در گفت و گو با جی پلاس؛

فائقی: چرا قهرمانان و مدال آوران رئیس کمیته ملی المپیک نمی شوند؟/ دایی و خادم مدیران موفقی هستند

معاون سابق سازمان تربیت بدنی با استقبال از حضور مدال آوران موفق ایران در عرصه مدیریت می گوید آن ها باید برای تصدی ریاست کمیته ملی المپیک ورود کنند و از نام و شهرت خود به نفع ایران استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ نام نویسی برای انتخابات کمیته ملی المپیک از فردا، دوم دی ماه 1396 آغاز می شود و گمانه زنی ها برای نام نویسی برخی از چهره های شاخص برای تصدی ریاست این کمیته به پایان می رسد.

بعد از اعلام اسامی خبرگان ورزشی و وجود نام رضا صالحی امیری، سرپرست سابق وزارت ورزش و وزیر ارشاد سابق در این فهرست، برخی ها حضور او در انتخابات را قطعی می دانند. از سوی دیگر نام نویسی  محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان هم برای این سمت شنیده می شود. برخی از اهالی رسانه معتقدند او با دخالت در انتخابات برخی از فدراسیون ها، سعی در اخذ آرای روسای فدراسیون ها دارد.

با مطرح شدن اسامی این دو نفر، تاکنون نام فرد دیگری برای انتخابات مطرح نشده تا احتمالا شاهد دو قطبی شدن انتخابات کمیته ملی المپیک باشیم.

از بین روسای فدراسیون های ورزشی هنوز نام فرد دیگری برای انتخابات مطرح نشده است.

سعید فائقی، معاون سابق سازمان تربیت بدنی در دوره ریاست سید مصطفی هاشمی طبا، بدون اشاره نام فرد خاصی، وجه بین المللی را از پارامترهای خوب برای ریاست کمیته ملی المپیک می داند و معتقد است نبود نفوذ بین المللی در سال های گذشته به ورزش ایران لطمه زده است.

او در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ می گوید روسای قبلی توانایی تعامل با جامعه جهانی ورزش را نداشتند و نتوانستند برای ایران امتیازات خوبی را بگیرند و اگر این موضوع در آینده برطرف شود، موجب بهبود وضعیت ورزش ایران می شود.

جی پلاس: نام نویسی نامزدها از فردا شروع می شود و اسامی کمی برای ریاست کمیته ملی المپیک مطرح شده است. شما این اسامی را چطور می بینید.

فائقی: نمی خواهم قبل از نام نویسی به فرد خاصی اشاره کنم. مدیریت ورزشی ایران کمبود مدیران جهانی تراز اول دارد. در فوتبال این موضوع کاملا مشهود است. اگر مدیرانی داشتیم که توانایی تعامل با کشورها و تیم های خارجی را داشتند امروز متضرر نمی شدیم. ما در فوتبال از جانب AFC هم متضرر شدیم. در رشته های دیگر هم مدیران در سطح بالا و جهانی نیستند.

جی پلاس: در این سال ها مدیری وجود داشته که این شاخصه را داشته باشد.

فائقی: به جز مصطفی هاشمی طبا مدیر دیگری را در راس کمیته المپیک به خاطر ندارم. به خاطر اینکه معاون او بودم این حرف را نمی زنم. زمانی که او نامزد کسب کرسی در کمیته بین المللی المپیک شد، یک نفر هم مخالف او نبود. در همان زمان ورزش ما بهترین روزهای خود را تجربه کرد. خدای نکرده قصد اهانت به فرد خاصی را ندارم اما مدیران ما نمی توانند با دنیا تعامل کنند. باید مدیران جهانی و تراز اول داشته باشیم.

جی پلاس:در عرصه های مختلف مدیر جهانی داریم؟

فائقی: دکتر ظریف یک نمونه خوب هستند. او با استفاده از قدرت رایزنی خود در مجامع جهانی مورد احترام است. من نمی گویم مدیران ورزشی آینده شبیه هاشمی طبا باشند اما باید بتوانند مانند او یک تعامل خوب ایجاد کنند. شما به گذشته که نگاه کنید می بینید، مدیران ما توانستند هاولانژ (رئیس سابق فیفا که به مدت 24 سال بر این نهاد بین المللی ریاست کرد) را به ایران بیاورند و کارت های زرد بازیکنان ایران را پیش از جام جهانی پاک کنند. مگر در گذشته جرات می کردند ایران را به بازی در زمین بی طرف محکوم کنند. مدیران ما توانسته بودند در آن سال ها در مجامع ورزشی بین المللی جایگاه خوبی را کسب کنند.

جی پلاس: چه کسانی مناسب ریاست کمیته ملی المپیک هستند؟

قائقی: توصیه من این است که ورزشکاران قهرمان ایران در المپیک وارد این عرصه شوند. برخی از ورزشکاران ما توانستند تجربیات خوبی را در نخستین سال های مدیریت شان به دست بیاورند. باید از مدال آوران مشهور ایران در المپیک استفاده کنیم. آن ها باید پیش قدم شوند و برای انتخابات نامزد شوند. اولویت باید با آن ها باشد تا کسانی که سابقه ورزشی ندارند.

جی پلاس: مدارج دانشگاهی و علمی ورزشکاران و قهرمانان را برای حضور در این سطح، مناسب می دانید؟

فائقی: من ورزشکاران زیادی را می شناسم که تحصیلات عالیه را سپری کرده اند و در سمت های اجرایی هم حضور داشتند و می توانند برای کمیته ملی المپیک نامزد شوند. علی دایی فوتبالیستی است که در دنیا شناخته شده و همه برای او احترام قائل هستند. او از نظر علمی هم جایگاه خوبی دارد و از نظر مدیریتی هم مشکلی ندارد. چرا نباید از او در عرصه های جهانی به عنوان یک مدیر برجسته استفاده کنیم؟! رسول خادم هم مدیری است که تجربه مدیریتی دارد و قهرمان المپیک شده و جوان هم است. چهره های ورزشی زیادی را می شناسم که می توانند برای انتخابات ورود کنند.  ما در این سال ها به ورزشکاران برجسته خودمان میدان دادیم و کسب تجربه کردند اما در عرصه جهانی از آن ها استفاده نمی کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید