جی پلاس؛

ادغام دو کهکشان در تصویر جدیدی از ناسا

هابل تصویری از ادغام دو کهکشان و روند تشکیل ستارگان تهیه کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ ناسا نوشت: تلسکوپ فضایی ناسا "هابل "این تصویر را تهیه کرده است. این تصویر روند ادغام شدن دو کهکشان و تبدیل شدن به یک کهکشان را نشان می دهد. این گره کیهانی تابیده  NGC 2623 یا Arp 243  نام دارد، و در فاصله 250 میلیون سال نوری در صورت فلکی سرطان (The Crab) واقع شده است.

شکل نامعتارف و متمایز ان جی سی 2623 در نتیجه برخورد بزرگ دو کهکشان مجزا و در نهایت ادغام این دو با هم به وجود آمده است. رویارویی و برخورد خوشنت آمیز و سنگین دو کهکشان باعث تشکیل ابرهایی از گاز در دو کهکشان شد که در نهایت به هم فشرده و متصل شدند. بعد از آن هم ستاره ها شکل گرفتند.

همانطور که در تصویر می بینید تکه های آبی رنگ این کهکشان، روند تشکیل ستاره را مشخص می کند، این روند  هم در مرکز و هم در منحنی های اطراف  به شکل "دُم" بروز کرده است. انتها این دُم تا دُم دیگر چیزی حدود 50 هزار سال نوری طول می کشد. بسیاری از ستارگان جوان در این دُم ها شکل می گیرند.

کهکشان NGC2623 در مرحله نهایی ادغام است و فرضیه ای وجود دارد که وقتی کهکشان راه شیری، 4 میلیارد سال دیگر با کهکشان همسایه " کهکشان آندرومدا" برخورد کند، عملکردی مشابه این کهکشان از خود نشان دهد.

دیدگاه تان را بنویسید