گفتگوی جی پلاس درباره هنرهای فراموش شده ایران زمین!

"سفره بافی" میراث زنان کهنسال/ رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان: تولیدات باید مطابق با علایق امروزی ها باشند

قدیم‌ترها وقتی هنوز خبری از سفره‌های پلاستیکی نبود، این سفره‌های نخی سفیدرنگ ورزنه اصفهان بود که توی گوشه و کنار خانه‌های این بوم پهن می‌شد و همه را به خوردن غذا دعوت می‌کرد، اما کم‌کم با پیدا شدن سروکله دستگاه‌های کوچک و بزرگ تزریق پلاستیک بساط سفره‌های نخی اصفهان هم جمع شد و حالا دست‌ساخته‌های پلاستیکی حسابی از سر و کولمان بالا می‌رود!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ سفره بافی به‌عنوان یک هنر اصیل و سنتی سابقه‌ای طولانی در شهر ورزنه اصفهان دارد و کارشناسان میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی معتقدند: تولید سفره‌های نخی سفیدرنگ در عصر تیموریان، رونق و شکوه قابل‌توجهی داشته اما باگذشت زمان و سوق یافتن به‌ سوی استفاده از پارچه‌های صنعتی و پلاستیکی، رنگ از رخ این هنر قدیمی و تاریخی ایران‌زمین رخت بربسته و به‌رغم وجود چاله‌های کار بافی و دستگاه‌های این صنعت اکنون تنها شاید به‌اندازه انگشتان یکدست  از هنرمندان ورزنه ای دست به تولید این هنر دستی می‌زنند.

سفره بافی هنر زنان کهنسال

در این رابطه ؛عباس شیر دل – رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس، می گوید: در حال حاضر تنها سه زن هنرمند کهنسال در روستای ورزنه اقدام به تولید این سفره ها می کنند و به دلیل  گرانی نخ و تولید نشدن آن، دیگر کسی تمایل به بافتن سفره های نخی ندارد.

قیمت کنونی  سفره بافی به زحمت تولید آن نمی ارزد

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه سفره بافی با دستگاهای چوبی و کار زیاد دست انجام می شود اظهار می کند: قیمت کنونی این سفره ها 20 هزار تومان است و همین در کنار کار زیاد و درآمد اندک سبب شده تا نسل جوا،  یعنی دختران این روستا، با توجه به مشکلات یاد شده رغبتی به یادگرفتن و انجام این هنر دستی نداشته باشند.

سفره بافی را  دوباره باید احیاء کرد

شیردل اضافه می کند: تاکنون برای احیاء هنر سفره بافی بارها با مسئولان صنایع دستی مذاکره کرده ام و اگر برای راه اندازی دوباره آن پولی در اختیار اتحادیه قرار بگیرد می توان آن را دوباره راه اندازی و از نابودی آن جلو گیری کرد اما تا این لحظه پیگیری های ما ثمری نداشته است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در بخش دیگری از این گفت وگو به سن بالای هنرمندان رشته سفره بافی اشاره می کند و به جی پلاس؛ می گوید: تعداد این افراد اندک است و اگر مشکلی برای آنان روی دهد این هنر از صفحه تاریخ استان اصفهان محو خواهد شد، بنابراین مسئولان باید حمایت های جدی برای نجات این حرفه از خود نشان دهند.

او با اشاره به نیاز مالی هنرمندان باقی مانده رشته سفره بافی می گوید: باید تمهیدی در نظر گرفته شود تا با حمایت از اساتید این هنر مذکورآنان  برای آموزش نسل جوان ترغیب شوند و به ازای افرادی که آموزش می دهند پولی دریافت کنند.

صنایع دستی باید طبق علایق امروزی ها تولید شود

شیردل تهیه نخ با کیفیت و ایجاد بازارچه صنایع دستی را گامی دیگر برای حفظ این هنر دستی بیان کرده و می افزاید: ایجاد بازارچه صنایع‌دستی، تهیه نخ با کیفیت بالا، تغییر رنگ و اندازه سنتی سفره‌ها با سلایق امروز نیز از شاخصه های مهم در احیای این حرفه تاریخی است.

آمار دقیقی از هنرمندان سفره بافی موجود نیست

اما جعفر صالحی - معاون صنایع‌دستی اصفهان دراین‌باره بارد به محاق رفتن هنر سفره بافی شهر ورز نه به خبرنگار جی پلاس می‌گوید: درگذشته کاشت پنبه در این منطقه سبب شده بود تا بخش عمده متریال مورد مصرف لباس و منسوجات مصرفی مردم را نخ پنبه ای تشکیل دهد اما در حال حاضر کاشت پنبه در شرق اصفهان چندان مرسوم نیست و همین عامل موجب شده تا سفره بافی به شکل و شیوه گذشته، چندان روی بورس نباشد اما همچنان افرادی هستند که به این شیوه فعالند، البته ما آمار دقیقی نداریم.

2288

 

ایجاد خانه صنایع دستی در شرق استان اصفهان

معاون صنایع دستی میراث اضافه می‌کند: با این حال این سازمان برنامه های متعددی را برای شرق استان اصفهان و روستاهایی نظیر ورزنه در نظر دارد؛ به طوری که درگام نخست در نظر داریم خانه صنایع دستی را در این بخش راه اندازی کنیم  و برای این امر 2 مکان را در در نظر داریم و پس از راه اندازی این مرکز با برپایی نمایشگاه های صنایع دستی از هنرمندان این بخش ها حمایت خواهیم کرد.

او می گوید : روستاهای شرق اصفهان قابلیت زیادی در بوم گردی دارد و به همین منظور قصد داریم با استفاده از پتانسیل گردشگری آنها و جذب توریست و خرید از سوی آنان، تجهیز این کارگاه ها را بر عهده بگیریم.

معاون صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه  هم اکنون به دلیل بازاریابی و نیاز سنجی درستی که در کارگاه های صنایع دستی خور و بیابانک انجام شده، این مناطق هیچ گاه با مازاد اثر هنری مواجه نیستند و ما از این بابت نگران نیستیم، به خبرنگار جی پلاس گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد متر یال   منسوجات دستی شرق اصفهان را نمی‌شناسند و نمی‌دانند مواد اولیه آن ارگانیک  است.

دیدگاه تان را بنویسید