معاون وزیر بهداشت در گفتگو با جی پلاس:

حجامت راه درمان همه بیماری‌ها نیست/ فریب حجامت 21 نقطه ای را نخورید!

معاون طب سنتی وزارت بهداشت، حجامت را یکی از روش‌های درمان طب سنتی ایران برشمرد و گفت: استقبال عمومی از این روش موجب شده تا عده ای بی محابا انجام این روش را برای هر نوع بیماری توصیه کنند.

لینک کوتاه کپی شد

دکترمحمود خدادوست در گفت وگو با خبرنگارسبک زندگی جی پلاس اظهار کرد: بیشترین تکلیف طب سنتی اصلاح سبک زندگی مردم است اما متاسفانه روش درمانی حجامت مورد سوء استفاده واقع شده است.

وی تاکید کرد: حجامت در طب سنتی باید با قواعد و اندیکاسیون خاصی انجام شود و نمی‌توان آن را برای هرکسی و درهر زمانی انجام داد. در این باره در بخش ساماندهی پزشکان طب سنتی آزمونی از آنها گرفته، افراد تعیین سطح شده و مشخص می‌شود آیا مجاز به تجویز حجامت هستند یا خیر.

حجامت یک روش درمانی است

دکتر خدادوست در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا حجامت یک روش درمانی است؟ اظهار کرد : حجامت یعنی اعمال یداوی و دستی به عنوان یکی از راه‌های استفراغ مواد زائد از بدن پذیرفته‌ شده است اما در طب سنتی قدم نخست و راه اول نیست، بنابراین در قدم اول باید دیگر موارد را اصلاح کرد.

چه افرادی مجاز به انجام حجامت نیستند؟

معاون طب سنتی وزیر بهداشت با اشاره به بایدها و نبایدهای حجامت، توضیح داد: طب سنتی ایران مکتبی طبی است که اساس آن بر حفظ سلامت و تندرستی است. اساسا "طب" علمی است که بتواند تندرستی فرد را حفظ کند و اگر تندرستی زائل شد، بتواند آن را بازگرداند.

حجامت یک روش است نه تمام طب سنتی؛ ادامه داد: عده‌ای از افراد به شکل عام ممکن است حجامت را مساوی طب سنتی بدانند؛ این درحالی است که حجامت یکی از روش‌های طب سنتی در ایران به شمار می آید. در مجموع مجددا تاکید می‌شود که افراد در درجه نخست باید وضع خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن و ورزش را اصلاح کنند.

حجامت راه درمان همه بیماری‌ها نیست

خدادوست تاکید کرد: وقتی مقرر می‌شود از حجامت به عنوان یک روش دفع مواد زائد استفاده شود باید به گفته‌های حکما در منابع مختلف دقت شود که این روش را در چه بیماری و در چه افرادی می‌توان انجام داد. نباید حجامت را برای همه و تمام بیماری‌ها تجویز کرد.

زمان  مناسب برای انجام حجامت

دکتر خدا دوست تاکید کرد: بهار فصلی است که معمولا از حجامت به عنوان یکی از روش‌های استفراغ مواد زائد از بدن است؛ البته به شرط آنکه فرد از مشخصات لازم برخوردار باشد و پزشک، تشخیص انجام حجامت را برای او بدهد.

وی افزود: تاکید حکما برای تحقق تندرستی و سلامتی است. این موضوع شش اصل ضروری را شامل می‌شود. اصلاح سبک زندگی و وضعیت آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، حرکت و سکون، توجه به روح و روان و احتباس و استفراغ از جمله مواردی است که باید به آنها توجه شود. در درمان هم حکما تاکید دارند که در درجه نخست باید این شش اصل اصلاح شود.

دکتر خدادوست توضیح داد: حکما نیمه ماه قمری یعنی از 16 تا حداکثر 24 و 25 ماه قمری را برای انجام حجامت در فرد مورد نظر توصیه کرده‌اند. بنابراین در اواخر و اوایل ماه قمری که حداقل میزان جاذبه ماه را داریم، حجامت توصیه نمی‌شود.

 

photo5282752634291333041

 

چه افرادی مجاز به انجام حجامت مجاز هستند

وی درپاسخ به این سوال که چه افرادی به انجام حجامت مجاز نیستند، اظهار کرد: بر اساس منابع طب سنتی افراد زیر 2 سال و بالای 60 و همچنین زنان باردار به انجام حجامت توصیه نمی‌شوند مگر آن که بر اساس ضرورت، پزشک حجامت را برای فرد توصیه کند.

فریب حجامت نقطه‌ای را نخورید!

معاون وزیر بهداشت در ادمه با انتقاد از رواج شیوه های غیرعلمی درباره حجامت، افزود: مناسبترین روش حجامت در سلامتکده‌های طب سنتی که صلاحیت این کار را دارند، انجام می‌شود.

محمود خدادوست درباره تبلیغ افراطی حجامت اظهار کرد: در هیچ منبع طب سنتی چنین حجامتی وجود ندارد و چنین حجامت‌هایی کاملاً ناصحیح است .

خدادوست اضافه کرد: متاسفانه درحال حاضر به جامعه القا شده که طب سنتی برابر با حجامت بوده و هر کسی که با هر مشکلی به پزشک مراجعه می‌کند، بدون اینکه شرح حال آن گرفته شود، حجامت برای آن توصیه می‌شود!

وی افزود: ممکن است با حجامت اتفاقاتی در بدن فرد ایجاد شود که تا چند روزی فرد احساس خوبی داشته باشد، مثل حالتی که در طب رایج به فردی که با هر شکایتی به پزشک مراجعه کرده، کورتون و دگزامتازون تجویز کنند.

وی افزود: هیچ‌کدام از عناوین حجامت نقطه‌ای در منابع طب سنتی وجود ندارد و حتی توصیه شده که در یک زمان از دو روش استفراغی و یا از دو مکان یک استفراغ یا دفع ماده زاید نباید در بدن صورت گیرد.

 

فریب حجامت 18 یا 21 نقطه ای را نخورید!

معاون وزیر بهداشت همچنین به جی پلاس گفت: بنابراین فردی که در یک زمان برای آن حجامت عام می‌کنیم، حق نداریم همزمان حجامت ساق نیز برایش انجام دهیم، چه رسد به اینکه برای فرد هم‌ زمان در 18 نقطه یا 21 نقطه بدن آن حجامت شود و در هیچ جای کتاب‌های طب سنتی ایران چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

خدادوست با تأکید بر اینکه متأسفانه از باورهای مردم در زمینه حجامت توسط برخی از افراد سودجو سوءاستفاده می‌شود، عنوان کرد: به اسم پاکسازی بدن، حجامت 21 یا 18 نقطه‌ای انجام می دهند در حالی که حجامت، پاکسازی موضعی است و پاکسازی عام نیست.

مراقب حجامتتان باشید!

معاون وزیر بهداشت در گفت و گو با جی پلاس ادامه داد: به افرادی که در این بخش فعال هستند بارها توصیه کردم وقتی افراطی‌گری در استفاده از طب سنتی انجام شود، عارضه آن دچار مردم شده و ریشه‌های این طب نیز خشکانده می‌شود، بنابراین، تأکید می‌کنم افرادی که می‌خواهند از ظرفیت طب سنتی استفاده کنند، حتماً به مراکز مجاز مراجعه کنند.

خدادوست با اعلام اینکه  21 سلامتکده طب سنتی در کشور وجود دارد، هشدار داد: افراد حجامت را زیر نظر افراد متخصص وصاحب صلاحیت انجام دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید