گزارش جی پلاس؛

سرطانی که زنان سیاه پوست را بیشتر تهدید می کند!

مطالعات جدید نشان می‌دهد هر چند نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان سینه پائین آمده اما شکاف نژادی در مرگ و میر افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد؛ به این معنا که زنان سفید پوست یا کمتر به این بیماری مبتلا شده و اگر هم مبتلا می‌شوند، با احتمال بالاتری درمان می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ بر اساس گزارش اخیر جامعه سرطان آمریکا، مرگ‌ و میر ناشی از سرطان سینه بین سال‌های 1980 تا 2015 حدود 39 درصد کاهش پیدا کرده است. در این میان از سال 2015 تاکنون، زنان سفید پوست 39 درصد بیشتر از سیاه پوستان شانس نجات از این بیماری را داشتند.

این نابرابری نژادی در اوائل دهه 80 خود را نشان داد، تا سال 2015 بیشتر شد و از آن زمان تاکنون این روند ثابت مانده است. این در حالی است که زنان بومی آمریکایی، لاتین و آسیایی کمتر از زنان سفید پوست به سرطان سینه دچار شده‌اند و به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این گزارش حاکی از آن است که زنان سیاه پوست غیراسپانیایی بیشترین نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را داشته‌اند و زنان سفید پوست غیراسپانیایی بیشترین نرخ ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده‌اند.

کارشناسان می‌گویند که تفاوت‌های بیولوژیکی در تومورهای سرطان سینه و همچنین سیاست‌های مربوط به مراقبت‌ پزشکی موجب این شکاف نژادی شده است. زنان سیاه دو برابر بیشتر به سرطان سینه سه‌گانه منفی مبتلا می‌شوند که سخت‌ترین نوع سرطان سینه به شمار می‌آید و این در حالی است که تاموکسیفن، دارویی است که برای سرطان سینه هورمونی، که سفید پوستان بیشتر به آن مبتلا می‌شوند، طراحی شده‌اند و به همین دلیل است که زنان سیاه پوست کمتر از این بیماری جان سالم به در می‌برند.

دانشمندان می‌گویند که دسترسی غیرمستقیم به درمان‌های پیشگیرانه و همچنین درمان اصلی یکی دیگر از دلایل تفاوت در میزان مرگ و میر میان زنان سفید و سیاه پوست است. زنان سیاه پوست کمتر به ماموگرام مراجعه می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که بیماری آنها دیرتر تشخیص داده می‌شود.

به عقیده دانشمندان، دلیل دیگر به وجود آمدن این مساله، تفاوت قدرت و توانایی مالی میان افراد سیاه و سفید پوست است. به گفته پزشکان، مراحل درمان مانع اصلی زنان سیاه پوست برای ادامه درمان است زیرا در مرحله پرتودرمانی، لازم است که فرد روزانه مراجعه کند و همین امر باعث می‌شود او نتواند سرکار برود و در نتیجه وضعیت اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود و در نتیجه آنها قادر به ادامه درمان نیستند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید