گفتگوی جی پلاس با موسس یک استارت آپ سلامت؛

درمانکده، تله طب، سیبوفن، شفاجو و... می دانید چگونه کار می کنند؟

استارت آپ های حوزه سلامت پلتفرم‌هایی است که با هدف ارتقاء سطح سلامت جامعه و سهولت ارتباط پزشکان و مردم کار خود را آغاز کرده و سعی دارند تا با ارائه سرویس‌های مختلف، سلامتی را در دسترس همگان قرار دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس کار و درآمد جی پلاس؛ هر چند که نوع فعالیت استارت آپ های سلامت به دلایل متعددی نظیر عدم اطلاع‌ رسانی درباره نحوه فعالیت‌شان، هنوز هم برای بخش بزرگی از جامعه ایرانی ناشناخته مانده و همین ناشناختگی سبب بروز مشکلات متعددی ازجمله بی‌اعتمادی سازمان‌ها در به اشتراک‌گذاری اطلاعات درمانی، فرار سرمایه‌گذار و کاهش سهم آنها از بازار فروش شده است اما این کسب و کارها هنوز  در ابتدای راه قرار دارند و تا رسیدن به مرحله بلوغ و اثرگذاری راه زیادی در پیش دارند.

درمانکده، شفاجو، تله‌ طب، سیبوفن و... همگی از جمله نام‌های آشنای استارت‌آپی در حوزه سلامت هستند. کسب‌ و کارهایی که کمتر از چهار سال از تولد آنها می‌گذرد و همگی با هدف ارائه خدمات پزشکی و سلامت بر بستر اینترنت ایجاد شده‌اند. این دسته از کسب‌ و کارها با دریافت اطلاعات و ساماندهی آن، سعی دارند تا خدمات حوزه سلامت را از ارائه اطلاعات و آموزش گرفته تا نوبت‌دهی آنلاین به بیماران پوشش دهند.

با این مقدمه اما صاحبان پلتفرم‌های سلامت بدلیل نبود اطلاعات شفاف با دردسرهای بسیاری نظیر جذب سرمایه گذار، فقر اطلاعات، تعدد دستگاههای متولی برای ارایه مجوز مواجه  هستند. مشکلاتی که سبب شده تا حوزه سلامت به عنوان یکی از پرریسک ترین حوزه های سرمایه گذاری استارت آپ ها شناخته شود.

در این رابطه "سوگل ثابت‌فر" - موسس اولین استارت‌آپی فعال در حوزه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار کسب و کار جی پلاس؛ مهم‌ترین رسالت و فعالیت این استارت‌آپ را در زمینه آگاهی رساندن به مخاطب در زمینه پزشکان و اطلاعات درمانی عنوان کرد و می گوید: دانستن اطلاعات درست در حوزه سلامت، حق مردم است و استارت‌ آپ‌ها سعی دارند تا این نیاز را برای مردم رفع کنند. به ‌عنوان نمونه باید توجه داشت که انتخاب پزشک، فرآیند مهم و دشواری است. اما آگاهی در زمینه فعالیت، نظرات سایر بیماران، سابقه و حتی محل استقرار وی می‌تواند به آسان‌تر شدن این روند کمک زیادی کند. علاوه بر این اطلاع‌رسانی در زمینه بیمه و به‌ ویژه پزشک و مراکز درمانی طرف قرارداد، یکی دیگر از نیازهایی است که به کمک استارت‌ آپ‌های حوزه سلامت برطرف می‌شود.

او ادامه می دهد: متاسفانه به دلایل متعدد سازمان بیمه و حتی پزشکان طرف قرارداد تمایل چندانی به اعلام صریح چگونگی روند قراردادهای‌شان ندارند، با این‌ حال استارت‌آپ‌هایی ازجمله ما در تلاش هستند تا وضعیت بیمه‌های درمانی و روند قراردادها را برای مخاطبان خود مشخص کنند.

وی در تشریح نظرات خود می‌گوید: به‌ هر حال ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه‌چیز بر بستر اینترنت قرار گرفته و بسیاری از خدمات الکترونیک شده است. حوزه سلامت نیز از این قاعده مستثنا نیست و به همین دلیل هم استارت‌آپ‌های حوزه سلامت به وجود آمده‌اند تا گامی در مسیر خدمت‌رسانی برداشته باشند.

ثابت فر همچنین با اشاره به وضعیت استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه می‌افزاید: ارتباط با نهادهای مرتبط و به‌ ویژه انجمن‌های پزشکی برای استارت آپ های فعال در بخش سلامت اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که به رونق کسب‌وکار آنان کمک می‌کند. اما متاسفانه روند ارتباط گرفتن با انجمن‌ها دشوار است و در برخی از مواقع به‌ طور تقریبی غیرممکن است. همین موضوع را می‌توان به‌عنوان یکی از چالش‌های حوزه سلامت شناسایی کرد.

او در گفت و گو با جی پلاس، ادامه داد: استارت‌آپ‌های فعال در حوزه سلامت با خدمات خود و اطلاع‌رسانی درباره پزشکان و مراکز درمانی از هدر رفتن وقت و هزینه بیماران جلوگیری می‌کنند. در کنار روند اطلاع‌رسانی متنی درباره پیشگیری و درمان، تولید پادکست و محتوای صوتی و تصویری و حضور در شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب ازجمله اینستاگرام یکی دیگر از راه‌هایی است که استارت‌آپ‌های حوزه سلامت در پیش‌گرفته‌اند و سعی دارند به‌ این‌ ترتیب اثرگذاری خود را بر مخاطب افزایش دهند.

دیدگاه تان را بنویسید