جی پلاس/ نتیجه مطالعات جدید دانشمندان:

اسپرم ها حامل موثر داروهای ضدسرطانی!

در یک مطالعه جدید؛ محققان توانستند با استفاده از کلاه کوچکی روی اسپرم، داروهای مخصوص شیمی درمانی را به تومورها و سلول های سرطانی رسانده و آنها را ازبین ببرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ انگجت نوشت: شیمی درمانی دارای عوارض جانبی وحشتناکی است به این دلیل که داروهایی که در مبارزه با سلول های سرطانی به کار برده می شوند، سلول های سالم را مورد حمله قرار می دهند. به همین منظور محققان در تلاش هستند راه هایی ارایه کنند که دارو ها را بدون تخریب بافت های سالم به تومورها برسانند؛ ارایه چنین روشی بسیار پیچیده و چالشی است.

در این مطالعه جدید که در انستیتو لایبنز صورت گرفته، محققان پی بردند که اسپرم می تواند  به ابزاری تبدیل شود و دارو را به تومورها برساند.

اسپرم ها در فعالیتی مانند ارسال داروها بسیار خوب عمل می کنند؛ از لحاظ ساختاری، اسپرم ها همیشه در حرکتند و می توانند بدون نشتی و به دور از تاثیر آنزیم هایی که ممکن است دارو را از بین ببرد، دارو را در خود جای دهند و محافظت کنند.

شکل کار به گونه ای بود که ابتدا اسپرم هایی که به داروی دوکسوروبیسین آغشته شده بودند، دارو را مصرف و در داخل خود ذخیره کردند، سپس هنگامی که این اسپرم ها در داخل تومور آزمایشی قرار گرفتند، حدود 90 درصد از سلول های سرطانیِ زنده، کاهش یافت.

در مرحله بعد، محققان اسپرم ها را به یک کلاهک کوچک و یک آهنربا مجهز کرده و به سمت سلول های سرطانی هدایت کردند. هنگامی که آنها به تومور رسیدند، شاخک های کلاهک باز شد و مواد آزاد شدند. این روش نشان داد اسپرم ها در مبارزه با سلول های سرطانی بهتر عمل می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید