بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ در گفتگو با جی پلاس:

عبدالجبار کاکایی: نسل امروز شعرای ایران باهوش هستند/ جوانان هنرمند به وقایع اطرافشان بی تفاوت نباشند

شاعر و ترانه سرای پیشکسوت کشور نسل جوان شاعران ایرانی را نسلی با هوش و با استعداد دانست و گفت: معمولا هر نسل قابلیت ذاتی خوب مختص به خود را دارد و این جوانان می توانند در آستانه خلق موفقیت های بزرگ باشند.

لینک کوتاه کپی شد

عبدالجبار کاکایی شاعر و ترانه سرا در بازدید از غرفه جماران و جی پلاس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات درباره جوانانی که می خواهند به حوزه شعر ورود کنند به خبرنگار جی پلاس گفت: داشتن موهبت شاعری فقط یک تحفه و هدیه خداوندی نیست. این اتفاق مسئولیت سنگین روی دوش آن جوان می گذارد. کسی که احساس می کند موهبت خلق اثر دارد، یعنی خداوند همزمان هم قدرت آرایش کلمات را به او داده و هم ذوق درک موسیقی زبان را به او داده است.

** جوانان هنرمند به وقایع اطرافشان بی تفاوت نباشند

وی افزود: هر شاعری که یک اثر ادبی را خلق می کند، باید بداند مسئولیت و تعهدی هم در قبال جامعه و اطرافش و به طور کلی در قبال محیط انسانی دارد. بنابراین فکر می کنم مطالعه آثار گذشتگان، درک شرایط زندگی امروز و مهمتر از همه توجه به جامعه، برای شاعر باید مهم باشد. آرزو می کنم جوان هایی که وارد این حوزه می شوند، نسبت به وقایع اطرافشان و حوادث زندگیشان بی تفاوت نباشند و به وسیله هنر، شعر آنها را بیان کنند.

** نسل امروز شعرای ایرانی باهوش و با استعداد هستند

کاکایی نسل امروز شعرای ایران را نسلی با هوش و استعداد فراوان دانست و ادامه داد: من  به تفاوت ژن نسل ها با هم اعتقاد ندارم. معمولا هر نسل قابلیت ذاتی خوب مختص به خود را دارد؛ به ویژه جوانان ایرانی که از دیر باز به قابلیت های هوش و استعداد آنها پی برده ایم. نسل امروز قابلیت های در خود دارد اما شرایط تاریخی هم می تواند باعث شود یک نسل در آستانه خلق موفقیت های بزرگ قرار بگیرد.

** دیگر شاهد شعرهای "در برج عاج نشسته" نیستیم

این شاعر پیشکسوت درباره وجود شبکه های اجتماعی و تاثیر آنها بر حوزه شعر و ترانه و جوانانی که وارد این حوزه می شوند نیز به جی پلاس گفت: فکر می کنم نظام شبکه های اجتماعی، جهان اینترنتی، جهان ارتباطات و جهان مجازی شرایطی را به وجود آورده که این نسل می تواند قابلیت هایش را خیلی بیشتر از گذشته نشان دهد. اکنون به ویژه از طریق شبکه های اجتماعی، جهان مجازی، امکان ارتباط انسان ها با هم بیشتر شده است. این شرایط انسان را از ایزوله بودن و انزوا در آورده؛ لذا باید کمتر شاهد وجود شعری باشیم که در برج عاج نشسته، یا کمتر با زبان درگیر شده و با پیچیدگی زبان همراه بوده و تنها افراد معدودی قابلیت فهم آن را دارند. به نظر می آید این نسل امکان ساده تر کردن زبان و معناگرا شدن در اثرش برایش فراهم شده است؛ اگر جوانان از این اقتضای تاریخی استفاده کنند، بسیار خوب خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید