در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

غرامت 2 میلیون یورویی از فدراسیون بخاطر یک اشتباه؟/ این همه اصرار مدیران بر قرارداد با آدیداس به چه علت؟!

شرکت جیووا می گوید به دنبال گرفتن غرامتی دو میلیون یورویی از فدراسیون فوتبال هستند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون فوتبال در فاصله یک ماه تا معرفی البسه تیم های حاضر در جام جهانی به فیفا، تصمیم به عقد قرارداد خرید لباس از آدیداس گرفت تا خیال کی روش از این بابت راحت شود و تیم ملی با پوشاک این برند آلمانی در روسیه به میدان برود.

قرارداد پر سر و صدای فدراسیون فوتبال با آدیداس انتقادات زیادی را از به دنبال داشت چرا که مدیران فدراسیون یک فرصت بزرگ برای درآمدزایی از طریق پوشاک تیم ملی را از دست دادند و چندین میلیون دلاری که می توانست هزینه تیم ملی شود، از دست رفته است.

درواقع فدراسیون فوتبال و شرکت آدیداس مانند تمام تیم های حاضردر جام جهانی، قرارداد اسپانسری امضاء نکرده اند بلکه دو طرف برای خرید پوشاک به مدت یک سالبا تخفیف هفتاد درصد به توافق رسیدند.

فدراسیون فوتبال می گوید وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت آدیداس اجازه فروش لباس در ایران را نداده و از طرفی مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال از درخواست آدیداس برای گرفتن حق تبلیغات محیطی تیم ملی خبر داده و می گوید به دلیل وجود قرارداد با یک شرکت ایرانی نتوانستند خواسته آدیداس را برآورده کنند.

در نهایت به دلیل مشکلاتی که بر سر این قرارداد بوده، تیم ملی تصمیم به خرید لباس با تخفیف از آدیداس گرفته است اما باز هم یک ابهام دیگر در این پرونده وجود دارد و آن هم بی میلی فدراسیون به برگزاری مزائده و گرفتن پیشنهاد سایر اسپانسرهای معتبر که امیر عابدینی، سرپرست سابق سازمان اقتصادیاین فدراسیون وجود پیشنهاد ازسایر برندهای نام آشنای جهانی را تایید کرده بود.

تکاپوی جیووا برای احقاق حقوق از دست رفته

بعد از قرارداد خرید فدراسیون فوتبال با آدیداس، شرکت جیووا که در اواخر دوران مدیریت علی کفاشیان توانسته بود قرارداد اسپانسری با تیم ملی ببندد، به تکاپو افتاده تا رایزنی خود را با فدراسیون شروع کند.

آنها که در طول دو سال گذشته به دنبال احقاق حق خود و گرفتن غرامت از فدراسیون فوتبال به خاطر نقض قرارداد اسپانسری بودند، قصد دارند پیشنهاد جدیدی را به فدراسیون فوتبال ارائه کنند و از خیر دو میلیون یورو غرامت خود بگذرند.

پرونده جیووا و فدراسیون فوتبال مختومه نشده است!

از سال گذشته که تیم ملی با وجود قرارداد با جیووا، پوشاک آدیداس را به تن کرد، ایتالیایی ها در لوزان سوئیس از فدراسیون فوتبال شکایت کردند و درخواست دریافت حدود 2 میلیون یورو از تیم ملی کردند . بعد از این اتفاق کارگروهی برای حل مشکل جیووا تشکیل دادند و در ادامه مدعی شدند که این پرونده حل و فصل شده است.

با گذشت یک سال از آن روزها، یکی از مدیران این شرکت ایتالیایی اعلام کرد که پرونده مختومه نیست و هیچ توافقی با فدراسیون فوتبال حاصل نشده است.

این قرارداد را علی کفاشیان به صورت چراغ خاموش امضا کرده بود و پس از آن انتقادهای زیادی از جمله از سوی کارلوس کی روش و اعضای تیم ملی را بخاطر بی کیفیت بودن، در پی داشت و هیچ وقت توضیح داده نشد که چرا کفاشیان در آخرین روزهای مدیریتش در راس فدراسیون چنین قراردادی را بست!

سعید یحیایی - یکی از مدیران شرکت ایتالیایی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ در واکنش به اینکه فدراسیون فوتبال پرونده را مختومه اعلام کرده می گوید: این موضوع صحت ندارد. مدیران جیووا خواهان دریافت غرامت هستند و تاکنون چندین هزار دلار برای مراحل مختلف دادرسی پرونده پرداخت کردند و به دنبال چندین میلیون یورو غرامت هستند.

او دلیل این موضوع را تنبیه کردن فدراسیون فوتبال می داند و می گوید: فدراسیون فوتبال ایران به طور کاملا روشنی قرارداد را نقض کرده و با وجود قرارداد با جیووا، پوشاک آدیداس را به تن کرده است. این موضوع در اروپا تبعات سنگینی را به دنبال دارد. شاید مدیران فدراسیون فکر می کردند می توانند به راحتی قرارداد با جیووا را نادیده بگیرند اما آن ها باید در انتظار چندین میلیون غرامت باشند!

علاقه مدیران جیووا به حضور در جام جهانی

مدیر ایرانی جیووا در واکنش به تصمیم فدراسیون فوتبال با پوشیدن البسه آدیداس در جام جهانی و معرفی این لباس به فیفا، تاکید کرد: مدیرعامل جیووا خیلی علاقه مند است که این برند در جام جهانی دیده شود. ما با فدراسیون فوتبال هم قرارداد داریم و به طور قانونی باید این برند در جام جهانی استفاده شود.

او از بسته پیشنهادی این شرکت به فدراسیون فوتبال خبر داد و به جی پلاس گفت: با توجه به اینکه علاقه مند به حضور در جام جهانی هستیم، مدیرعامل جیووا پیشنهادی به فدراسیون فوتبال خواهد داد که بر اساس آن تیم ملی در جام جهانی جیووا به تن می کند و ما هم شکایت مان در لوزان را پس می گیریم.

یحیایی با بیان اینکه در روزهای باقی مانده صحبتی را با فدراسیون فوتبال خواهند داشت، تصریح کرد: البته فکر می کنم احتمال پوشیدن جیووا در جام جهانی کم است چون فدراسیون فوتبال نمی خواهد بر خلاف میل کی روش عمل کند و هر طور شده آدیداس به تن می کند. با این حال ما پیشنهادمان را ارائه می دهیم شاید اتفاقی رخ داد و فوتبال ایران هم متضرر نشد. به شخصه دوست ندارم ایران متضرر شود چون منافع وطنم را برایم اهمیت دارد.

مسئول امور حقوقی فدراسیون: آدیداس تولید محصولات را شروع کرده است

اما در همین رابطه صفی اله فغانپور - مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره ابهام های متعددی که در رابطه با قرارداد خرید لباس ایران با آدیداس و درخواست جیووا از فدراسیون فوتبال صحبت کرد.

جی پلاس: جیووا درخواست کرده فدراسیون با کنار گذاشتن آدیداس و قبول قرارداد با این شرکت، در جام جهانی پوشاک این برند رابه تن کند تا آنها هم شکایت خود را پس بگیرند.

فغان پور: پوشاک تیم ملی در حال تولید است و ما سفارش خودمان را برای آدیداس ارسال کردیم. همه کارها انجام شده و نمی توان با شرکت دیگری قرارداد بست. کادرفنی تیم ملی هم پوشاک ایران را تایید کرده و مشکلی وجود ندارد. از طرفی ما شکایت جیووا را به صورت قانونی پیش می بریم و مستندات خوبی در اختیار فدراسیون فوتبال است.

جی پلاس: انتقادات زیادی به نحوه عقد قرارداد با آدیداس وجود دارد. چرا به جای قرارداد اسپانسری، قرارداد خرید منعقد شد؟

فغان پور: آدیداس یک سری تعهدات از فدراسیون خواست که در توان ما نبود. ما از سال 2014 قرارداد اسپانسری داریم و فقط برای پوشاک می توانستیم رایزنی کنیم. به همین دلیل تصمیم بر عقد قرارداد خرید گرفته شد.

جی پلاس: فدراسیون قرارداد خرید را خوب ارزیابی کرده و واقعا آن را در جهت منافع ملی می داند؟!

فغان پور:  قرارداد خرید با تخفیف هفتاد درصد است. همینطور می توانیم از طرف فروش لباس به هواداران هم 15 درصد سهم ببریم.

جی پلاس: چرا به سراغ سایر اسپانسرها نرفتید؟

فغان پور: صلاحدید مدیران فدراسیون فوتبال روی ادامه همکاری با آدیداس بود و به همین دلیل مزایده دیگری برگزار نشد.

دیدگاه تان را بنویسید