گفتگوی جی پلاس با سریعترین مرد ایران درباره حواشی اخیر دوومیدانی؛

تفتیان: انتظار دارند با اردوی 3 ماهه همه کار بکنم/ کیهانی: تفتیان باید قدرشناس هزینه بیت المال باشد

سریعترین مرد ایران بعد از قهرمانی در بازی های داخل سالن آسیا گفت: فدراسیون به جای اینکه شرایط را برای آرامش ورزشکارانش مهیا کند، دائم تمرکز ما را برهم می زند. سه ماه در فرانسه اردو داشتم و توقع دارند با آن سه ماه همه کار انجام بدهم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ حسن تفتیان رکورددار دوهای 60 و 100 متر ایران در رقابت های داخل سالن قهرمانی آسیا با شکستن رکورد 60 متر ایران که در اختیار خودش بود به مقام قهرمانی رسید و توانست مدال طلا را از آن خود کند.

اودر گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره این قهرمانی صحبت کرد که در ادامه می خوانید:

**مهم این است که رکورد ایران را زدم

جی پلاس: درباره حریفان تان بگویید. باز هم حرف و حدیث هایی مبنی بر اینکه فلان رقیب نتوانست خوب کار کند و تفتیان شانس آورد که مدال گرفت وجود دارد.

تفتیان: اصلا برایم مهم نبود که در فینال چه کسی حضور دارد. آن چه که برایم اهمیت دارد این است که از لحاظ فنی خوب کار کنم و نتیجه بگیرم. اصلا نباید حریفان را مدنظر قرار داد چرا که با رکورد خوبی در فینال قهرمان شدم. رکورد ایران را زدم و با رکورد بازی ها هم فاصله زیادی نداشتم. با این رکورد می توانم به فینال رقابت های جهانی داخل سالن هم فکر کنم و  اصلا نمی دانم چرا این صحبت ها صورت می گیرد. البته به نظر می رسد این صحبت ها برای برخی بیش از اندازه مورد توجه قرار گرفته است و من دلیل آن را نمی دانم.

**فدراسیون می دانست قهرمان می شوم ولی خودزنی کرد

جی پلاس: قبل از رقابت ها از نظر رکوردی کمی افت داشتید و البته حواشی هم پیرامون شما وجود داشت.

تفتیان: قبل از اعزام به ترکمنستان، چه امکاناتی برایم مهیا شد؟ بدون مربی و ماساژور تمرین کردم و به مسابقه ها رفتم. قرار بود چند رقابت تدارکاتی شرکت کنم که همه آن ها لغو شد. حتی اردوی فرانسه من هم با مخالفت رو به رو شد. از همه این ها مهم تر این بود که حواشی زیادی برایم درست شد که این همه چیز را برایم سخت کرد. فدراسیون خودزنی کرد چرا که می دانست من شانس مدال هستم و این شرایط می تواند باعث ناکامی من شود. با این حال من تمام تلاشم را کرده ام که حرفه ای باشم و کار خودم را انجام بدهد و به همین دلیل اجازه ندادم این حواشی روی کارم تاثیر بگذارد و خوشبختانه دیدید که توانستم قهرمان آسیا شوم.

**ثابت می کنم رییس فدراسیون هم اشتباه می کند

جی پلاس: در حال حاضر هم به دلیل انتقاداتی که از فدراسیون داشتید، به فدراسیون احضار شده اید.

تفتیان: به من گفته اند که باید ثابت کنم که فدراسیون در برخی از برنامه های من کم کاری کرده است و این کار را انجام می دهم. یک فدراسیون و یک رییس نمی تواند در هیچ جایی ادعا کند که کارش بدون نقص است، حتی من هم در کارم اشتباه دارم اما باید آن را قبول کنم.

**وقت نداشتم برای توضیح دادن به فدراسیون بروم

جی پلاس: گفته می شود فدراسیون قبل از بازی های ترکمنستان شما را دعوت کرده تا درباره حواشی صحبت کنید، اما این کار را انجام ندادید.

تفتیان: همان طور که گفتم قبل از مسابقه ها من اوضاع خوبی نداشتم و فقط به این فکر می کردم که با تمرین بیشتر عقب ماندگی ام را جبران کنم و در ترکمنستان مدال بگیرم. بنابراین تمام زمانم معطوف به تمرین بود و فرصت این را نداشتم که در زمان مقرر به فدراسیون بروم وگرنه من مشکلی با فدراسیون نداشتم. همه دیدند که قبل از مسابقه ها مسئولان علیه من صحبت کردند ولی من ساکت بودم چرا که به فکر مسائل فنی بودم.

**شکستن رکورد 100 متر ایران نیازمند برنامه ریزی است

جی پلاس: درباره افت رکوردتان صحبت کنید. شاید همین رکوردها باعث شد فدراسیون برای ادامه همکاری با گای به تردید بیفتد.

تفتیان: اینطور نیست. من رکوردهای شخصی دوهای 60 متر و 200 متر را جابه جا کردم. همه منتظر شکستن رکورد 100 متر من هستند که آن هم نیازمند برنامه و امکانات است. برای شکستن یک رکورد آن هم در 100 متر به عوامل زیادی نیاز هست که فدراسیون باید این شرایط را برای من مهیا کند. در بازی های اسلامی مصدوم شدم و برای قهرمانی آسیا تمام تلاشم این بود که جبران کنم. بلیتی که فدراسیون برای مسابقه های هند گرفته بود به شکلی بود که باید دو روز در راه بودیم و به همین دلیل من خودم بلیت گرفتم و به این مسابقه ها رفتم تا آمادگی بدنم حفظ شود. به این شرایط بدون مربی بودن من را هم اضافه کنید. من حتی ماساژور هم نداشتم و نمی دانم آیا کسی هست در دنیا که با این شرایط ورزشکار اعزام کند و توقع رکوردزنی هم داشته باشد؟ دوومیدانی یک ورزشی است که در بلند مدت جواب می دهد و نمی دانم چرا انتظار دارند با اردوی 3 ماهه در فرانسه من همه کار انجام بدهم!

**می توانم قول  مدال در دوی 100 و 200 متر بدهم به شرطی که آقایان دست از این کارها بردارند

جی پلاس: در حال حاضر شرایط مربی چگونه است. با اونتانن گای کار می کنید و یا قطع همکاری صورت می گیرد؟

تفتیان: نمی دانم چه اتفاقی می افتد. گای مربی بزرگی است و من می خواهم تا المپیک توکیو با او کار کنم چرا که می دانم با این مربی به نتیجه خوبی می رسم.من حتی می توانم در صورت فراهم شدن شرایط قول مدال در دوهای 100 و 200 متر را بدهم. اما امیدوارم دوستان از این کارها دست بردارند و اجازه بدهند به بهترین شکل ممکن پیش برویم.

**انتقادها با هدف تخریب از است نه اصلاح

جی پلاس: به نظر می رسد این صحبت ها و انتقادها بیش از گذشته شده و این موضوع به دوومیدانی ضربه می زند.

تفتیان: قطعا همیشه موافق و مخالف وجود دارد و نمی توان انتظار داشت که از شما انتقادی صورت نگیرد اما این انتقادها باید سازنده و با نیت خیر باشد اما اخیرا این صحبت ها جنبه تخریب پیدا کرده و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند اتفاقات خوبی را در آینده شاهد نخواهیم بود. اتفاق بدتر این است که گاهی این حواشی از سوی کسانی انجام می شود که جزو خانواده دوومیدانی است و باید از ما حمایت کند.

**کسب مدال ارزشمند است یا نه؛ از این دو حالت خارج نیست

جی پلاس: شاید بیش از همه مدیر سازمان تیم های ملی از شما انتقاد کرده است.

تفتیان: من اصلا درباره شخص خاصی صحبت نمی کنم. مدال یا ارزش دارد یا نداد و از این دو خارج نیست. اگر مدال من مهم نبود چرا بعد از قهرمانی آسیا دائم از نتیجه درخشان تیم ملی صحبت شد؟ من این مدال ها را برای خودم نمی دانم و متعلق به تمام مردم و تمام کسانی است که برای من زحمت کشیده اند و به هیچ عنوان شان آن پایین نمی آید چرا که یک ایران پشت سر این مدال ها هستند.

**زمانی که نیازمند آرامش بودیم، حاشیه سازی کردند

جی پلاس: زمانی که حواشی برای شما ایجاد شد، دوومیدانی کاران دیگری هم بودند که با فدراسیون به مشکل برخورد کردند. اختلاف به خاطر نداشتن امکانات، عدم اعزام و مسائل دیگر. این شرایط به دوومیدانی آسیب نمی زند؟

تفتیان: متاسفم که باید تایید کنم شرایط همین طوری بود که می گویید. زمانی که همه ما به آرامش و حمایت نیاز داشتیم حواشی ایجاد شد و من اصلا نمی دانم دلیل آن ها چه بود. کاری که فقط باعث برهم خوردن تمرکز و آرامش ما شد. ما و مربیان مان برنامه ای که مدتظر داریم را به فدراسیون می دهیم وآن ها مختار هستند قبول کنند یا نکنند. برنامه ای که من داده بودم را آقای کیهانی قبول کرد و نمی دانم بعد از آن چه شد. فدراسیون به جای اینکه روی برنامه ریزی برای ورزشکارانش وقت بگذارد منتظر است ما مصاحبه کنیم و به ما بگویند چرا فلان صحبت را کردی. وقتی با مسئولان کار داریم هیچ کس پاسخ نمی دهد اما اگر انتقادی کنیم جواب انتقاد ما را در رسانه می دهند.

به گزارش جی پلاس؛ مجید کیهانی رییس فدراسیون دوومیدانی درباره احضار حسن تفتیان و اظهاراتش گفت: تفتیان به عنوان یکی از ملی پوشان شاخص و برجسته دوومیدانی کشور خوشبختانه نتایج قابل قبولی را به دست آورده است و این موفقیت ها بسیار قابل توجه، قابل تقدیر و با ارزش است اما تفتیان بعد از بازگشت از بازی های داخل سالن اظهاراتی بیان کرده مبنی براینکه انچه به عنوان موفقیت حاصل شده نتیجه عملکرد خودش است و فدراسیون حمایتی به عمل نیاورده است. 

او ادامه داد: این موضوع تلنگری به فدراسیون  زد که نتیجه استخدام مربی خارجی، چهارماه اردو در فرانسه و پرداخت پول از بیت الامال برای مربی و فراهم کردن تدارکات معنایش چیست؟

کیهانی درباره بررسی این ادعا گفت: شاید واقعا نقایصی در کار فدراسیون است وبه همین دلیل او را احضار کردیم و باید او به فدراسیون بیاید و درباره اظهاراتش توضیح بدهد  که منظورش از عدم حمایت چیست. اگر بتواند مسائلی را مطرح کند که سازمان تیم ملی به این نتیجه برسد تفتیان درست می گوید قطعا فدراسیون در صدد برمی آید که مسائل را حل کند ولی در غیراینصورت تذکرات جدی به او داده می شود. چون آن چخ هزینه شده از بودجه بیت المال است و نباید قدرنشناس باشیم.

به گزارش جی پلاس، جلسه حسن تفتیان با فدراسیون دوومیدانی چهارشنبه برگزار می شود.

دیدگاه تان را بنویسید