گزارش جی پلاس؛

سلول های مصنوعی بتا پیشرفته ترین و جدیدترین روش درمانی دیابت

دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی، سلول های بتا مصنوعی ساختند که می تواند دیابت نوع 1 را درمان کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ اطلس نوشت: در حالی که روش های درمانی دیابت نوع 1 به سرعت در حال رشد و پیشرفت است،  هنوز هم پیشرفته ترین روش های مصنوعی پانکراس بر گلوکز و پمپاژ انسولین نظارت دارند.  هم اکنون دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی به پیشرفت جدیدی در زمینه درمان دیابت نوع 1 دست یافتند. در این روش جدید که نیاز به تزریق انسولین و چک کردن گلولز از بین می رود، سلول های بتای مصنوعی به کار گرفته شده است. این سلول ها دقیقا عملکرد ترشح انسولین سلول های سالم را تقلید می کنند.

برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و برخی موارد دیابت نوع 2 پانکراس قادر به تولید موثر سلول های بتا نیست. سلول های بتا قند خون را کنترل می کند و انسولین را آزاد می کنند، سلول های بتا با این روش سطح قند خون را در سطح نرمال نگه می دارند. به غیر از تزریق انسولین، درمان سلول های پانکراس گزینه ای دیگری در درمان دیابت است که هم گران و هم زمانبر به نظر می رسد.

artificial-beta-cells-2

دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی با این هدف که سلول های بتای مصنوعی تولید شده بتواند رفتار سلول های بتا طبیعی را تکرار و تقلید کند، سلول های مصنوعی حاوی حامل های انسولین را تولید می کنند. این حامل ها پوششی از مقدار زیاد انسولین داشتند و هر بار انسولین کمی را در جریان خون رها می کردند.

ژووای چن مدیر این پروزه معتقد است که ای اولین بار است که دانشمندان تنوانستند با استفاده از فرآیند همجوشی vesicle ، انسولینی را که در سلول های بتا بود، را وارد خون کند.

سلول های بتا مصنوعی در موش های دیابتی آزمایش شده و در عرض یک ساعت پس از تزریق، سطح قند خون موش ها حالت طبیعی خود را نشان دادند. حدود 5 روز بعد هم سطح قند خون در حالت عادی باقی ماند.

پس از این آزمایش موفقیت آمیز، اکنون محققان به دنبال توسعه روش خاصی هستند که بتواند این سلول ها مصنوعی را در درون بدن انسان منتقل کند.

محقق دیگر این پروژه" ژن گو" می گوید: "برنامه ما در حال حاضر برای بهینه سازی بیشتر و آزمایش این سلول های مصنوعی در حیوانات بزرگتر است. احتمالا یک ایجاد یگ پچ پوستی در جهت انتقال این سلول ها و در نهایت آزمایش آن روی افراد دیابتی است."

 

 

دیدگاه تان را بنویسید