بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ در گفتگو با جی پلاس:

تندگویان: جوانان با طرح "سربازصنعت" کسرخدمت و امریه بگیرند/ نگاه مجلس به جداسازی سازمان جوانان از وزارت ورزش مثبت است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از پیگیری طرح سرباز صنعت در این معاونت خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در بازدید از غرفه جماران و جی پلاس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات درباره برنامه های این معاونت در بحث سازمان های مردم نهاد و نخبگان جوان کشور به خبرنگار جی پلاس گفت: ما در بحث جوانان به دنبال کارآفرینی هستیم. امروز در کل کشور شاهد 3000 تشکل مردم نهاد در حوزه جوانان هستیم که در حوزه های مختلف فعالیت دارند. فکر می کنم بحث نخبگی در حوزه جوانان باید تغییر کند. ما امروز نخبگان اجتماعی داریم که در حوزه های خیریه، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و کار آفرینی فعال هستند.

وی افزود: وقتی یک جوان با یک انگیزه مردمی و بدون هیچ نوع کمک از دولت، یک NGO تشکیل می دهد، در منطقه بومی و محلی خودش با بهره برداری از امکانات و ظرفیت های خاص محلی خود شروع به فعالیت در آن حوزه می کند برای ما نخبه محسوب می شود.

معاونت ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان از وجود تشکل هایی در کشور خبر داد که بالای 17 سال در حوزه های مختلف مشغول به فعالیت هستند و ادامه داد: اینها از نظر من نخبگان جامعه هستند. حمایتی که دولت از این نهاد ها کرده، فقط در بخش ثبت آنها بوده و یا نهایتا ارتباط آنها با سایر نهادهای سازمانی و ارگانی بوده است. این یک اتفاق خیلی خوبی است. این افراد و نخبگان را باید به مردم، مسئولین دولت و مجلس معرفی کنیم. این جوانان بدون هیچ نوع گرایش سیاسی کاملا در حوزه مردمی و در جهت کمک به دولت مشغول به کار هستند.

وی افزود: خوشبختانه ساماندهی امور مردم توسط خودم مردم صورت می گیرد. وقتی یک تشکل در استانی محروم مانند استان چهار محال و بختیاری تلاش می کند تا با استفاده از خیرین محلی یک تعداد واحد آپارتمانی بسازد و در اختیار زوجین قرار دهد یعنی هر زوج می تواند به مدت 2 سال به صورت رایگان در این واحدها سکونت کند. این یک کار فوق العاده است و در آن هیچ ردپایی از دولت هم مشاهده نمی شود. خیرین محلی آمده اند، کمک کرده اند و یک سازمان مردمی هم همانگی های این کار را به عهده گرفته است.

معاون وزیر ورزش در حوزه جوانان تعداد تشکل های موجود در کشور را یک هزار مورد عنوان کرد و افزود: پیش بینی ما این است تا پایان این دولت، تعداد سازمان های مردم نهاد در کشور را به شش هزار سازمان افزایش دهیم. فکر می کنم هیچ کسی به غیر از همین جوانان نمی توانند دولتیار باشند و به دولت کمک کنند.

تندگویان درباره برنامه این معاونت در بخش نخبگان علمی هم به جی پلاس گفت: در این بخش با آقای ستاری مذاکراتی صورت گرفته و تمام مسائل به کارگروه های مشخص ارئه شده و به تفاهماتی هم رسیده ایم. در آنجا استارت آپ ها و کارآفرین هایی را داریم که کارهای ویژه انجام داده اند و امروز در شهرک های علمی و فناوری مشغول به فعالیت هستند.

معاون ساماندهی امور جوانان درخصوص حمایت این معاونت از کسب و کارهای نوپا در بخش آی تی هم تصریح کرد: صحبت هایی با وزیر ارتباطات صورت گرفته است؛ تلاش ما و وزارت ارتباطات این است تا یک حمایت دو طرفه از جوانانی که در بخش ای تی فعال هستند نیز داشته باشیم.

تندگویان همچنین درباره سربازی افراد نخبه و کارآفرین و برنامه این معاونت در بخش حمایت از نخبگان کارآفرینی هم به جی پلاس گفت: یکی از مهمترین مشکلات اصلی جوانان امروز، موضوع سربازی است. معاونت ساماندهی با مطرح کردن بحث سرباز صنعت، سعی دارد تا در این بخش به جوانان نخبه و کارآفرین کشور کمک کند. این موضوع را با نیروهای مسلح درمیان گذاشته ایم، پنج ماه است که جلسات متعددی تشکیل شده و 21 نهاد که معاونت ساماندهی امور جوانان هم یکی از این نهادها است در این جلسات شرکت کرده اند. امیدواریم بتوانیم در موضوع کارآفرینی به سمت مشوق هایی برویم که در دوران سربازی از آنها استفاده کنیم. برای مثال اگر جوانی کارآفرین است و توانسته 20 تا 30 نفر از جوانان دیگر را مشغول کار کند، این جوان مستحق کسر خدمت و یا اخذ امریه در حوزه فعالیت خودش است.

وی افزود: خوشبختانه به توافقات خوبی در این حوزه رسیده ایم و فکر می کنم تا پایان سال بتوانیم به عدد 100 هزار سرباز مهارت در کل کشور برسیم.

تندگویان درباره لایحه احیا سازمان ملی جوانان هم تصریح کرد: لایحه دولت برای احیای سازمان ملی جوانان در مجلس دنبال می شود و من هم به عنوان نماینده دولت در کمیسیون های مجلس حضور پیدا می کنم و امیدوارم بتوانیم به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

وی درباره نگاه نمایندگان مجلس به بحث احیا سازمان ملی جوانان به جی پلاس گفت: خوشبختانه نگاه نمایندگان مجلس به این اتفاق مثبت است و امیدوارم در 2 ماه آتی این لایحه به صحن مجلس بیایید و شاهد احیا دوباره سازمان ملی جوانان باشیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید