزن و اعتبار فرهنگی کمیته ملی المپیک که همواره مغفول مانده را ارتقا دهد.

* رئیس جدید کمیته المپیک: باید به فلسفه المپیک برگردیم/ ورزش برای جمهوری اسلامی قدرت نرم است

رضا صالحی امیری پس از انتخابش به عنوان رئیس کمیته المپیک گفت: نکته اساسی که فکر می کنم باید به آن بپردازیم این است که به فلسفه المپیک برگردیم و ببینیم که اساسا المپیک چیست. المپیک دو خاستگاه روشن دارد که یکی مبانی انسانی و اخلاق گرایی است و دیگری رقابت. امروز ورزش یک قدرت نرم برای جمهوری اسلامی ایران است. قطعا ورزش یکی از کانونهای افتخارات ملی و جهانی برای ماست. امروز یک مدال تنها افتخار برای یک قهرمان نیست بلکه یک افتخار وغرور ملی برای تمام ایرانیان است. از این منظر رقابت در عرصه جهانی افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و در داخل هم ارتقای هویت و غرور و عزت ملی را به همراه دارد.

او ادامه داد: تلاشی که کمیته ملی المپیک انجام می دهد مکمل تلاش های وزارت ورزش خواهد بود و قطعا این دو مجموعه در کنار هم می توانند به اهداف متعالی برسند. من نسبت به مسائل ورزش بی اطلاع نیستم اما قطعا برنامه ریزی منسجم و مشترکی به همراه وزیر ورزش خواهیم داشت.

*** تمدید دبیر کلی مدیر سابق

بزرگترین سورپرایز انتخابات کمیته ملی المپیک در بخش دبیرکلی اتفاق افتاد. جایی که شاید برخی مهدی علی نژاد را برنده قطعی می دانستند و حتی خودش هم همین نظر را داشت اما در نهایت شاهرخ شهنازی در رقابت دبیرکلی او را کنار زد و برای چهار سال دیگر اجرایی ترین و مهمترین پست کمیته ملی المپیک را در اختیار گرفت و نشان داد نتایج آرا همیشه نمی تواند تحت تاثیر اخبار و شایعات باشد.

شهنازی که در دوره گذشته کمیته هم دبیرکل شد، حواشی بسیاری را هم پیش از مجمع و حتی در روز آن تجربه کرد اما هیچ کدام مانعی برای فعالیت و پیروزی اش نشد.

** شاهرخ شهنازی کیست؟

شهنازی سال هاست در ورزش ایران فعالیت می کند. چیزی حدود دو دهه ریاست فدراسیون تنیس روی میز آسیا را بر عهده داشت و عناوین نایب رئیسی، دبیرکلی و قائم مقامی کنفدراسیون آسیایی این رشته را هم در اختیار داشت. نایب رئیسی فدراسیون فوتبال، ریاست هئیت مدیره باشگاه ذوب آهن، دبیرکلی در دوره قبلی کمیته ملی المپیک و سرپرستی کاروان ایران در بازی های المپیک سیدنی هم از دیگر مسئولیت های او در دوران مدیریتش است.

* شهنازی: دیگر ممنوع الخروج نیستم/ از اعتماد دوستان تشکر می کنم

 

شهنازی هم که در روز مجمع بیش از هر چیز درگیر برخی حاشیه ها بود، درباره انتخاب دوباره و البته این حواشی گفت:« توجهی به تخریب‌ها نداشتم و تمام ذهنیتم برگزاری خوب انتخابات بود و از تمام دوستانی که به من اعتماد کردند تشکر می‌کنم. در ضمن مشکل ممنوع الخروجی ام هم بر طرف شده و مانعی در این زمینه وجود ندارد.»

 

*** انتخاب نواب رئیس و دومین شگفتی

در انتخابات نایب رئیسیِ اول و دوم، سهم پیش بینی ها و شگفتی برابر بود. یکی از صندلی های نایب رئیسی به طاهریانی رسید که خیلی ها او را شانس اصلی می دانستند و دیگری هم به باقرزاده که در میان نامزدهایی چون محمود خسروی وفا، هادی ساعی و رباب شهریان شاید شانس چهارم – پنجم بود. با این حال در انتخاباتی که به دور دوم کشیده شد، طاهریان که از بانوان قدیمی ورزش ایران به شمار می رود، با رای خوبی وارد کمیته و باقرزاده هم با کنار زدن رقبا نایب رییس دوم شد.

** طاهره طاهریان کیست؟

طاهریان در سال های ابتدایی انقلاب وارد سازمان تربیت بدنی شد و نقش پررنگی در بهبود وضعیت ورزش زنان ایفا کرد. او خودش هم مهمترین کارش را تلاش برای "تغییر نگرش منفی درباره ورزش زنان" می داند. او همچنین نخستین دوره رقابت های بانوان کشورهای اسلامی را برگزار کرد و دبیرکل و نایب رئیس فدراسیون ورزش بانوان کشورهای اسلامی هم بود.

او در آغاز دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان مشاور معاون رئیس جمهور در بخش ورزش زنان نیز انتخاب شد. او سال هاست در ورزش ایران حضور دارد و جزء معدود زنان تاثیر گذار ورزش ایران به حساب می آید.

 

** فضل الله باقرزاده کیست؟

فضل الله باقرزاده را همه با ریاست فدراسیون شمشیربازی می شناسند. او سال هاست ریاست این فدراسیون را بر عهده دارد و به غیر از دو دوره اخیر، در گذشته هم برای مقطعی در این رشته حضور داشت. عمده فعالیت های او البته به بخش دانشگاهی مربوط می شود که منجر به حجم قابل توجهی تالیفات در بخش های مختلف ورزش شده است. او قائم مقامی و معاونت تربیت بدنی استان تهران و تدریس در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران را هم در کارنامه دارد.

 

*** رئیس گلف خزانه دار شد

کیکاووس سعیدی را پیش از انتخابات هم بخت اصلی گرفتن این پست می دانستند. او که در این رقابت علی نژاد و میترا نوری (نایب رئیس فدراسیون هندبال) را هم در مقابل خود داشت، با انصراف علی نژاد که شاید متاثر از عدم پیروزی اش در انتخابات دبیرکلی بود، کارش ساده تر شد و توانست رقابت خزانه داری را از نوری ببرد.

کیکاووس سعیدی رئیس فدراسیون گلف است که حالا برای تصدی این پست باید از سمتش در فدراسیون استعفا دهد.

 

*** ترکیب جالب هیئت اجرایی

به گزارش جی پلاس؛ در پایان انتخابات هیئت اجرایی هم شش عضو انتخابی آن مشخص شدند تا ترکیب کمیته برای چهار سال آینده کامل شود.

علیرضا رحیمی، رییس فدراسیون هندبال

مجید کیهانی، رییس فدراسیون دوومیدانی

محمد علیپور، رییس فدراسیون انجمن های ورزشی

سید عبدی افتخاری، رییس فدراسیون اسکی

علی دادگر، رییس فدراسیون تیراندازی

مجید شایسته، رییس فدراسیون تنیس

دیدگاه تان را بنویسید