رئیس بسیج اصناف کشور به جی پلاس خبرداد:

تدوین طرح تحول بازار اسلامی/ ما به دنبال تحقق بازار ایرانی اسلامی هستیم

رئیس بسیج اصناف کشور از تدوین طرح تحول بازار اسلامی خبرداد و گفت: این طرح باید سند بالادستی تمام قوانین اتخاذ شده برای اصناف باشد و همه بخشنامه ها ذیل آن قرار بگیرند.

لینک کوتاه کپی شد

غلامرضا حسن‌پور درگفت و گو با خبرنگار جی پلاس با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه اصناف اظهار کرد: نبود سند بالادستی سبب شده تا دولت و وزارتخانه ها هر کدام  سیاست‌های متفاوتی در برخورد با اصناف بکار گیرند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم با تدوین یک برنامه جامع با همفکری اندیشمندان حوزه و دانشگاه، خلاءهای موجود که سبب از بین رفتن رونق بازار و شکل و شمایل سنتی آن شده را سر و سامان دهیم.

وی افزود: در حال حاضر  این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت داده شده تا روند تصویب را به انجام برساند. البته هم اکنون در حال اجراست و در آن بخش‌هایی که در دست بسیج اصناف قرار دارد، با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه‌ها اجرایی می‌شود و منتظر تصویب قانون نیستیم. آنچه در این باره لازم است، مصوب شدن سند است تا این طرح را برنامه‌ریزی و مصوب کنیم.

رئیس بسیج اصناف کشوراضافه کرد: اینکه بازار در سال‌های پس از انقلاب چه جایگاهی را به خود اختصاص داده و تا چه حد توانسته، اسلامی و دینی بودن خود را حفظ کند، نکته‌ای حائز اهمیت است. ایجاد و حفظ بازار اسلامی نیازمند بهره‌مندی از مولفه‌ها و اقدامات ویژه‌ای بوده و هست.

همکاری در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

وی گفت : شاید به نظر بیاید سازمان‌های مسئول در این حوزه باید اقدام اصولی انجام دهند،‌ ولی باید به این نکته توجه داشت که این سازمان‌ها نیز به تنهایی قادر نیستند بار سنگین اسلامی شدن بازار را به دوش بکشند. در این راستا همه اعضای جامعه باید به کمک دولت بیایند و دست به دست هم بدهند تا بتوانند بازار اسلامی را محقق کنند.

 به اعتقاد او  سازمان بسیج اصناف، یکی از مراکزی است که در این حوزه فعالیت می‌کند و ارتباط تنگاتنگی با اصناف و بازار دارد اما این سازمان به تنهایی قادر به چنین تحولی نیست.

حسن پور افزود: مهمترین رسالت بسیج اصناف،‌ کمک به تحقق بازار اسلامی است. این سازمان در سال ۸۷ به صورت مستقل تشکیل شد و فعالیتش را آغاز کرد و یکی از نکاتی که در چشم‌انداز این سازمان مورد توجه قرار گرفته،‌ حرکت در مسیر ایجاد بازار اسلامی بود.

رئیس بسیج اصناف کشور همچنین به جی پلاس گفت: این سازمان در سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی،‌ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به فعالیت پرداخته و هم اکنون نیز در این باره مشغول است. کارهایی که طی سالیان سال در حوزه بازار و اصناف صورت گرفته،‌ هم اکنون به کوشش سازمان بسیج اصناف کشور به طرح جامعی تبدیل شده است که نقشه راه و سیاست‌های کلی بازار انقلاب اسلامی را نمایان می‌کند.

ضرورت توجه به معماری اسلامی بازار

حسن‌پور یاد آور شد: معماری اسلامی ایرانی بازار نکته دیگری است که طی این سالها درباره آن غفلت زیادی رخ داده است؛ بنابراین  در سند بالادستی اصناف به این امر نگاه ویژه ای شده تا شیوه قدیمی معماری بازار دوباره در دستور کار متولیان و مسولان دستگاهها قرار بگیرد .

تحقق خصوصی سازی به معنای واقعی

خصوصی سازی اقتصاد بخش دیگری بود که رئیس بسیج اصناف کشور به آن اشاره کرد و خبرنگار جی پلاس گفت: بخش زیادی از مشکلات اصناف در کشور از تولیت دولت بر بخش های اقتصادی ناشی می شود. بنابراین ما سعی داریم با اتکا به طرح تحول بازار اسلامی از  تصدی‌گری دولت در این بخش بکاهیم و با توانمند سازی اتحادیه‌‎های صنفی خصوصی‌سازی را به معنای واقعی آن تحقق بخشیم.

دیدگاه تان را بنویسید