در گفت و گو با جی پلاس؛

عضو هیات علمی دانشگاه تهران: بازار مسکن همچنان در رکود است/ بازی با وام راه منطقی برای رونق بازار مسکن نیست

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: رکود بازار مسکن همچنان تداوم دارد و تغییری در آن رخ نداده است.

لینک کوتاه کپی شد

دکتر امیر منصوری در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس در ارزیابی اش از وضعیت بازار مسکن و خروج احتمالی از رکود، اظهار کرد: در یک مقطع زمانی خاص همزمان با کاهش نرخ سودهای بانکی تغییرات اندکی در بازار مسکن رخ داد اما این وضعیت تداوم پیدا نکرد و در حال حاضر همچنان شاهد رکود این بازار هستیم.

این فعال  بازارمسکن در بخش دیگری از اظهاراتش راهکارهای ارایه شده از سوی دولت در زمینه رونق مسکن را ناموفق دانست و تصریح کرد: با در نظر گرفتن ارقام وسوسه‌کننده وام‌های مسکن نمی‌توان به رونق این بازار امیدوار بود زیرا نرخ بازپرداخت تسهیلات  برای مردم همچنان بالاست. تا زمانی که قدرت خرید مردم افزایش نیابد بازی با وام‌ها تاثیر چندانی در رفع رکود نخواهد داشت، زیرا قدرت خرید مردم پایین است.

رئیس پژوهشکده منظر در ادامه به جی پلاس گفت: کسی که توانایی پرداخت یک و نیم میلیون میلیون تومان اقساط ماهانه را دارد، معطل اخذ وام 80 میلیونی نمی ماند، در نتیجه بازی با وام تاثیری در رونق بازار مسکن نخواهد داشت. به‌طور حتم اقشار کم‌ درآمد جامعه توانایی پرداخت وامی که قسط ماهانه آن نزدیک به مبلغ ۲ میلیون تومان است را ندارند و نمی‌توانند از آن بهره ببرند.

وی افزود: نرخ سود وام مسکن بالاست اما درآمدها پایین و تا زمانی که مردم قدرت خرید مسکن متری 4 تا 5 میلیونی را پیدا نکنند وضعیت  بازار به همین شکل  تداوم خواهد یافت.

او با اشاره به پررونق بودن بازارخرید و فروش مسکن که در بین واسطه ها  وجود دارد و فعالیت موازی آن با بازار اصلی، خاطرنشان کرد: رونق مقطعی این بازار مربوط به فعالیت این دسته است و در بازار اصلی اتفاقی روی نداده و نمی توان توقع خروج از رکود را داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: روشی که اکنون از سوی دولت برای ارائه تسهیلات مسکن مطرح می‌شود، ابزاری مناسبی برای  عموم مردم نیست. اینکه دولت با ارائه تسهیلات بیشتر به تحریک تقاضا اقدام می‌کند، حاصل چندانی در حرکت رو به جلوی بازار مسکن ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید