گفتگوی جی پلاس با زننده تک گل تاریخ ایران به روسیه

خلعتبری: ایران باز هم روسیه را با یک گل می برد/ 6 سال پیش می خواستیم خودمان را به کی روش نشان دهیم

مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران می گوید، ایران و روسیه نسبت به هفت سال قبل تغییرات بسیاری داشتند و اکنون وضعیت دو تیم جا به جا شده است. او معتقد است ایران توانایی شکست این تیم را در کازان دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ ایران و روسیه در حالی دیدار دوستانه خود در شهر کازان را برگزار می کنند که نسبت به آخرین و تنها دیدار دوستانه خود در ابوظبی امارات تغییرات بسیاری داشته اند. به نوعی می توان گفت آن بازی، آغاز تحول در تیم ملی ایران و افول تیم ملی روسیه بود.

این بازی، ساعت 19:30 به وقت ایران در یکی از ورزشگاه های میزبان جام جهانی برگزار خواهد شد. تیم ملی ایران چند روز قبل توانست توگو را با دو گل در آزادی شکست دهد و روسیه هم دو روز قبل کره جنوبی را با حساب چهار بر دو شکست داد.

کارلوس کی روش در این بازی، میلاد محمدی، اشکان دژاگه و مهدی طارمی را به طور حتم در اختیار ندارد.

روس ها در پنج بازی گذشته خود، دو شکست برابر تیم های پرتغال و مکزیک داشتند که هر دو شکست مربوط به مسابقات جام کنفدراسیون هاست.

تیم ملی ایران نیز از پنج بازی گذشته خود، سه پیروزی و دو تساوی دارد. مونتنگرو آخرین تیم اروپایی بود که مقابل تیم ملی ایران با حساب دو بر یک شکست خورد.  

** اولین برداشت کی روش از ایران

چهره ویژه آن مسابقه کارلوس کی روش بود؛ مردی که نخستین رایزنی ها را با فدراسیون فوتبال ایران انجام داده بود و برای بررسی تیم ملی ایران در ورزشگاه حاضر شد. در حالی که ایران تساوی مقابل روسیه آماده آن روزها هم نتیجه بسیار خوبی تلقی می شد، بازیکنان ایران مقابل چشمان کی روش از معدود موقعیت های خود استفاده کردند و با یک گل این تیم را شکست دادند. آن بازی منجر به تمجید کی روش از تیم ملی ایران شد و شاید در جلب رضایت مرد پرتغالی برای هدایت ایران بی تاثیر نبود.

** بی سر و سامان ترین تیم ایران روسیه را برد!

در آن مقطع عدم صعود به جام جهانی 2010، حذف از جام ملت های آسیا و خداحافظی ستاره های دهه هفتاد و هشتاد از تیم ملی، وضعیت نامساعدی را برای ایران به وجود آورده بود. روسیه با تیمی رو به رو بود که توسط سرمربی موقت اداره می شد و کاپیتان هایش هم از تیم ملی خداحافظی کرده بودند اما باز هم در گشودن دروازه ایران ناکام بود و این ایران بود که با گل دقیقه 91 محمدرضا خلعتبری به پیروزی رسید تا تنها دیدار دوستانه دو تیم با پیروزی ایران تمام شود.

** صد درصد پیروزی برای منصوریان به عنوان سرمربی تیم ملی

بعد از خداحافظی افشین قطبی - سرمربی پیشین تیم ایران، فدراسیون فوتبال در آستانه آن بازی، هدایت تیم را به علیرضا منصوریان جوان و کم تجربه سپرد. او پیش از این سرمربی تیم ملی امید و دستیار افشین قطبی بود و توانست مقابل روسیه، با اتکا بر بازی تدافعی و استفاده بازیکنان ایران از حداقل موقعیت به پیروزی برسد و نام خود را در تاریخ تیم ملی به عنوان سرمربی پیروز در یک بازی مهم ثبت کند.

** خلعتبری و گل پلی استیشینی و اخراج از زمین

آن بازی بیش از همه برای محمدرضا خلعتبری خاطره انگیز است. در حالی که ایران در طول 90 دقیقه بازی موقعیت خاصی نداشت، مهاجم نوشهری آماده آن روزهای تیم ملی، توانست با دریبل زدن چندین بازیکن روسیه از نزدیک های خط کرنر تا مقابل محوطه شش قدم این تیم پا به توپ حرکت کند و در نهایت توپ را به تور دروازه آکینفیف بچسباند. گل زیبایی خلعتبری در آن بازی، به عنوان یکی از گل های سال فوتبال ایران هم انتخاب شد.

او بعد از آن گل، خلعتبری پیراهن خود را از تن در آورد و با دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد؛ اخراجی که شاید هیچ وقت برای او تلخ نبود.

**سید جلال حسینی و احسان حاج صفی، آخرین بازمانده ها

در طول هفت سال گذشته و با کلید خوردن تغییرات در تیم ملی، کی روش بازیکنان جدید زیادی را به تیم ملی دعوت کرده و از تیمی که مقابل روسیه به میدان رفت، تنها سید جلال حسینی و احسان حاج صفی هم اکنون برای تیم ملی بازی می کنند.

از تیم ملی روسیه نیز ایگور آکینفیف و یوری ژیرکوف در ترکیب تیم ملی این کشور باقی مانده اند. در آن بازی، بازیکنان سرشناس مختلفی مانند آندری آرشاوین، رومن پاولیوچنکو، ایگناسویچ، بیستروف، دنیسوف و ... برای این تیم بازی می کردند.

در حال حاضر ایران تیم  25 و روسیه 55 جهان هستند؛ در حالی که در سال 2011 روسیه تیم دوازدهم جهان و ایران جزو 50 تیم برتر هم نبود.

**خلعتبری: می توانیم روسیه را ببریم/ هنوز گلم به روسیه در به خاطر دارم

به بهانه برگزاری این بازی دوستانه مهم در کازان، محمدرضا خلعتبری زننده تک گل آن مسابقه به یادماندنی، گفت و گویی با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ انجام داد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

جی پلاس: بازی با روسیه، یادآور نخستین دیدار دو تیم و گل زیبایی تو به روسیه است. کمتر کسی فکر می کرد روسیه را ببرید اما توانستید این تیم را مغلوب کنید. درباره آن بازی صحبت می کنی؟

خلعتبری: پیش از آن بازی، تیم ملی سرمربی نداشت و تقریبا شرایط دو تیم مانند زمین و آسمان بود. روسیه در آن دوران تیم بسیار قدرتمندی بود و از بازیکنان سرشناسی استفاده می کرد. با وجود این شرایط، دوست داشتیم بازی را ببریم و خودمان را به کی روش نشان دهیم.

جی پلاس: حضور کی روش در افزایش روحیه و انگیزه بازیکنان چقدر تاثیر گذاشته بود؟

خلعتبری: دو روز قبل از بازی کی روش برای مذاکره به تهران آمده بود و این احتمال وجود داشت که سرمربی ایران شود. برای همین هم تلاش کردیم بهترین بازی را ارائه دهیم. چون تیم نتایج خوبی را آن موقع نگرفته بود، از روحیه خوبی برخوردار نبودیم اما خبر حضور کی روش روحیه تیم را افزایش داد. ما 6 سال پیش می خواستیم خودمان را به کی روش نشان دهیم و تیم ملی هم بتواند در یک بازی دوستانه مهم به پیروزی برسد.

جی پلاس: هنوز گلی که به روسیه زدی را به خاطر داری؟

خلعتبری: دقیقا می دانم از کجا حرکت با توپ را شروع کردم. اواخر بازی بود و همه برای تساوی آماده شده بودند. ما در طول بازی خیلی دفاع کردیم و روسیه هم از گل زدن به ایران خسته شده بود و می دانست این کار شدنی نیست. به یک باره توپ را برداشتم و بعد از دریبل زدن چند بازیکن دروازه این تیم را باز کردم.

جی پلاس: و اخراج شدی!

خلعتبری: شاید بگویند بازی دوستانه خوشحالی ندارد اما ما مقابل روسیه قدرتمند بازی می کردیم. آنها خیلی خوب بودند و گل زدن به این تیم راحت نبود. بعد از گل  پیراهن را در آوردم و کارت زرد دوم را گرفتم. البته هیچ کسی از کارت قرمز آن بازی نمی گوید چون هم بازی را بردیم و اینکه آن کارت در یک بازی دوستانه بود.

جی پلاس: از آن تیم تنها دو بازیکن باقی مانده و سید جلال هم احتمالا بعد از جام جهانی از تیم ملی خداحافظی کند.

خلعتبری: هم جوانگرایی و هم گذر زمان باعث شده ترکیب تیم ملی عوض شود. از آن بازی هفت سال می گذرد. همان موقع هم بازیکنان تیم ملی در میانه های فوتبال شان بودند.

جی پلاس: می توانیم روسیه را شکست دهیم؟

خلعتبری: فکر می کنم می توانیم. تیم ملی ما بهتر شده و از طرفی روسیه هم نسبت به هفت سال قبل ضعیف تر شده است. این را نتایجی که این تیم در سال های گذشته گرفته، می گوید. آنها دیگر بازیکنی در تیم های آرسنال و تاتنهام ندارند و من بازیکن روس سرشناسی در اروپا نمی شناسم. احتمالا در این بازی حملات زیادی نخواهیم داشت و با یک گل به پیروزی می رسیم که می تواند برای ایران روحیه بخش باشد.

دیدگاه تان را بنویسید