پیام امام به مناسبت فرار شاه از کشور؛

امام خمینی: فرار محمدرضا پهلوی، طلیعه پیروزی ملت و سرلوحه سعادت است

امام در پیام خود خطاب به ملت، هر انحراف و شعار مخالف مسیر ملت را از جانب عمال شاه و اجانب دانستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، به دنبال فرار شاه از کشور در تاریخ بیست و ششم دی ماه، فردای آن روز امام با صدور پیامی به ملت ایران تبریک گفته و نکته های مهمی را به مردم گوشزد کردند. در این پیام آمده است:

 

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌

خدمت عموم ملت شریف و شجاع ایران- أعْلَى اللَّهُ کلِمَتَهُمْ وَ وَفَّقَهُمُ اللَّهُ تعالى

فرار محمد رضا پهلوى را که طلیعه پیروزى ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادى و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض مى‌ کنم. شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملتهاى مظلوم ثابت کردید که با فداکارى و استقامت مى‌ توان بر مشکلات هر چه باشد غلبه کرد، و به مقصد- هر چه دشوار باشد- رسید. گر چه این ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت از دست ما گریخت ولى به خواست خداوند متعال بزودى به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او گرفته خواهد شد؛ لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم، به دست ستمدیدگان، فورى است. او رفت و به هم پیمان خود، اسرائیل- دشمن سرسخت اسلام و مسلمین- پیوست و جرایم و آشفتگیهایى را به جاى گذاشت که ترمیم آن جز به تأیید خداوند متعال و همت همه طبقات ملت و فداکارى اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد. اکنون در این طلوع فجر سعادت و پیروزى توجه عموم را به مطالبى جلب مى‌ کنم:

1- بر جوانان غیور در سراسر کشور لازم است، براى حفظ نظم، با آن دسته از قواى انتظامى که اکنون به آغوش ملت بازگشته‌ اند با تمام نیرو همکارى کنند و با کمال قدرت و جدیت نگذارند که بدخواهان و منحرفین آشوب و ناامنى ایجاد نمایند.

2- به تظاهرات و شعارهاى پر شور علیه رژیم سلطنتى و دولت غاصب ادامه دهند؛ و اگر منحرفین و مخالفین اسلام بخواهند اخلالى به وجود آورند و نظم را به هم زنند، از آنان جداً جلوگیرى کنند. باید ملت بداند که هر انحرافى و هر شعارى که مخالف مسیر ملت است به دست عمال شاه مخلوع و عمال اجانب تحقق مى‌ یابد. من از جمیع اشخاصى که انحرافى داشته‌ اند و یا گرایش به بعضى از مکتبهاى انحرافى داشته‌ اند تقاضا دارم که به آغوش اسلام، که ضامن سعادت آنان است، برگردند که ما آنان را برادرانه مى‌ پذیریم. در این موقع حساس که کشور جنگزده ما بیش از هر زمانى به اتحاد و اتفاق احتیاج دارد باید سعى شود که از هر اختلافى احتراز شود.

3- دولت موقت براى تهیه مقدمات انتخابات مجلس مؤسسان بزودى معرفى مى‌ شود و به کار مشغول خواهد شد. وزارتخانه‌ ها موظفند که آنان را پذیرفته و با آنان همکارى صمیمانه کنند. این جانب به صلاح وزراى غیر قانونى مى‌ دانم که برکنارى خود را اعلام کنند و خود را در مسیر ملت قرار دهند.

4- به جمیع نیروهاى انتظامى و زمینى و هوایى و دریایى و صاحب منصبان و درجه داران ارتش و ژاندارمرى و غیر آنان توصیه مى‌ کنم که دست از حمایت محمد رضا پهلوى- که مخلوع است و به کشور برنمى‌ گردد و در خارج نیز با نفرت مردم مواجه است- بردارند و به ملت بپیوندند؛ که صلاح دنیا و دین آنان در آن است.

این جانب از همه طبقات خصوصاً حضرات علماى اعلام در این مواقع حساس تشکر مى‌ کنم، و سلامت و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم؛ و وحدت کلمه را براى همیشه، خصوصاً تا برانداختن رژیم شاهنشاهى و استقرار حکومت جمهورى اسلام، امیدوارم. و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‌»

           

 

صحیفه امام؛ ج 5، ص 486-487            

 

دیدگاه تان را بنویسید