گزارش جی پلاس از انتخابات فدراسیون کشتی؛

رقابت سنگین وزن ها به اوج حساسیت رسید!/ برنده سه گانه خادم، جدیدی، وزارتخانه کیست؟

رقابت در انتخابات کشتی 28 آذرماه میان رسول خادم و هم پیمانانش با عباس جدیدی و سایر مخالفان دیگر از جمله کاندیدای مدنظر وزارت ورزش و جوانان، به حساس ترین روزهای خود رسید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ انتخابات فدراسیون کشتی 28 آذرماه برگزار می شود و هشت نفر برای تصدی کرسی ریاست این فدراسیون به رقابت می پردازند. حضور نام هایی مانند رسول خادم (عضو اسبق شورای شهر تهران و رئیس فعلی فدراسیون)، حمید بنی تمیم (دبیرکل فعلی فدراسیون)، احد پازاج (سرمربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی)، محمد رضا توپچی (دبیر سابق فدراسیون کشتی)، عبداله چمن گلی (سرمربی ساق تیم مل کشتی فرنگی)،  امین رشید لمیر (مسئول کمیته توسعه و همگانی فدراسیون و برخی مسئولیت های مشابه در ورزش)، نقی کلانتری ( رئیس سابق هیات کشتی مازندران) و از همه مهم تر عباس جدیدی (ملی پوش سابق و عضو پیشین شورای شهر تهران) به حساسیت های این انتخابات افزوده است.

بدون شک نگاه هواداران و مخاطبان کشتی به رسول خادم و عباس جدیدی است؛ دو نفری که همیشه نقطه مقابل همدیگر بودند و از تشک تا میز مدیریت، به رقابت با هم پرداخته اند و کمتر پیش آمده که این دو نفر کنار هم باشند. از دوران کشتی گرفتن که رقابت سختی برای کسب دو بنده تیم ملی داشتند تا زمان حضور در شهرداری تهران و حالا در فدراسیون کشتی، این دو نفر همیشه رقیب و رودرروی هم بودند.

در شرایط فعلی مدیریت رسول خادم در فدراسیون کشتی باب میل وزارت ورزش و جوانان نیست و همه بر چالش وزیر و معاون وزیر با رئیس فدراسیون اشراف دارند و همین موضوع به ادعای برخی موجب قطع حمایت ها از رسول خادم نیز شده است اما کارنامه خادم طی چهار سال گذشته صرفا در بحث نتایج تیم های ملی و در قیاس با ادوار قبل، در مجموع نتایج نسبتا خوبی را در المپیک و مسابقات جهانی خاطرنشان می کند. او حدود یک سال است سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد را کنار گذشته و حالا در هیات رئیسه فدراسیون جهانی هم عضو است.

در سوی مقابل، عباس جدیدی که چند سالی بود به عنوان عضو شورای شهر تهران سرگرم موضوعات مدیریت شهری بوده، با ناکامی در دوره اخیر شورای شهر و حواشی مختلف چون سلفی گرفتن ها و درگیری با علیرضا دبیر در صحن علنی شورای شهر، به صورت مستقل وارد انتخابات شده و آستین‌هایش را برای رقابت با حریف سنگین وزنش بالا زده است.

کارشناسان کشتی رقابت اصلی را میان خادم و جدیدی می بینند و معتقدند حضور سایر چهره ها فرمالیته است و برخی از چهره‌ها هم شانسی برای این سمت ندارند.

رسول خادم

رسول خادم شانس اصلی تصدی ریاست فدراسیون کشتی است. او با افزایش نفوذ خود در مراجع بین المللی و در جمع هیات های استانی و اهالی کشتی، بیش از هر کاندیدای دیگری نزد اعضای مجمع مقبولیت دارد اما مهم ترین مخالف او وزارت ورزش است که رابطه خوبی با هم ندارند و مرتب علیه هم بیانیه صادر می کنند.

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، خادم برای دومین دوره رئیس فدراسیون کشتی می شود. البته خادم در گذشته نشان داده می تواند تصمیمات غیرمنتظره بگیرد و همه چیز را رها کند و برود. عنوان شده که مهم ترین مشکل احتمالی او داشتن تابعیت آمریکا است که عده‌ای انتقاداتی را به این موضوع دانسته اند.

البته خادم برای چنین لحظاتی برنامه ریزی کرده و چندین نفر برای حمایت از او در انتخابات حضور دارند.

 

موافقان خادم

افرادی مانند حمید بنی تمیم - نایب رئیس فعلی فدراسیون کشتی، احد پازاج - سرمربی سابق کشتی فرنگی و امین رشید لمیر - مسئول کمیته توسعه و همگانی فدراسیون، برای همین مواقع نامزد شدند که به نظر می‌رسد اگر مشکلی خاصی برای خادم پیش نیاید، این سه نفر در آستانه رای گیری کناره‌گیری کنند.

مخالفان خادم

عباس جدیدی مهم‌ترین چهره مخالف رسول خادم است اما او در شرایط عادی شاید نتواند آرای زیادی را مقابل خادم کسب کند. البته برخی از اهالی کشتی کناره گیری او از انتخابات را محتمل می‌دانند و معتقدند او فقط برای طرح مسائل انتقادی از رسول خادم در انتخابات شرکت کرده و تا زمان رای گیری استعفا خواهد داد.

عبدالله چمن گلی یکی از منتقدان رسول خادم است که به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی انتخاب شده و احتمالا در انتخابات پیش رو از حمایت های وزارت ورزش استفاده خواهد کرد. او به احتمال زیاد تا زمان رای گیری هم حضور خواهد داشت.

محمدرضا توپچی کسی که رسول خادم او را از دبیری فدراسیون کشتی اخراج کرد تا یک مخالف برای خود درست کند. او جزء مخالفان خادم است اما شاید کمتر از هر کسی در این انتخابات رای داشته باشد و به عنوان یک رقیب جدی تلقی نشود.

در نهایت نوبت به نقی کلانتری، رئیس سابق هیات کشتی مازندران می‌رسد که منتقد مدیریت فعلی است. اما او هم به صورت مستقل در انتخابات حاضر شده و قدرت لابی او میان اعضای مجمع هنوز مشخص نیست.

به گزارش جی پلاس؛ انتخابات فدراسیون کشتی قرار است سه شنبه 28 آذرماه با رای گیری در مجمع 39 نفره این فدراسیون متشکل نمایندگان هیات های استانی، وزارت ورزش، کمیته المپیک، کشتی گیران و داوران برگزار شود. تاکنون 15 نفر سکان هدایت ورزش نخست ایران را بر عهده داشته اند و پس فردا برای انتخاب نفر شانزدهم رای گیری می شود؛ هر چند انتخاب مجدد خادم تعداد نفرات را در عدد 15 نگه می دارد.

** روسای فدراسیون کشتی بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357

محمد علی صنعت کاران – از طریق انتخابات - 1358

مرحوم محمد خرمی – از طریق انتصاب - 1360

از سال 1362 تا 1368، شش نفر ریاست فدراسیون کشتی را بر عهده گرفت:

امیر شیرگیری – از طریق انتصاب

سلطانعلی ترخاق - از طریق انتصاب

مراد علی شیرانی- از طریق انتصاب

جواد رفوگر - از طریق انتصاب

ناصر میرواحدی – از طریق انتصاب

عباس نکویه - از طریق انتصاب

اکبر ترکان – از طریق انتصاب 1368

سعید فائقی – از طریق انتصاب - 1377

امیر رضا خادم – از طریق انتخابات - 1379

محمدرضا طالقانی – از طریق انتصاب و سپس انتخابات - 1381

محمدرضا یزدانی خرم – از طریق انتصاب و سپس انتخابات –  1385

مرحوم حجت الله خطیب – از طریق انتصاب و سپس انتخابات - 1390

رسول خادم – از طریق انتصاب و سپس انتخابات – 1392

دیدگاه تان را بنویسید