مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگوی تفصیلی با جی پلاس؛

نمک ایرانی ها 3 گرم کم شد!/ عامل اضافه وزن 60 درصد کشور؟/ بیماریهایی که مهمترین عامل مرگ مردم هستند؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ناامنی غذایی در ایران کمتر از پنج درصد برآورد شده گفت: ما بیش از آنکه با مشکل ناامنی غذا وگرسنگی روبرو باشیم، درگیر عادت های نادرست غذا خوردن مردم هستیم!

لینک کوتاه کپی شد

دکتر زهرا عبداللهی درگفت و گو با خبرنگار سبک زندگی جی پلاس با تاکید بر اینکه در ایران دچار قحطی و گرسنگی نیستیم، اظهار کرد: در دو دهه گذشته فعالیت‌های زیادی درخصوص سوءتغذیه و مهار آن انجام داده ایم به طوری که 75درصد آن کنترل شده است. البته برخی استان های جنوبی و محروم کشور از این منظر دچار مشکلاتی هستند اما وزارت بهداشت در استان‌های کم برخوردار، در راستای رفع کمبودهای تغذیه‌ای، با یک برنامه عملیاتی و بین بخشی که درقالب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی که به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسیده، برنامه های خاصی را در نظر گرفته است.

 

** دریافت سبد غذایی رایگان برای گروه های دچار سوءتغذیه

وی افزود: در این مناطق، بحث توانمندسازی جوامع محلی و درآمدزایی در نظر گرفته شده است تا خانواده ها بتواند غذای خود را تامین کند. همچنین طرح های مکمل‌یاری و شناسایی خانوارها و زنان و کودکان دچار سوءتغذیه نیز بخش دیگری از برنامه‌های در حال اجرا است.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بخش بهداشت دراین مناطق به ارائه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، بهداشتی و درمانی می‌پردازد. همچنین بعد از شناسایی گروه‌های دچار سوءتغذیه، آنها به سازمان‌های حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (س) برای دریافت سبد غذایی رایگان معرفی می‌شوند.

 

** بهبود امنیت غذایی استان ها در یک برنامه پنج ساله

وی یکی از اهداف در نظر گرفته شده در استان‌های کم برخوردار را افزایش پوشش خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت‌های تغذیه‌ای برای مردم تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان عنوان کرد و به جی پلاس گفت: همچنین قرار است با محوریت استانداری ها، جهاد کشاورزی و بخش‌های درگیر در زنجیره تولید و تامین غذا، یک برنامه عملیاتی مدون طراحی شود تا در بازه زمانی پنج ساله برای بهبود امنیت غذایی این استان‌ها به اجرا در آید.

 

** بیماری های غیرواگیر مهمترین عامل مرگ و میر کشور

به گفته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مهمترین مشکل تغذیه‌ای در ایران، وضعیت الگوی مصرف مواد غذایی شامل تغییر مصرف نمک، قند و چربی بوده که عامل خطر بیماری های غیرواگیر است و این الگو باید تغییر کند.

دکتر زهرا عبداللهی با با بیان اینکه در حال حاضر بیماری های غیرواگیر مهمترین عامل مرگ و میر کشور است، گفت: دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی و سرطانها، مهمترین عامل خطر آنها، الگوی غذایی مردم است.

وی افزود: در حال حاضر کاهش مصرف میوه و سبزیجات و استفاده بی اندازه از فست فودها، نمک، مواد قندی و نوشابه سبب شده تا مردم  تحرک چندانی نداشته باشند.

 

** عواملی که باعث اضافه وزن 60 درصد مردم کشور است؟

دکتر عبداللهی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد مردم کشور اضافه وزن و چاقی دارند، افزود: اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به دیابت، سرطانها و فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی را بیشتر می کند.

وی با بیان این مطلب که امروزه حتی شاهد روند افزایشی چاقی در کودکان زیر پنج سال و سنین مدرسه هستیم، به جی پلاس گفت: دلیل اصلی این وضعیت، مصرف نوشیدنی‌های شیرین و فست فودها و نوشابه های گازدار است که باید به عنوان یکی از اولویت های اصلی کشور در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر قرار گیرد.

 

** مشاوره تغذیه ای متخصصان در حاشیه شهرها

دکتر عبداللهی همچنین با اشاره به اقدامات ایران برای مهار سوء تغذیه کودکان یاد آورشد: بیش از 70درصد سوء تغذیه کودکان با اقداماتی که در حوزه وزارت بهداشت در حال اجراست، کاهش پیدا کرده است. کمبود ریزمغذی ها، روی و آهن نیز حدود 50درصد کاهش پیدا کرده و در مقابل آن چاقی روند افزایشی دارد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین به جی پلاس گفت: در کنار اقداماتی که در قالب طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست، مهمترین اقدامی که در زمینه تغذیه صورت گرفته است، بکارگیری کارشناسان تغذیه در اولین سطح ارائه خدمت به مردم، به خصوص در حاشیه شهرهاست و به طور کلی در مناطق شهری خدمات مشاوره تغدیه ای به مردم ارائه می شود.

 

** شکر و مواد شیرین نوشابه و آبمیوه ها کمتر شد

عبداللهی به همکاری های وزارت بهداشت در راستای بهبود وضعیت تغذیه مردم با دیگر سازمان ها هم اشاره و  تصریح کرد: وزارت بهداشت با صنایع غذایی همکاری بسیار خوبی دارد، به طوری که با انعقاد تفاهم نامه با همکاری صنایع غذایی، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، استاندارد قند و نمک و چربی در صنابع غذایی روند کاهشی پیدا کرده و کنترل می شود.

وی افزود: در تعدادی از صنایع غذایی بازنگری و کاهش میزان قند و نمک در آنها اتفاق افتاده و در بسیاری از نوشیدنی ها، نوشابه های گازدار، آبمیوه ها و مواد شیرین، میزان شکر کم شده است.

 

** کاهش نمک در نان، مهمترین اتفاق تغذیه ای کشور

او مهمترین اقدام تغذیه ای که ظرف سه سال اخیر در کشور اتفاق افتاده است را کاهش میزان نمک در نان عنوان کرد و به جی پلاس گفت: با توجه به اینکه مهمترین منبع دریافت نمک مردم نان است، استاندارد میزان نمک در نان بازنگری شده است و میزان آن از دو و سه درصد نمک به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

 

** بنابر گزارش بازرسان، 74درصد نانوایی ها نمک را به یک درصد و کمتر از آن رسانده اند

دکتر عبداللهی یاد آور شد: تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت و درمان و سازمان ملی استاندارد امضا شده و اکنون بازرسان بهداشت محیط در بازرسی و نظارت بر نانوایی ها میزان نمک را کنترل می‌کنند.

مدیر کل تغذیه وزارت بهداشت با استناد به گزارش بازرسان بهداشت محیط در بازرسی از نانوایی ها اظهار کرد: 74 درصد نانوایی ها استاندارد یک درصد و کمتر را رعایت  می‌کنند و این اقدام بسیار مهمی است.

 

** مصرف نمک روزانه مردم را سه گرم کم کردیم

او به جی پلاس گفت: مردم در حال حاضر سه برابر میزان نمک مورد نیاز بدن خود را مصرف می‌کنند که بخش عمده آن از طریق نان است؛ بنابراین اگر این موارد از سوی نانوایی‌ها رعایت شود به این معنی است که روزانه سه گرم از مصرف نمک مردم کم می‌شود.

دکتر عبداللهی ابراز امیدواری کرد: با اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت و افزایش آگاهی مردم، میزان بیماری های فشار خون، قلبی و عروقی، سکته های مغزی و سرطان‌ها کاهش یابد.

 

دیدگاه تان را بنویسید