پیگیری جی پلاس/ بکارگیری دانشجویان بی مدرک به عنوان معلم، صحت دارد؟!

معاون وزیر: مدارس و معلمان بدون صلاحیت علمی را گزارش کنید/ با افزایش مدارس تیزهوشان مخالفیم

معاون وزیرآموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، جذب معلم در مدارس غیرانتفاعی را منوط به احراز مدارک لازم و صلاحیت های علمی آنها توسط مؤسسان اینگونه مدارس عنوان کرد و از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف، آن را گزارش کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس؛ برخی اطلاعات و اخبار دریافتی از وضعیت مدارس غیردولتی حاکی از آن است که برخی از این مدارس در اقدامی سوءاستفاده گرانه اقدام به جذب نیروی آموزگار بدون مدرک و ضوابط خاص معلمی در مقاطع تحصیلی حتی دبیرستان می کنند تا از هزینه هایشان کاسته شود!

گفته می شود این پرسنل که عمدتا دانشجو هستند، به جهت تامین کمک خرج تحصیل به این کار مبادرت ورزیده و برای رفع هرگونه سوءاثر قانونی، معمولا هیچ قراردادی با این مدارس ندارند. چشیدن مزه دریافت دستمزد معلمی برای جوانان تازه دانشجو شده بعضا به حدی است که سعی می کنند وقت بیشتری را برای گرفتن کلاس از مدیران مدرسه گذاشته تا جایی که از علم آموزی خود در دانشگاه ها می زنند و بعضا ترم های مشروطی هم دارند! حال تصور کنید اشخاصی که خودشان الان نمرات حداقلی در دروس دانشگاهی می گیرند، بخواهند به دانش آموزی که چند سال دیگر باید کنکور بدهد، شیمی یا فیزیک یاد بدهند!

در همین رابطه مجتبی زینی وند - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی ایران در گفت وگو با جی پلاس با بیان اینکه مدارس غیردولتی به هیچ وجه حق بکارگیری معلمان بدون مدرک و شرایط اختصاصی و عمومی را ندارند، از مردم و دانش آموزان خواست در صورت مشاهده چنین شرایطی، حتما موضوع را گزارش کنند.

 

اگر وسط سال هم معلم بدون مدرک و صلاحیت علمی ببینیم، اخراجش می کنیم

او با تاکید بر اینکه این مدارس در برنامه‌ریزی‌ها، امتحانات و منابع انسانی باید مانند سایر مدارس عمل کنند؛ ادامه داد: مؤسسان  مدارس غیر دولتی حق ندارند معلمان را بدون انجام گزینش های لازم و تعین صلاحیت علمی جذب کنند و اگر این اقدام صورت گرفته باشد حتی اگر وسط سال تحصیلی باشد، ما این معلم را اخراج می‌کنیم. همینطور برخورد قانونی و قاطعی هم با مدارس متخلف در این زمینه خواهد شد.

زینی وند تاکید کرد: مؤسسان مدارس غیردولتی باید متناسب با  برنامه های آموزشی معلمان واجد شرایط قانونی را جذب  کنند؛ علاوه بر این دانش و توانایی انتقال معلم برای انتقال داده به دانش آموزان از جمله شروط جذب بوده و این شراط باید در الگوی تعیین شهریه از سوی کارگروهی که برای این امر در نظر گرفته شده نیز لحاظ شود. بنابراین اگر مدرسه ای بر اساس ضوابط موجود عمل نکند، در صورت آگاهی سازمان مدارس غیر دولتی، دیگر سهم کیفیت بخشی در شهریه آنجا محاسبه نمی شود و مؤسس مدرسه باید تمام شرایط کارگروه استان خود را بپذیرد.

 

در چه صورتی مجوز مدرسه غیردولتی باطل می شود؟

به گفته او و بر اساس  آیین نامه جدید مدارس غیردولتی، مؤلفه های بسیاری در تعیین شهریه وجود دارد؛ کیفیت آموزش یکی از مهمترین معیارهاست که از سوی اعضای کارگروه تعیین شهریه مدارس، لحاظ خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیح واکنش بعد وزارتخانه در برخورد با مدارس متخلف از قانون فوق، به جی پلاس گفت: پس از حذف آیتم دریافت شهریه در الگوی تعیین شهریه، مدارس متخلف با تذکر کتبی ما مواجه شده و موضوع بر اساس گزارش بازرسی ها یا شکایت اولیاء، دنبال خواهد شد و در صورت بی توجهی مؤسس به اصلاح وضعیت، مجوز فعالیت آنها باطل می شود.

 

با افزایش مدارس تیزهوشان، غیردولتی و هیات امنایی مخالفیم

زینی وند در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست سازمان مدارس غیردولتی، برای افزایش مدارس تیزهوشان در کشور چگونه است به خبرنگار جی پلاس گفت: با توسعه کیفی  این مدارس مخالفم و مطمئن باشید هرجا تعداد اینگونه مدارس افزایشه یافته، از نظر کیفیت آموزشی افت کرده اند. در هیچ کجای دنیا تنوع مدارس به شکلی که در کشور ما مرسوم است وجود ندارد، این تنوع  سبب شده تا متاسفانه شاهد تصمیم گیری های متفاوت در این مدارس باشیم.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی کشور در پایان تاکید کرد: به طور نمونه افزایش مدارس هیات امنایی سبب شده تا کیفیت  آموزش در این مدارس به شدت افت پیدا کند؛ بنابراین ما با رشد قارچ گونه مدارس اعم از تیزهوشان، هیات امنایی و حتی مدارس غیردولتی مخالف هستیم.

دیدگاه تان را بنویسید