جی پلاس/ یونیسف گزارش داد:

اثرات مخرب آلودگی هوا بر مغز نوزادان!

گزارش جدید یونیسف نشان می دهد آلودگی هوا می تواند منجر به آسیب های مغزی جدی در نوزادان شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ فیوچریسم نوشت: قبلا می دانستیم که هزاران نفر به دلیل آلودگی هوا کشته می شود. در حال حاضر گزارش جدیدی که یونیسف منتشر کرده نشان می دهد جدای از اثرات مرگبار آلودگی هوا، این پدیده می تواند منجر به آسیب های مغزی جدی در نوزادان شود.

مهمترین مرحله رشد مغز در طول هزار روز اول پس از تولد در یک نوزاد رخ می دهد. این زمانی است که اتصلات عصبی ساخته می شود تا عملکرد مغز را برای سال های بعد پایه ریزی می کند. آنچه اثبات شده این است که آلودگی هوا، به سد خونی مغز(BBB) (محدوده جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است) آسیب می رساند که این موضوع منجر به بروز بیماری های مانند آلزایمر و پارکینسون در زندگی بزرگسالی فرد می شود.

برخی ذرات مانند ماگنتیت یا اکسید آهن می تواند از طریق اعصاب بویایی و یا روده وارد بدن شود و مواد سمی را وارد مغز کند.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) که در هنگام سوختن سوخت های فسیلی تشکیل می شوند و در مناطقی با ترافیک سنگین شایع هستند، می تواند ماده سفید مغز را تحت تاثیر قرار دهد. ماده سفید نقش مهمی درایجاد نورون ها در بین بخش های مختلف مغز دارد.

یونیسف دریافت که حدود 121 میلیون کودک در سرتاسر جهان در مناطقی زندگی می کنند که آلودگی هوا بیش از حد مجاز بین المللی است. بعضی از مناطقی که بیشترین آسیب را متحمل می شوند، شامل جنوب آسیا با سی و چهار میلیون  نوزاد و شرق آسیا و اقیانوس آرام با بیست و هفت میلیون نوزاد است.

تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با حافظه و هوش زبانی و غیر زبانی در ارتباط است. یونیسف توصیه می کند که برای رفع آلودگی هوا، باید انرژی های پاک، جایگزین سوخت های فسیلی شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید