گزارش جی پلاس/ لزوم تغییر رویکرد فدراسیون برای پایان نسل سوزی ها

نسل طلایی فوتبال پایه ایران در جام جهانی 2017 به المپیک می رسد؟!

حذف تیم های ملی امید و جوانان از مسابقات قهرمانی آسیا، منجر به ناامیدی حدود 100 بازیکن برتر فوتبال ایران از جمله نسل طلایی تیم ملی نوجوانان در جام جهانی زیر 17 سال شد اما آیا فدراسیون می تواند آنها را برای المپیک 2020 آماده کند؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ در حالی که فدراسیون فوتبال با استناد به حضور پنج تیم مختلف ایران در رقابت های جام جهانی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان، فوتسال و فوتبال ساحلی، خودش را پنج ستاره می نامد، این فدراسیون عملکرد بسیار ضعیفی را در فوتبال پایه داشته و اگر موفقیت چشم گیر نوجوانان در جام جهانی نبود، قطعا این ناکامی ها به چشم می آمد.

تیم ملی امید، خیلی زود ناامید شد

تیر ماه سال جاری، تیم ملی امید با ترکیبی از بازیکنان حاضر در جام جهانی جوانان و مربیگری امیرحسین پیروانی راهی مسابقات انتخابی قهرمانی آسیا شد و در عین ناباوری با یک برد برابر قرقیزستان و شکست برابر عمان، موفق به صعود نشد تا نسل بازیکنان مستعد ایران که سوم آسیا شده و به جام جهانی رفتند، از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا محروم شوند.

نکته امیدوارکننده این است که رقابت های فعلی، جنبه انتخابی المپیک ندارد و امیدهای ایران می توانند یک بار دیگر در سال 2019 و 2020 شانس خود را برای صعود به المپیک آزمایش کنند.

جوانان رنگ مسابقه جدی را به خود ندیدند

با برگزاری رقابت های جام جهانی جوانان و رفتن بازیکنان این تیم به رده سنی امید، فدراسیون فوتبال تمام کادر تیم ملی جوانان را تغییر داد تا از پایه یک تیم جدید را این بار با مربیگری پورغلامی آماده کند. به دلیل انتخاب دیرهنگام سرمربی تیم، فدراسیون فوتبال استعدادیابی بازیکنان را زودتر انجام داد و در نهایت پورغلامی تیم حاضر و آماده ای که دخل و تصرفی در آن نداشت، تحویل گرفت و بعد از دو ماه تمرین و انجام بازی دوستانه راهی مسابقات انتخابی قهرمانی آسیا شد.

ایران در گروهی که سوریه، اردن و فلسطین حضور داشتند سوم شد و از رسیدن به مرحله نهایی بازماند. نکته عجیب این بود که پورغلامی در پایان مسابقات به دلیل اشراف نداشتن به قوانین، AFC را متهم به حق خوری کرد تا تعجب هم را برانگیزد. به این ترتیب جوانان ایران هم مانند تمامی سال های گذشته – برخلاف سال 2016 – در پیچ و خم صعود به جام جهانی ماند و این نسل از بازیکنان بدون تجربه و دانش اندوزی راهی رده امید شدند.

نوجوانان طلایی در بن بست ناخواسته!

جام جهانی نوجوانان 2017، بهترین تجربه یک تیم فوتبالی بود که از ایران در مسابقات بین المللی حاضر شد و توانست تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کند و تحسین مخاطبان داخلی و خارجی را به دنبال داشته باشد. درخشش کم نظیر بازیکنان جوان ایران منجر به امیدواری هواداران و کارشناسان به آینده ایران شد اما خیلی زود امیدهای این تیم هم ناامید شد.

بازیکنان مستعد این تیم باید از رده نوجوانان به رده جوانان می رفتند تا برنامه ریزی خوب، در جام جهانی جوانان 2018 هم افتخارآفرینی کنند اما حذف زود هنگام تیم ملی جوانان بدون حضور بازیکنان تیم ملی نوجوانان، کار را برای همه تمام کرد تا بازیکنان این تیم هم بدون حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و جام جهانی راهی رده سنی امید شوند.

حال با این نتایج، فدراسیون فوتبال حدود 100 نفر از بازیکنان مستعد خود را در یک بن بست قرار داده و نگرانی همه از رها شدن نسل موسوم به طلایی ایران است. این اتفاق همواره تکرار شده اما این بار چه برنامه ای برای این اتفاق وجود دارد.

چمنیان: بازیکان هر سه تیم را برای المپیک 2020 حفظ می کنیم

عباس چمنیان سرمربی تیم ملی فوتبال نوجونان در جام جهانی زیر 17 سال که بعد از افتخارآفرینی در این تورنمنت کماکان هدایت تیم ملی زیر 16 سال را بر عهده دارد و دو ماه قبل موفق شد تیمش را در مسابقات انتخابی قهرمانی زیر 16 سال آسیا هم اول کرده و به مرحله نهایی بفرستد، از یک اتفاق جدید خبر داد.

او در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ با اشاره به ناکامی های فوتبال پایه در چند ماه گذشته، اظهار کرد: فدراسیون فوتبال بعد از این ناکامی ها نمی خواهد بازیکنان مستعدی که ماه های روی آنها سرمایه گذاری شده، از دست بروند. ما با انبوهی از بازیکنان مستعد رو به رو هستیم که در مسابقات خارجی حضور داشتند و تجربه ارزشمندی دارند. بالاخره شکست یک تجربه بسیار  ارزشمند است که خواسته یا ناخواسته این بازیکنان آن را تجربه کرده اند. آنها اگر برای بار دوم به چنین مسابقاتی بروند، شاید مرتکب این اشتباهات نشوند.

چمنیان با بیان اینکه فدراسیون هم متوجه اشتباهاتی که صورت گرفته شده، افزود: بازیکنانی که از آنها نام بردیم، دیگر نمی توانند در رده سنی جوانان حاضر شوند. رده سنی پیش رو، رده سنی امید است. در هفته های گذشته طرحی را به فدراسیون فوتبال ارائه کردم که اگر این طرح اجرایی شود مانع از سوختن نسل طلایی فوتبال ایران می شویم. ما نسلی داریم که جام جهانی نوجوانان و جوانان را دیدند.

سرمربی تیم ملی زیر 16 سال، تصریح کرد: در این طرح که هنوز جزئیات آن مشخص نشده، بازیکنان را برای المپیک 2020 و جام جهانی 2022  آماده می کند. البته در این مدت زمان بازی های آسیایی را هم پیش رو داریم. با اجرایی شدن این طرح می توانیم این بازیکنان را مدام در قالب چند تیم زیر نظر داشته باشیم و به پرورش آنها بپردازیم. هدف از اجرای آن، پرورش استعدادهایی است که به دلیل حذف شدن تیم شان نمی توانند در قالب تیم ملی راهی مسابقات رده سنی جوانان و امید شوند.

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ امید است بعد از چندین دوره ناکامی، مدیران فدراسیون با هدف حفظ استعدادهای فوتبالی ایران، با درک لزوم تدوین و اجرای یک برنامه بلندمدت و سازنده در فوتبال پایه، به نسل سوزی های مقطعی پایان دهد و استعدادهایی که در سنین بسیار کم حتی توان بازی در لیگ برتر دارند، روزی طلسم ناکامی در صعود به المپیک را هم بشکنند.  

دیدگاه تان را بنویسید