چند روزی همقدم با شهید پالیزوانی

توصیه امام به مرتضی و همسرش چه بود؟

عروس و داماد با توافق قبلی 14 سکه را برای مهریه تعیین کردند و مرتضی که علاقه ای بسیار به شهید مطهری داشت، مجموعه آثار این بزرگوار را هم بخش دیگری از مهریه قرار داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: امام گفته بود مطهری پاره تنم بود و در اسلام ‏شناسى و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود، همین ها باعث شده بود که مرتضی به سراغ کارهای فرهنگی و تدریس کتاب های شهید مطهری برود. بانو از طریق یکی از دوستانش با این کلاس ها آشنا شد و بعدها همین کلاس ها زمینه آشنایی بیشتر او و مرتضی را فراهم آورد. خانواده ها در جریان قرار گرفتند و خانواده داماد برای خواستگاری راهی خانه عروس شدند.

قرار و مدارها گذاشته شد و نوبت به تعیین مهریه رسید. یکی از بزرگان مجلس، همان مهریه ای که برای خواهران بزرگتر بانو تعیین شده بود، پیشنهاد داد و مرتضی[1] از همه حاضران اجازه خواست و گفت: حتی اگر مهریه را هزار سکه هم تعیین کنید قبول می کنم ولی می خواهم بدانم ما باید پیرو عرف گذشتگانمان باشیم؟!

حرف های مرتضی سکوتی را بر مجلس حاکم کرد و همه تسلیم حرف هایش شدند و طبق توافقی که پیشتر بین او و بانو شده بود، 14 سکه تعیین شد و مرتضی که خود عاشق شهید مطهری و اندیشه هایش بود، مجموعه کتاب های او را نیز به مهریه اضافه کرد.

از امام برای خواندن خطبه عقد وقت گرفتند و راهی جماران شدند. و وقتی مهریه را برای امام عنوان کردند، آقا فرمود که باید مبلغ کتاب ها را مشخص کنید و بعد خطبه را جاری کردند.

بعد از آن رو کردند به عروس و داماد و گفتند: با هم بسازید.

در مسیر بازگشت به خانه بود که عروس مهریه اش را به داماد بخشید تا همسرش دینی به گردن نداشته باشد.[2]

 

 
  1. دانشجوی شهید مرتضی پالیزوانی که در سن 24 سالگی و در روز دوازدهم اردیبهشت ماه سال 65 در فکه به شهادت رسید.
  2. برگرفته از گفت و گوی فهیمه صابری، همسر شهید.

 

دیدگاه تان را بنویسید