گفت و گوی جی پلاس با مدعی پیش بینی زلزله و مدیر زلزله شناسی وزارت راه و شهرسازی؛

زلزله 5.5 ریشتری تهران تا 10 روز آینده صحت دارد؟!/ بیت اللهی: پیش بینی ها غیرممکن است/ هنوز آزمایشگاه فوق پیشرفته نداریم

مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی وخطرپذیری وزارت مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه یش بینی زلزله آنچنان ابعاد پیچیده ای دارد که انجامش غیرممکن یا به این زودی ها ناممکن است، هرگونه ادعایی در این باره را رد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس؛ زلزله اخیر در تهران و زلزله های پی در پی که از هفته ها پیش در نقاط مختلف ایران آمده و تعداد آنها و پس لرزه هایش دیگر از دست کارشناسان هم خارج شده، بازار اخبار مرتبط را داغ کرده است.

از اطلاع رسانی درباره تمهیدات و تجهیزات دستگاه های خدمات رسان و توصیه های ایمنی به شهروندان تا حتی اخبار مربوط به پیش بینی زلزله!

** پیش بینی زلزله چقدر امکان پذیر است؟!

اخیرا افرادی که خود را کارشناس زمین شناسی و زلزله عنوان می کنند، مدعی پیش بینی زلزله شده اند اما خودشان هم اذعان دارند که پیش بینی ها خیلی دقیق نیست. به طول مثال از 10 مورد زلزله و پس لرزه شاید چند مورد را با تخمین بازه زمانی مثلا 10 روزه پیش بینی کنند که اگر درست هم باشد، مردم چگونه می توانند 10 روز را بنا بر یک احتمال، خارج از خانه زندگی کنند؟! هر چند که احتیاط و رعایت اصول ایمنی شرط عقلانی در مواقع این چنینی است.

 

** زلزله 5.5 ریشتری تهران تا 10 روز آینده؟!

یکی از کسانی که مدعی پیش بینی زلزله با احتمال 70 درصد شده، علی اصغر برهمند با سمت عنوان شده ی رئیس انجمن مخترعان مشهد است که ادعا کرد زلزله اخیر کرمانشاه و حتی تهران را پیش بینی کرده بوده و امروز دوشنبه (4 دی) مدعی وقوع زلزله بالای 5.5 ریشتری در منطقه میانی استان های تهران - مازندران و البرز طی 10 روز آینده شد!

او درباره چگونگی انجام این پیش بینی های زلزله، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس ادعا کرد: تیم من با استفاده از داده های تصاویر ماهواره ای، تحلیل 28 آیتم از این تصاویر و جمع آوری گاز رادون و نیز اندازه گیری میزان آن و یا مقدار ایزوتوپ هایی که در مناطق مختلف وجود دارد، می توانند محل رخداد زلزله و تقریبا بزرگای آن را تعیین کنند.

برهمند اضافه کرد: تا پیش از این با استفاده از دستگاه هایی می توانسته طول و عرض جغرافیایی زلزله ها را نیز تعیین کند اما اکنون به دلیل صدماتی که به دستگاه هایش وارد شده دیگر قادر به تعیین این امر نیست.

او در بخش دیگری از اظهاراتش ارتباط هارپ با زلزله های اخیر ایران را رد می کند و می گوید: در حال حاضر نوعی تکنولوژی که بتواند به قدرت 700 بمب اتم در عمق 24 کیلومتری زمین نفوذ کند و سپس زلزله ایی7 ریشتری ایجاد کند، در دنیا وجود ندارد.

 

** مدیر زلزله شناسی وزارت راه و شهرسازی: پیش بینی زلزله نیازمند آزمایشگاه فوق پیشرفته است

در همین رابطه واکنش و نظرات علی بیت اللهی - مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی وخطرپذیری وزارت راه و شهرسازی را هم جویا شدیم.

این کارشناس زلزله در واکنش به ادعاهای برخی افراد درباره پیش بینی زلزله، به خبرنگار جی پلاس می گوید: از جزئیات کار این افراد اطلاعی نداریم اما تجربه ثابت کرده که غالب این پیش بینی ها بر اثر در نظر گرفتن یکسری احتمالات است و در خیلی از موارد گفته های این افراد از آنچه ادعا می‌کنند دورتر است و در کل نمی‌توان روی آن حسابی باز کرد!

بیت‌اللهی همچنین در واکنش به ادعای رئیس انجمن مخترعان مشهد مبنی بر انجام پیش بینی زلزله بنابر اطلاعات جمع آوری شده از ماهواره های زمین شناسی و اندازه گیری گاز رادون در این مناطق، تصریح کرد: برای اندازه گیری گاز رادون از آب مناطق باید صورت بگیرد و برای انجام آن، باید به یک آزمایشگاه بسیار مجهز و پیشرفته دسترسی داشته باشید که بعید می دانم این افراد حتی همراه با تیم هایشان به چنین امکانات مجهزی دسترسی داشته باشند! همچنین پیش بینی زلزله با استفاده از اطلاعات دریافتی از عکس های ماهواره ای نیز امری ناممکن است.

** گاهی هیچ علائمی نبوده اما زلزله آمده است

مدیر بخش زلزله شناسی مهندسی وخطر پذیری وزارت راه و شهرسازی، همچنین به خبرنگار جی پلاس گفت: در علم زلزله شناسی گاهی اوقات از روی پیش نشانگرها  و کنترل آنها می توان وقوع یک زلزله را ممکن دانست زیرا در برخی زلزله ها تغییراتی در جو زمین، میدان مغناطیسی آن، سطح آب های زیر زمینی و تغییر رفتار حیوانات روی داده است اما در عین حال در  بسیاری از موارد هم هیچ کدام از علائم  فوق رخ نداده اما زلزله آمده است!

** پیش بینی زلزله بر اساس حدسیات!

وی برپایی آزمایشگاه های مجهز در سراسر کشور را نیازمند هزینه بسیار سرسام آوری دانست و تاکید کرد: یقین داشته باشید تعیین شدت زمین لرزه، مکان دقیق و زمان روی دادن زلزله حتی با کنترل پیش نشانگرهای زلزله نیز امکان پذیر نیست و طرح ادعاهایی مبنی بر اینکه در یک بازده زمانیِ مشخص، در فلان منطقه زلزله ای با فلان ریشتر قدرت، به وقوع می پیوندد اصلا نمی تواند علمی و منطقی باشد و معتقدم این پیش بینی ها فقط بر اساس حدسیات است.

** نباید به رویکرد پژوهشی در موضوع پیش بینی زلزله، نگاه منفی داشت

او البته با بیان اینکه باید پژوهش و تحقیق روی موضوع پیش بینی زلزله مانند سایر پژوهش های علمی دیگر نیز صورت گیرد، به جی پلاس گفت: قطعا نباید با رویکرد پژوهشی در این زمینه برخورد منفی کرد اما این را باید در نظر داشت که پیش بینی زلزله با توجه به عدم دسترسی به اعماق زمین و بررسی تنش های جمع شده در آن، پیچیدگی بسیار فراوان مکانیسم گسیختگی لایه های زمین، عدم قطعیت در پیش نشانگرهای زلزله و مواردی از این قبیل کاری بسیار سنگین و پیچیده است و اعلام توانمندی در آن به صورت معین، شفاف و قابل اندازه گیری، صرفا یک ادعای مسئولیت آور خواهد بود.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: از نظر اغلب متخصصان، پیش بینی زلزله یعنی اینکه تعیین کنیم زلزله با چه بزرگایی، کجا و چه زمانی روی خواهد داد که این مهم در مقطع کنونی و بضاعت علمی موجود، ناممکن است.

** توضیح درباره احتمال زلزله بالای 7 ریشتری در تهران!

این کارشناس زلزله شناسی در پایان درباره اظهارات مطرح شده برخی اساتید زلزله شناسی مبنی بر احتمال 60 درصدی وقوع زلزله بالای 7 ریشتری در تهران بین 2 تا 16 هفته آینده نیز به خبرنگار جی پلاس توضیح داد:  معتقدم منظور ایشان از اعلام عدد احتمال 60 درصدی برای وقوع زلزله در تهران، تاکیدی بر این موضوع است که زلزله اخیر کرج می تواند احتمال وقوع زلزله در تهران را قطعیت ببخشد و احتمال خطر بیش از قبل شده اما این به معنای اعلام دقیق زمان و میزان قدرت احتمالی زلزله نیست و همانطور که گفتم درحال حاضر امکان پیش بینی دقیق این جزییات وجود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید