گزارش جی پلاس/ بنابر آخرین یافته محققان:

اگر زیاد رویاپردازی می‌کنید؟ پس آدم باهوشی هستید!

تحقیقات جدید دانشمندان موسسه فناوری جورجیا نشان می‌دهد که رویاپردازی در حین جلسات خشک و رسمی کاری خیلی هم چیز بدی نیست؛ چون این نشانه‌ای از هوشمندی و خلاقیت ذهن شماست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ دانشمندان معقتدند ذهن‌های کارآمد، آنقدر ظرفیت زیادی دارند که نمی‌توانند از رویاپردازی دست بردارند.

اریک شوماخر - استاد روانشناسی موسسه فناوری جورجیا، به همراه دانشجویان و همکارانش، الگوهای مغزیِ بیش از 100 نفر را از طریق دستگاه MRI ارزیابی کردند. شرکت‌کنندگان به مدت پنج دقیقه روی نقطه‌ای ثابت متمرکز شدند. این تیم از داده‌های MRI افراد برای تشخیص بخش‌هایی از مغز که به طور همزمان با هم کار می‌کنند، استفاده کردند.

کریستین گادوین - روانشناس موسسه فناوری جورجیا، در این مورد می‌گوید: «مناطق مغزی‌ وابسته به هم، در مورد اینکه کدام قسمت‌های مغز در زمان بیداری و خواب با هم کار می‌کنند، دید درستی به هم می دهند. نکته جالب این تحقیق این بود که الگوهای مشابه مغزی در این حالت‌ها مربوط به توانایی‌های شناختی مختلف است».

به گزارش جی پلاس؛ هنگامی که دانشمندان متوجه شدند کدام قسمت‌های مغز در حال استراحت فرد، با هم کار می‌کنند نتیجه را با داده‌هایی که از آزمایش‌های مربوط به توانایی‌های ذهنی و خلاقیت به دست آورده بودند، مقایسه کردند. شرکت‌کنندگان همچنین پرسشنامه‌‌ای را درباره اینکه چگونه ذهن‌شان را در طول روز به کجاها پرواز می‌دهند، پر کردند.

نتایج نشان داد افرادی که بیشترین رویاپردازی‌های روزانه را دارند، توانایی‌های ذهنی و خلاقیت بیشتری هم دارند و سیستم مغزی آنها هم در دستگاه‌ MRI کارآمدتر بود.

شوماخر می‌گوید: «مردم تمایل دارند که ذهن‌شان را به سمت مسائل هیجان‌انگیز و جالب پرواز بدهند و به ندرت در مورد مسائل بد فکر می‌کنند. اما برخی افراد به دلیل این سیالی ذهن نمی‌توانند روی کار اصلی تمرکز کنند. داده‌های ما نشان می‌دهد که مغز این افراد کارآمدتر است».

چگونه می‌توانید بگویید که مغز شما کارآمد است؟ یک سرنخ این است که در صورت لزوم می‌توانید از مکالمات یا وظایف روزمره‌تان دست بر دارید و به فکر فرو بروید و رویاپردازی کنید. اگر خیلی از ماجرا پرت شدید، کارآمدترید.

دیدگاه تان را بنویسید