هشدار مدیر تغذیه وزارت بهداشت در گفت و گو با جی پلاس؛

یک پنجم دنیا لبنیات و 3 برابر نمک می خوریم!/ کجای سفره ایرانی ها ایراد دارد؟

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: سرانه مصرف نمک ایرانی ها حدود 2 تا 3 برابر میانگین جهانی و مصرف لبنیات حدود یک پنجم حد استاندارد است!

لینک کوتاه کپی شد

دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ بابیان اینکه ایرانی‌ها معمولاً  روزانه 12 گرم نمک مصرف می‌کنند؛ اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی میزان استاندارد مصرف نمک باید 5 گرم باشد اما استفاده از غذای فست فود و غذاهای فوری سبب شده تا مصرف نمک در خانواده‌های ایرانی به شکلی غیرمنطقی افزایش یابد.

 

**چاقی عامل اصلی بروز بیماری‌های غیر واگیر

وی با تأکید بر اهمیت محدود کردن مصرف فست فود تا ادامه داد: مصرف زیاد چربی و روغن علاوه بر ایجاد اضافه‌وزن و چاقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت مفصلی ،بیماری‌های و سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه بروز بیماری‌های غیر واگیر نظیر اختلالات قند خون و دیابت را ناشی از الگوی نادرست مصرف مواد غذایی برشمرد و به جی پلاس گفت: مصرف زیاد مواد قند و شکر، شیرینی، شکلات، نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های صنعتی که حاوی قند افزوده هستند سبب شده تا 50 درصد از ایرانی‌ها با مشکل اضافه‌وزن مواجه شوند.

** عواملی که باعث اضافه‌وزن دانش آموزان ایرانی است؟

وی افزود: اکنون بین 20 تا 25 درصد دانش آموزان در مناطق مختلف کشور دچار چاقی یا اضافه‌وزن هستند. در حال حاضر 20 درصد دانش آموزان 7 تا 18 ساله ایرانی دچار چاقی شکمی هستند و علت اصلی این پدیده نیز مصرف بیش‌ازحد شیرینی، شکلات، نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی، غذای فوری و مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و مصرف کم سبزی و میوه و افزایش کم تحرکی در بین کودکان است. در حال حاضر 60 درصد مردم در کشور چاق و یا دچار اضافه‌وزن هستند و در برخی از استان‌ها این میزان به 70 درصد می‌رسد.

** حذف شکر و شیرینی از سفره ایرانی، غیرممکن است؟!

وی بابیان اینکه اعتدال در مصرف شیرینی و شکلات و به‌ طور کلی مواد قندی و شیرین باید از دوران کودکی آغاز شود، تصریح کرد:  ساختار تغذیه در خانواده‌های ایرانی باید اصلاح شود. در هفته بسیج تغذیه سالم که از 15 تا 21 دی‌ماه با شعار پیشگیری از چاقی آغاز می‌شود بر لزوم افزایش مصرف میوه و سبزی‌های تازه در برنامه غذایی روزانه تأکید خواهیم کرد و سعی داریم تا به مردم درباره اهمیت مصرف میوه سبزی‌های که سبب کاهش جذب قند و چربی می‌شود، آموزش‌هایی را ارائه دهیم.

به اعتقاد مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، رفتار غذایی در جامعه ما یک رفتار غلط است، زیرا عمدتاً مصرف 5 واحد میوه و سبزی‌ها، برای گروه‌های سنی مختلف از آن حذف‌شده است.

 

** کمبود شدید ریزمغذی‌ها در سفره غذایی ایرانی‌ها

وی همچنین  نسبت به وضعیت نگران‌کننده  ریزمغذی‌ها در سفره ایرانی هشدار داد و به جی پلاس گفت: کمبود ویتامین DوB سبب شده تا اغلب افراد جامعه نیازمند مصرف مکمل ویتامین Dو B شوند. با توجه به این وضعیت، وزارت بهداشت برای رفع این کمبود، اقداماتی نظیر توزیع رایگان ویتامین دی برای همه  گروه‌های سنی را از سال 93 در شبکه بهداشتی درمانی کشور آغاز کرده است.

وی افزود: علاوه بر این موفق شدیم تا با رایزنی با صنایع لبنی برخی از آنان را برای  غنی‌سازی شیر با ویتامین D مجاب کنیم. در حال حاضر نیز غنی‌سازی نان و روغن‌های نباتی با ویتامین D به‌صورت کار تحقیقاتی با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور شروع‌ شده است.

** یک پنجم دنیا لبنیات می خوریم!

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی تغذیه‌ای مردم به جی پلاس اظهار کرد: سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور ما عددی بین 60 تا 70 کیلوگرم بوده و این در حالی است که این رقم باید به 300 کیلوگرم در سال برای هر نفر برسد. متأسفانه فرهنگ نادرست تغذیه سبب شده تا مردم تمایلی به مصرف شیر و لبنیات نداشته باشند و خرید و مصرف نوشابه‌های قندی و مضر را بر استفاده از لبنیات ترجیح دهند.

دیدگاه تان را بنویسید