۳۹ سال پیش در چنین روزی؛

مهندس بازرگان استعفا داد/ موافقت امام با استعفای وی

مهندس بازرگان در تاریخ چهاردهم آبان ماه سال 58 از مقام نخست وزیری دولت موقت استعفا و امام نیز فردای آن روز طی حکمی با این استعفا موافقت کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، چند ماهی از تشکیل دولت موقت می گذشت که بنا به دلایلی که طرح آن در این مقال نمی گنجد، مهندس مهدی بازرگان که بعد از تشکیل شورای انقلاب و به پیشنهاد این شورا به نخست وزیری رسیده بود، از ادامه فعالیت در این پست استعفا کرد و امام نیز با این امر موافقت کرده و اداره امور کشور را به شورای انقلاب سپردند. متن این حکم به شرح زیر است:‏

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

چون جناب آقاى مهندس مهدى بازرگان، با ذکر دلایلى براى معذور بودن از ادامه خدمت، در تاریخ 14/ 8/ 58 از مقام نخست وزیرى استعفا نمودند، ضمن قدردانى از زحمات و خدمات طاقت فرساى ایشان در دوره انتقال، و با اعتماد به دیانت و امانت و حسن نیت مشارٌ الیه، استعفا را قبول نمودم. شوراى انقلاب را مأمور نمودم براى رسیدگى و اداره امور کشور در حال انتقال. و نیز شورا در اجراى امور زیر بدون مجال، مأموریت دارد:

1- تهیه مقدمات همه پرسى قانون اساسى‏

2- تهیه مقدمات انتخابات مجلس شوراى ملى‏

3- تهیه مقدمات تعیین رئیس جمهور

لازم به ذکر است که با اتکال به خداوند متعال و اعتماد به قدرت ملت عظیم الشأن، باید امور محوله را، خصوصاً آنچه مربوط است به پاکسازى دستگاههاى ادارى و رفاه حال طبقات مستضعف بى‏ خانمان، به طور انقلابى و قاطع عمل نمایند.

15/ 8/ 58

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏»

صحیفه امام؛ ج 10، ص 500

 

دیدگاه تان را بنویسید