در گفت و گو با جی پلاس مطرح شد؛

مُد امروز ایرانی ها چیست؟/ چرا لباس های با خطوط نستعلیق از مُد افتاد؟!/ دبیر انجمن هنرهای ایران: برخی رنگ ها مناسب زندگی شهری نیست

مدرس دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر انجمن علمی و پژوهشی هنرهای ایران با بیان اینکه استقبال از لباس های سنتی ایران بستگی به طرح، مدل و برش های آنها دارد، گفت: تجربه نشان داده مردم به لباس‌های سنتی برگرفته از طراحی روز، علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ لباسهای سنتی اقوام ایرانی هنوز از جمله پتانسیل های بکر صنعت پوشاک به حساب می آید. ویژگی که به واسطه آن اگر در البسه در ساختار صنعتی ارزانتری تولید شود، قطعا می‌تواند مشتریان بسیاری را جذب خود کند تا میراث فرهنگی و تمدن کهن ایرانیان بر قامت هموطنان همچنان زنده و محفظ باشد.

در سال‌های اخیر شرکت‌های معدودی برای حضور این لباس های سنتی در  سبد خرید خانوار‌های ایرانی تلاش داشته‌اند؛ پوشاکی که بیشتر در تعریف مجلسی جای گرفته و با قیمت‌های بسیار بالا به مشتریان خاص عرضه می‌شود؛ از این رو یکی از پتانسیل‌ها بکر صنعت پوشاک کشور، می تواند سرمایه‌گذاری در این بخش باشد که ضمن برخوداری از عواید مادی، به حفظ و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی کشور در عرصه مد و لباس کمک شایانی می کند.

در همین رابطه سیما کلانتر - مدرس دانشگاه علم و فرهنگ در گفت وگو با خبرنگار سبک زندگی جی پلاس با تاکید ارزشمندیِ لباس اقوام سنتی ایران زمین، اظهار کرد: ویژگی های خاص البسه سنتی ایران مثل رنگ های بسیار روشن و شارپ، استفاده بیش از حد از پارچه، انجام کارهای منحصر به فرد و ویژه مانند گلابتون دوزی یا رودوزی، مقرون به صرفه نبودن و از همه مهمتر قیمت های بالا از جمله دلایل عدم اقبال مردم به لباسهای سنتی و قدیمی ایرانی است.

 

تلاش برای ارزانتر و امروزی کردن البسه سنتی ایرانی

او با اشاره به تلاش طراحان مد ایرانی برای مناسب سازی این البسه جهت استفاده عموم، افزود: ما سعی می‌کنیم با الهام از لباس‌های سنتی اقوام ایرانی و ایجاد تغییر در برش آنها و حذف برخی از المانهای غیرضروری لباس مانند رودوزی و گلابتون دوزی، طرحی جدید که قابلیت استفاده بیشتری در زندگی های شهری دارد ارایه دهیم.

این مدرس دانشگاه همچنین کاربردی نبودن لباس‌های محلی در زندگی‌های مدرن امروز و دست و پاگیر بودن آنها را از یکی دیگر از   دلایلی برشمرد که مردم  گرایش چندانی به این نوع پوشش ندارند و ایجاد تغییر در البسه سنتی ایران برای ماندگار بودن آنها  یک امر ضروری است.

 

بهره برداری از منابع سنتی در دوخت لباس های جدید

دبیر انجمن علمی و پژوهشی هنرهای ایران با اشاره به تلاش موفقیت آمیز این گروه در طراحی مانتو با استفاده از لباس سرداری سنتی زنان لرستان در دومین جشنواره مد و لباس، به جی پلاس گفت: این لباس با استقبال گسترده ای در این جشنواره رو برو شد و بار دیگر ثابت کرد در دوخت لباس های جدید می توان به منابع سنتی رجوع کرد اما باید مراقب بود تا طرح عینا کپی نشود و تنها فاکتورها از طرح اصلی، در کار باقی بماند.

 

اهمیت رنگ های خاموش در زندگی شهری

کلانتر تاکید کرد: وقتی می خواهیم از طرح های سنتی لباس ایرانی استفاده کنیم باید مراقب باشیم تا از تنالیته رنگ‌های خاموش در طراحی استفاده کنیم زیرا رنگ های شارپ لباس های محلی در شهرها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و چندان مورد پسند زندگی شهرنشینی نیست.

او در ادامه با اشاره به سازگار بودن لباس‌های سنتی زنان ترکمن با طراحی‌ها و برش‌های امروزی و نیز استفاده در زندگی شهرنشینی، اظهار کرد: متاسفانه قیمت بالای این پارچه ها سبب می شود تا طراحان تمایلی برای استفاده از این مدل ها نداشته باشند.

 

پیراهن های با خط نستعلیق و مهره های قدیمی رونق گذشته را ندارد

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان موفقیت مقطعی برخی مدهای ایرانی معروف، به طرح‌های نیمایی که با استفاده از مهرهای قدیمی، خطوط نستعلیق و یا چاپ دیجیتال روی مانتوهای گشاد و عبامانند در رنگ‌های شاد و با نقش و نگارهای سنتی  برای زنان و شال‌هایی با طرح سنتی و یا خطوط نستعلیق برای پوشش سر و بلوزهایی که با همین سبک برای مردان طراحی می شوند نیز اشاره کرد و به جی پلاس گفت: تولید این لباس ها به سادگی  و با هزینه بسیار اندک اتفاق می‌افتد و غالبا روی پارچه های نخی، کتان و متخال کار  می‌شود.

او در گفت و گو با جی پلاس اضافه کرد:  البته تولید لباس های سبک نیما بهنود تا همین یکی دو سه سال گذشته از رونق برخوردار بود اما طبیعتا با ورود تولیدکنندگان بیشتر به این عرصه تولید این مدل لباس ها اکنون رونق گذشته را ندارد. در ادامه سبک طراحی لباس ایرانی به سمت لباس‌هایی رفت که تلفیقی از طرح و سبک سنتی و سادگی و راحتی لباس‌های مدرن باشد.

 

سلیقه جدید مردم چیست؟

کلانتر ادامه داد: در حال حاضر استفاده از لباس هایی با چاپ سیلک بسیار مورد توجه قرار دارد و می توان با هزینه بسیار اندک و حتی در منزل این لباس ها را به تولید انبوه رساند. شرایط بازار نیز نشان می دهد مردم به دلیل قیمت ارزان و شکل و شمایل هنری این لباس ها، از آن استقبال می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید