گزارش جی پلاس؛

سفرهای دل چسب زمستانی در شرق ایران/ جاهایی که شاید ندیدید! + تصاویر

براساس نتایج یک تحقیق در سال 2 هزار میلادی داشتن تعطیلات منظم سبب طول عمر بیشترو زندگی سالم‌تر می‌شود؛ همین موضوع بهانه خوبی است برای اینکه بی‌خیال برنامه‌های روزمره کاری شده و با گرفتن چند روزمرخصی به جاهای بکر و دیدنی سفر کنید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ البته منظور از سفر، گشت و گذار به شهرهای شمالی یا جنوبی ایران نیست و بهتراست؛ شهرهای شمالی و جنوبی را فعلا از فهرست جاهای بکر و دیدنی حذف کنید و این بار سفری متفاوت به شهرهای شرقی ایران را تجربه کنید.

به هر حال اگر با همین یکی دو سه سطر بالا وسوسه شدید تا سفر کنید؛ پیشنهادهای زیر شاید بد نباشد:

زمستان در شرق

شرق ایران در زمستان به طورعمده از 3 اقلیم آب و هوایی تشکیل می‌شود. یکی سرد و خشک که از مرزهای شمالی این منطقه شروع می شود و به جز چند منطقه قشلاقی تا جنوب استان خراسان رضوی ادامه دارد. یکی گرم و خشک که از جنوب استان خراسان رضوی و تا نزدیکی های خط ساحلی در استان سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و دیگری هم گرم و شرجی که طبیعت آب و هوای مناطق ساحلی است. 

 

 آبگرم می اندشت خراسان شمالی

36429

به هرحال اگر تصمیم  دارید سفری به شمال خراسان داشته باشید سری به آبگرم می اندشت و چشمه ایوب این منطقه که نسبت به همتایانش در سرعین از شهرت کمتری برخوردار هستند، بزنید. چون همین مهجور بودن سبب شده تا از گزند دخل تصرفات انسانی تا حدود زیادی در امان بماند.

در آب و هوای سرد زمستان خراسان شمالی، آب تنی کردن در این چشمه آب گرم لذت فراموش نشدنی به همراه دارد.

برای رسیدن به این چشمه، بایستی از بجنورد به سمت گیفان حرکت کنید. در فاصله حدود 95 کیلومتری بجنورد در شمال روستای «حاجی عبدالوهاب» این چشمه آب گرم در خدمت شما است. علت نامگذاری آن هم به اینجا بر می گردد که اهالی اعتقاد دارند مقبره ای که در کنار این چشمه قراردارد متعلق به حضرت ایوب (ع) است. 

e12c9d9f-20f3-4ad7-9f55-4774bff0a777

اسفیدان؛ ماسوله ای دیگر

در ادامه سفر در خراسان شمالی سری هم به روستای دیدنی اسفیدان یا به گفته برخی اسپیدان در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بجنورد بزنید. روستایی که به دلیل ساختار پلکانی خود شباهت بسیاری به روستای ماسوله گیلان دارد.

آب و هوای خوب اسفیدان سبب شده تا این روستا یکی از بزرگترین روستاهای خراسان در بخش شمالی محسوب شده و سال ۸۵ به عنوان زیباترین روستای ایران از سوی سازمان گردشگری معرفی شود.

این روستای بکر، زیبا و خوش آب و هوا در دره‌ای عمیق با کوه‌های سربه فلک کشیده در اطراف آن، یکی از روستاهای بزرگ خراسان شمالی به حساب می‌آید و چیزی حدود هشت قرن قدمت دارد و صاحب  زیارتگاه امامزاده «محمدباقر (ع)» است.

 

پارک ملی ساریگل

منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی ساری‌ گل هم در شمال شرقی اسفراین در استان خراسان شمالی واقع شده و بعد از دیدار از روستای اسفیدان؛ گزینه خوبی برای دیدن زیبایهای این استان به حساب می آید.

بد نیست بدانید این منطقه شاهد تحولات مثبتی در روند افزایش گونه‌های گیاهی و جانوری بوده، به گونه‌ای که امروز یکی از مناطق شاخص نه تنها در استان بلکه در سطح کشور است.

730ee72e-e57c-435c-862f-eac3f19e1218

پارک جنگلی و تاریخی بابا امان جایی برای اتراق

حالا پس از یک گردش نسبتا طولانی، وقت آن رسیده که برای استراحت راهی ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بجنورد  شوید و در کنار جاده بجنورد - شیروان  خودتان را به گردشگاه معروف بابا امان  برسانید.

گردشگاه بابا امان با پارک جنگلی و استخرهای دیدنی همواره مسافران بسیاری را برای رفع خستگی به خود جلب کرده است.

از ویژگی‌های منحصر به فردبابا امان وجود تپه هایی است که آب از 4 گوشه آن می جوشد به استخرهایی سرازیر می شود که با اختلاف سطح ساخته شده اند.

در آغوش تپه‌ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی بابا امان تاسیساتی نظیر متل، رستوران، پارک کودک و محل استراحت خانواده‌ها جای گرفته است.

آبشار

آبشار آبگرم خراسان رضوی

حالا اگر سفر در نیمه شمالی خراسان را به پایان رساندید، بی شک در سفر به خراسان رضوی بارگاه متبرک رضوی (ع) نخستین مقصدی هست که خود را به آن می‌رسانید و البته بعد از زیارات، می توانید از جاذبه های طبیعی این استان هم دیدن کنید.

یکی از آنها آبشار آبگرم است. آبشار آبگرم تنها آبشار ایران است که آب گرمی دارد و دمای آن به حدود 40 درجه هم می‌رسد. این آبشار در حدود 5 کیلومتری جاده مشهد به کلات نادری و در نزدیکی روستای «آبگرم» قرار دارد.

Image220334

فردوس و بشرویه خراسان جنوبی

بد نیست در این سفر سری هم  خراسان جنوبی و اقلیمک کویری این منطقه بزنید و از نزدیک نگاهی به زیباترین کویرهای خراسان جنوبی که متعلق به دو شهرستان فردوس در 200 کیلومتری بیرجند و بشرویه در 120 کیلومتری طبس واقع شده است نیز بزنید.

در فردوس می توانید دیداری به یادماندنی با جمعی از بهترین انارهای ایران داشته باشید و در بشرویه هم تا دلتان بخواهد بناهای تاریخی مربوط به دوره های مختلف وجود دارد. فقط بدانید که سفر کردن به کویر هم مثل سفر به کوهستان چالش‌های خودش را دارد و باید برای آن حتما تدارک مفصلی ببینید.

دیدگاه تان را بنویسید