گزارش جی پلاس؛

کشف چندصد سازه‌ عجیب سنگی در صحرای عربستان سعودی + تصاویر

به تازگی سازه‌هایی در صحرای عربستان سعودی کشف شده که به نظر می‌رسد توسط قبیله‌های باستانی ساخته شده‌اند. این ساختار تنها با کمک گوگل‌ ارث قابل مشاهده و مطالعه است. مقامات عربستان سعودی یک باستان‌شناس را دعوت به همکاری کردند تا از طریق هلیکوپتر، آن را بررسی کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ دیوید کندی - باستان‌شناس خبره آمریکایی، نزدیک به یک دهه به صفحه نمایش کامپیوترش خیره می‌شد و هزاران سازه سنگی را که در صحرای عربستان پخش شده‌اند، تماشا می‌کرد تا شاید سر نخی از آنها به دست بیاورد.

وی اخیرا با کمک تصاویر ماهواره‌ای گوگل ارث توانسته است قبرستان‌ها و موارد دیگری مانند «آثار مرد پیر» را که هزاران سال پیش توسط قبیله‌های عشایری ساخته شده‌اند، کشف کند. با این همه چون هنوز نتوانسته بود خودش از این کشور بازدید کند، بسیاری از این مناطق برایش به معما تبدیل شده بود.

تا اینکه ماه پیش، با کشف 400 دروازه سنگی، کندی از سوی مقامات عربستان به این کشور دعوت شد تا با کمک هلیکوپتر از این سازه‌های عجیب دیدن کند.

کندی که به تازگی از دانشگاه وسترن استرالیا بازنشسته شده، در این مورد می‌گوید: «واقعا شگفت‌انگیز است. از 150 متری این سازه‌ها می‌توان جزئیات دقیقی از آنها را دید که در تصاویر گوگل ارث امکان‌پذیر نبود».

وی طی سه روز، بیش از 6000 عکس هوایی از این منطقه گرفت و پرده‌ از این عجایب باستانی برداشت.

 

علم و فناوری

دروازه‌ها در«سمحه» که بیش از 365 متر طول دارند

دکتر کندی از سال 1997، روی ساختارهای مشابهی در همسایگی عربستان یعنی یمن مطالعه کرده و اشکال سنگی مشابهی را در هر دوی این کشورها یافته است که در مزارع بازالت معروف به هراط قرار دارند. در این مناطق، جریان‌های گدازه خشک شده‌اند و منظره‌ای شبیه به مارپیچ را شکل داده‌اند.

کندی در عربستان، حدود 200 سایت باستانی را فقط در مناطق حره خیبر و حره اویرید کشف کرد. این ساختارها اشکال مختلفی دارند که از میان آنها می‌توان به دروازه، بادبادک، چندضلعی و ستون‌هایی با کره‌های چشم و سوراخ‌های کلید اشاره کرد.

علاوه بر این، 400 سازه را که خودش آنها را «دروازه» نامیده است توسط گوگل ارث شناسایی کرده و روی 40 مورد از این سازه‌ها با کمک هلیکوپتر مطالعه کرده است. وی زمانی که روی یکی از ساختارهای عجیب مطالعه می‌کرد، متوجه شد که این ساختارها به طور اتفاقی کنار یکدیگر قرار نگرفته‌اند و معنی و مفهومی دارند.

 

علم و فناوری

دروازه‌هایی با یک کره چشم

 

به گزارش جی پلاس؛ کندی می‌گوید: «زمانی که از درون هلیکوپتر به این سازه‌ها نگاه می‌کردم، با خودم می‌گفتم که اینها پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که گوگل ارث نشان می‌داد و چیزی فراتر از کوپه‌های سنگ هستند».

وی می‌افزاید: «در طول خطوط دراز سنگی پیش می‌رفتم و متوجه می‌شدم که خطوط موازی در یک صفحه مسطح هستند که لبه‌های آنها به یکدیگر متصل می‌شود و سنگ‌های کوچک فضای میان این خطوط را پر کرده است. آنها بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که پیش خودم فکر کرده بودم».

به گفته کندی، برخی از این دریچه‌ها بیش از 300 متر طول و 76 متر عرض داشتند. وی حدس می‌زند که قدیمی‌ترین این سازه‌ها مربوط به 9000 سال پیش می‌رشود.

 

علم و فناوری

سازه یک بادبادک در منطقه حره خیبر

 

کندی همچنین نگاه نزدیکی به سازه‌های سنگی‌ به شکل بادبادک انداخت که نخستین بار توسط خلبانان در دهه 1920 کشف شد. این ساختارها به «آثار مرد پیر» مشهورند و کندی بیش از 900 تا از این سازه‌ها را در حره خیبر عربستان سعودی شناسایی کرده است.

از بالای سطح زمین، این بادبادک‌ها با جزئیات کامل یعنی دم بادبادک و ریسمان هستند. اکثر آنها بسیار عظیم هستند و درازای آنها حتی به بیش از 402 متر هم می‌رسد.

بعضی باستان‌شناسان حدس می‌زنند که بزهای کوهی در سر بادبادک گیر می‌کردند و در این صورت شکارچیان می‌توانستند به راحتی آنها را شکار کنند. بعضی اوقات هم چندین بادبادک با هم همپوشانی دارند و باستان‌شناسان معتقدند که اگر حیوانی می‌توانست از فرازونشیب‌های سنگی یکی از این بادبادک‌ها فرار کند، در دیگری گیر می‌افتاد و دیگر راه فراری وجود نداشت.

علم و فناوری

سمت چپ، سایه هلیکوپتر کندی در کنار یک سازه سنگی به شکل کره چشم. سمت راست، بادبادکی در حره خیبر

 

کندی همچنین ساختارهای کوچکتری شبیه به سوراخ‌ کلید، چرخ، مثلث و کره چشم کشف کرده است. وی کاملا شوکه شده بود که چقدر خطوط مثلث‌ها و سوراخ‌های کلید صاف هستند و معتقد است افرادی که این سازه‌ها را درست کرده‌اند، به جای استفاده از سنگ‌های تصادفی، از سنگ‌های مسطح خاصی استفاده کرده‌اند.

همه این مثلث‌ها متساوی‌الساقین هستند و انگار که به چیزی اشاره می‌کنند. گاهی اوقات آنها به کره‌های چشم اشاره دارند که 4/5 تا 45 متر آن‌طرف‌تر هستند.

کندی همچنین ساختارهایی شبیه به سوراخ‌های کلید کشف کرد که گویا در کنار یکدیگر چیده شده‌اند و قسمت دایره‌ای آنها به هم نزدیک شده‌اند. طول این سوراخ‌های کلید حدود یک متر است.

کندی حدس می‌زند که این ساختارها هدف خاصی را دنبال می‌کنند. وی هنوز از هیچ کدام از این ساختارها با آزمایش رادیوکربن بازدید نکرده است و امیدوار است که با کمک این فناوری تحلیل‌های کامل‌تری ارائه دهد.

علم و فناوری

نمایی از ساختارهای سنگی شبیه به سوراخ‌های کلید

 

علم و فناوری

یک سازه سنگی شبیه به کره چشم و مثلث که در سمحه قرار دارند. تصویر سمت چپ توسط گوگل ارث گرفته شده و سمت راست را دکتر کندی گرفته است.

علم و فناوری

یک دروازه که درون آن یک کره چشم درست شده است. این سازه توسط سنگ‌های لاوا احاطه شده است

 

دیدگاه تان را بنویسید