رئیس مرکز کنترل بیماریهای واگیردار به جی پلاس خبر داد:

مبتلایان "هپاتیت C" از بیماران "ایدز" پیشی گرفتند/ مراقب حجامت، آرایشگاه و رفتار جنسی باشید!

رئیس مرکز کنترل بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت از پیشی گرفتن مبتلایان به بیماری هپاتیت C نسبت به ایدز، خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ اینکه 90‌درصد بیماران از ابتلایشان به هپاتیت بی‌خبرند، جمله  هشدار آمیزی است  که چندی پیش از سوی محمد مهدی گویا به‌ عنوان رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان شده است. بیماری ای که ایران برای ریشه کن کردن آن تنها 14 سال فرصت دارد!

 

آمارهای وزارت بهداشت گویای این واقعیت است که در حال حاضر  یک میلیون و 684 هزار ایرانی، مبتلا به هپاتیت هستند؛ یک‌ میلیون و ٤٠٠‌ هزار بیمار مبتلا به هپاتیت B و 184 هزار نفر نیز به هپاتیت C گرفتارند.

پزشکان هپاتیت را به سه نوع  a،b،c تقسیم می کنند و می گویند: هپاتیت b و c شیوع بیشتری از نوع a آن دارند.

این آمارهای هشدارآمیز در حالی بیان می شوند که وزارت بهداشت به سازمان جهانی بهداشت متعهد شده تا سال 1410 هپاتیت را در کنار بیماریهایی نظیر دیالیز، تالاسمی و هموفیلی ریشه کن کند اما انتقال  ویروس هپاتیت C از کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق و جمهوری آذربایجان از جمله نگرانی‌هایی است که شاید ایران را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذارد.

در این باره "دکتر محمدمهدی گویا "، رییس مرکز کنترل بیماری های واگیر وزارت بهداشت به خبرنگار جی پلاس گفت: در یکی دو سال اخیر آمار مرگ و میر بر اثر بیماری هپاتیت c از بیماری ایدز پیشی گرفته و سبب شده تا سازمان جهانی بهداشت توجه بیشتری نسبت به بیماری هپاتیت داشته باشد.

رئیس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه می کند: ما برای این نوع از هپاتیت، واکسن مؤثری در کشور داریم. در ‌سال ٧٣ واکسیناسیون علیه هپاتیت B در نوزادان آغاز شد. به همین دلیل امروز ابتلا به این بیماری برای افراد کمتر از ۲۳‌سال مطرح نیست.

دکتر گویا میزان ابتلا به هپاتیت را در گروه سنی کمتر از ۲۳‌سال صفر اعلام کرد و افزود: «کسانی که زیر ۲۷‌سال سن دارند، کمتر به این بیماری مبتلا هستند اما افراد بین ۲۷ تا ۵۰‌سال بیشترین آمار مبتلایان به هپاتیت B را دارند. در حال حاضر راه‌های انتقال این بیماری تنها از راه خون آلوده نیست و البته میزان آن هم کاهش یافته است.» به گفته گویا، در حال حاضر نرخ شیوع هپاتیت B  در کشور به جز استان‌های گلستان و سیستان کمتر از ۲‌درصد و در تهران کمتر از ۱.۲‌درصد است و پیش‌بینی می‌شود در مجموع به یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر برسد..

حجامت غیربهداشتی، خالکوبی، اعتیاد تزریقی و آرایشگاه های غیربهداشتی و همچنین رفتار جنسی محافظت‌نشده از جمله عوامل مهم ابتلا به هپاتیت B اعلام شده است.

عواملی که دکتر گویا آن را برای جامعه جوان ایران یک هشدار می داند و به جی پلاس می گوید: جامعه ما جوان است و هزاران عامل خطر برای آنها وجود دارد و به همین دلیل باید آنها را نسبت به این خطرات آگاه کنیم.

او با اشاره به اینکه سال های گذشته درمان بیماری هپاتیت سی در ایران 75 میلیون هزینه دربر داشت، افزود: در حال حاضر در تهران و برخی استان‌ها نیز آزمایش این بیماری رایگان است. برای افراد بی‌بضاعت که حتی دفترچه بیمه ندارند، مراکزی مانند بیمارستان شریعتی تهران مشخص شده که با مراجعه به آن می‌توانند به صورت رایگان درمان شوند.

به‌گفته او، غربالگری بیماری هپاتیت در هیچ نقطه از جهان انجام نمی شود اما پیشنهاد ما این است که افرادی با سابقه رفتارهای پرخطر و همچنین حضور در زندان، آزمایش این بیماری را انجام دهند. در ایران شیوع هپاتیت C بیشتر در مردان است چون اعتیاد تزریقی و رفتارهای پرخطر در میان آنها شایع تر است.

دیدگاه تان را بنویسید