اعمال روز هفدهم ماه ربیع الاول

عید مبارک هفدهم ربیع الاول که مصادف با ولادت پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است یکی از چهار روزی است که در همه ایام سال به گرفتن روزه ممتاز شده و فضیلت بسیار دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، روز هفدهم ماه ربیع الاول که مصادف است با سالروز ولادت پیامبر خاتم، نبی مکرم اسلام، حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و نیز فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق(ع) دارای اعمالی است که به شرح زیر است:

 1- غسل.

2- روزه: از برای آن فضیلت بسیار است و روایت شده هر که این روز را روزه بدارد ثواب روزه یک سال را خدا برای او می نویسد و این روز یکی از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است.

3- زیارت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم از نزدیک و دور.

4- زیارت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام به همان شکلی که امام صادق (ع) تعلیم فرموده است.

5- نماز: به هنگامی که روز بلند شود دو رکعت نماز به جای آورد که در هر رکعتی یک مرتبه حمد و 10 مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره توحید بخواند و پس از سلام نماز در جای خود نشسته و دعایی را که روایت شده است بخواند: اَللَّهُمَّ اَنتَ حَی لاَ تَمُوتُ ...

6 - تصدّق و خیرات: مسلمانان این روز را تعظیم بدارند و تصدّق و خیرات دهند و مؤمنین را مسرور کنند و به زیارت مشاهد مشرّفه بروند.

تا بخش ششم از کتاب مفاتیح الجنان، اعمال ماه ربیع الأّوّل آورده شده است

7- عید گرفتن: به آنچه موافق حقیقت عید است (عمل کند) یعنی به آنچه که در شرع وارد شده نه آنچه خلاف مقرّرات شرع باشد همچنان که عادت و سنّت پاره ای از نادانان است که به لهو و لعب بلکه پاره ای از افعال حرام می پردازند. برای هر مجلسی لباس مخصوصی و زینتی مناسب آن لازم است و لباس شایسته اهل چنین مجلس، لباس تقوا و تاج آنها، تاج کرامت و وقار است؛ یعنی لباس اهل این مجلس تخلّق به اخلاق حسنه و تاج معارف ربّانیه و تطهیر آنها، پاکیزه ساختن دل از اشتغال به غیر خدا و بوی خوش ایشان، ذکر خدا و درود بر رسول خدا و آل طاهرین او علیهم السّلام است.

بخش هفتم از کتاب المراقبات آورده شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید