گزارش جی پلاس؛

تاثیر خوابیدن بر ثبت خاطرات جدید در مغز

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خواب نقش حیاتی در افزایش توانایی مغز در تغییر، رشد و سازمان‌دهی مجدد خودش به منظور جمع‌آوری و ثبت اطلاعات جدید دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ این مطالعه با روش‌های جدید ثبت فعالیت مغز در طول خواب انجام شده است. دانشمندان برای این کار تحقیقاتی با استفاده از یک روش جدید، منطقه‌ای از مغز را که «دندریت» نام دارد، زیر نظر گرفتند. این قسمت از مغز مسئول تشکیل خاطرات جدید و تلفیق اطلاعات جدید است.

ثبت فعالیت این بخش از مغز نشان داد که فعالیت دندریت‌ها در طول خواب افزایش می‌یابد. این آزمایش‌ها همچنین افزایش فعالیت در نوع خاصی از امواج مغزی را نشان داد که به نظر می‌رسد کلید اصلی شکل‌گیری حافظه در مغز است.

جولی سیبت - عصب‌شناس دانشگاه ساری در بریتانیا، در این مورد می‌گوید: «مغز ما ارگان بسیار جالب و شگفت‌انگیزی است. سلول‌های مغزی ما بر اساس هر تجربه‌ای که کسب می‌کنیم، توانایی تغییر و سازگاری خود را دارند».

وی می‌افزاید: «نتایج پژوهش‌ها یکی پس از دیگری به ما نشان می‌دهد که خواب نقش مهمی در این تغییرات سازگاری، دارد. مطالعه اخیر ما می‌گوید که بخش بزرگی از این تغییرات در امواج بسیار کوتاه و تکراری مغز که «اسپیندل» نام دارد نیز اتفاق می‌افتد».

دانشمندان سال‌هاست معتقدند اسپیندل‌ها نقش کلیدی در شکل‌گیری خاطرات جدید دارند اما محققان مطمئن نبودند که دقیقا نقش آنها چیست؟ با این حال تحقیقات اخیر، سرنخ‌های مهمی را در مورد اسپیندل‌ها به دانشمندان داده است.

سیبت می‌گوید: «هم‌اکنون می‌دانیم که در طول اسپیندل، مسیرهای خاصی در دندریت‌ها فعال می‌شوند و همین امر موجب می‌شود خاطرات در طول خواب تقویت و تثبیت شوند».

دانشمندان معتقدند که فناوری‌های نوظهوری مثل شبیه‌سازی تحریک مغناطیسی، در آینده‌ای نزدیک می‌توانند فرکانس‌های اسپیندل را شبیه‌سازی کنند و منجر به تحریک دندریت‌های غیرفعال شوند.

به گفته سیبت، نتایج این تحقیق می‌تواند راهگشای دانشمندان برای تقویت عملکردهای شناختی در بیمارانی مثل آلزایمر باشد که با اختلال یادگیری و حافظه مواجه هستند.

دیدگاه تان را بنویسید