گفت و گو جی پلاس با یک هنرمند؛

سهراب هادی: در آموزش و پرورش جوانان غفلت کردیم! / دوره های تربیتی شهید رجایی چه شد؟!

سهراب هادی، شاعر، نویسنده و گرافیست قدیمی کشور جوانان را مهمترین سرمایه های کشور دانست و از رویه آموزش و پرورش آنها از کودکی تا جوانی، انتقاد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

سهراب هادی گرافیست، نویسنده و هنرمند  پیشکسوت کشور جوانان را بالاترین سرمایه هر کشوری دانست و به خبرنگار فرهنگ و هنر جی پلاس گفت: تمام تلاشی که مجموعه مسئولین فرهنگی کشور و در عین حال خانواده ها برای تربیت جوانان انجام می دهند و هزینه هایی که در این زمینه صورت می گیرد، به این دلیل است که جوان بتواند در معنای یک انسان کامل ظهور و وجود پیدا کند. بالاترین سرمایه های بشری در کشور های مختلف قطعا نیرو های انسانی است و بیشترین میزان توجه کشورها به مقطع سنی جوانان است.

** در آموزش و پرورش جوانان غفلت کردیم!

این گرافیست قدیمی کشور غفلت های صورت گرفته در زمینه پرداختن به موضوعات جوانان را بسیار زیاد دانست و عنوان کرد: جوانان باید اینقدر زیبایی نگاه و نظر داشته باشند تا موقعیتی که کشور برای آنها فراهم می سازد را قدر بدانند. به هر حال همین سرمایه نیروی انسانی است که دارایی ها و ثروت محسوب می شود. متاسفانه در ایران غفلت های زیادی در حوزه فرهنگی و پرورش جوانان رخ داده است. متاسفانه بسیاری از ارزیابی ها به درستی صورت نگرفته و زمینه های آموزشی و پرورشی مناسبی برای جوانان مهیا نشده که جوانان ایران در موقعیتی درخشان قرار بگیرند.

وی افزود: امروز بسیاری از درها به روی جوانان ایرانی بسته است؛ بسیاری از زمینه های اجتماعی برای آنها فراهم نیست که جای تاسف دارد. جامعه جوان ایران نباید در چنین شرایطی زندگی کند و این موضوع بسیار آزار دهنده است. 

این شاعر و نویسنده موضوع آموزش را فراتر از برگزاری کلاس های درس در مدرسه دانست و به جی پلاس گفت: موضوع ادبیات و یا هر مهارت دیگر، چیزی نیست که بتوانید در یک کلاس 40 نفره آن را به دانش آموز یاد بدهید. یکی از زمینه هایی که اهمیت زیادی در موضوع رشد جامعه ایران و جوانان کشور دارد، مسئله پرورش است.  به عنوان فردی که در آستانه 60 سالگی قرار دارم، بسیاری از قابلیت های شخصیتی ام را در مجموعه آموزش و پرورش به دست آورده ام. در آن دوران کلاس های متعدد و برنامه های آموزشی فراوانی برای ما تدارک دیده می شد و جوانان نخبه به عنوان الگو معرفی می شدند. این موضوعات باعث می شد رشد فرهنگی در بین دانش آموزان صورت گیرد.

** دوره های تربیتی که شهید رجایی پایه ریزی کرد چه شد؟!

وی افزود: اما من سال ها در آموزش و پرورش کشور کار کرده ام تا بتوانم قابلیت جوانان در زمینه های مختلف را پیدا کنم و محیط هایی فراهم کنم تا این جوانان رشد کنند. اما متاسفانه امروز شرایط مناسبی در نظام آموزشی کشور وجود ندارد. این موضوع برای من دردناک است. در اوایل انقلاب دوره های تربیتی توسط شهید رجایی پایه ریزی شد که در قبل از انقلاب هم این موضوع به عنوان فعالیت های فوق برنامه وجود داشت. دانش آموزان بعد از پایان ساعت رسمی درس، با مربیان و هنرمندان برنامه های فوق درسی را می گذراندند. این مربیان ورزشی و هنری سعی می کردند در بین جوانان استعداد یابی کنند. این موضوع باعث می شد جوانان در این کلاس ها به خودباوری برسند اما متاسفانه دیگر این اتفاق ها در مدارس ما رخ نمی دهد. سیستم آموزشی کشور امروز دچار یک رخوت و خشکی شده است. مشکلات مالی و معیشتی را هم به آن اضافه کنید؛ آن وقت است که متوجه می شود جوانان نمی توانند به شکوفایی برسند و در نیمه راه می مانند. 

** در آموزش و پرورش بی برنامگی وجود دارد

هادی برنامه ریزی فرهنگی آموزش و پرورش را بسیار ضعیف دانست و به جی پلاس گفت: متاسفانه کارهای فرهنگی عملیاتی در کشور صورت نمی گیرد. من در زمینه مسئولیت برنامه ریزی فرهنگی هنری با آموزش و پرورش همکاری کردم اما متاسفانه نتوانستم به نتایج خوبی برسم. این را باید بگویم که یک دست صدا ندارد. در گذشته برای اجرای یک برنامه فرهنگی، برنامه ریزی های فراوانی صورت می گرفت اما امروز برای یک اردو، راننده ای را که معلوم نیست به هوش هست یا خیر را می آورند و جوانان و آینده سازان کشور را به دست این فرد می سپارند تا به اردو ببرد و متاسفانه با حادثه هم همراه می شود. این نشان از بی برنامگی در وزارت آموزش و پروش دارد.

وی افزود: وقتی خودم دانش آموز بودم به خاطر ندارم حادثه ای این چنینی رخ داده باشد. امروز کسانی را می شناسم که برای آموزش به جوانان این کشور اشتیاق دارند و دوست دارند در این حوزه برنامه هایی را تدوین و با تمام وجود آن را اجرا کنند. اما متاسفانه در رده های بالای وزارتخانه این اشتیاق را ندیدم. حتی تلاشی هم در این مجموعه وجود ندارد تا افرادی که در این حوزه کارشناس هستند را بیاورند و از آنها کمک و مشاوره بگیرند. هر کودکی به دنیا می آید، پرتویی از نور ذات خداوند است و ما باید تلاش کنیم زمینه فرهنگی مناسبی برای پرورش این کودک و تا سن جوانی داشته باشیم تا فردی ارزشمند برای جامعه ایران شود. 

 

** سرگشتگی جوانان امروز، یک تهدید برای کشور است

هادی، جهل تاریخی را مهمترین مشکل امروز کشور ایران دانست و در پایان به جی پلاس گفت: موضوع دیگر جهل تاریخی است. پدران من نمی دانستند و پدران آنها هم نمی دانستند و نظامی هم نبود که آنها را آموزش دهد. من هم امروز تابع همان دیدگاه آنها هستم تا این جهل تاریخی همچنان ادامه پیدا کند. این ندانستن ها موجب می شود که سرمایه ها نیز از دست بروند و همه چیز به تهدید تبدیل شود. امروز سرگشتگی جوانان تهدید کشور ما است. باید صاحبنظران و کارشناسان به این موضوعات ورود کنند و راه چاره ای بیندیشند.

دیدگاه تان را بنویسید