تحلیل جلال چراغپور در گفتگو با جی پلاس؛

سواد فوتبال ایران پایین است/ پرسپولیس دیگر به فکر لیگ باشد!

برای نتیجه گرفتن در آسیا باید یک نگرش جدید در فوتبال ایران شکل بگیرد، باید بدانیم که باخت دیشب یک حادثه نبود؛ این جان کلام جلال چراغپور است در تحلیل باخت نماینده فوتبال ایران برابر الهلال عربستان.

لینک کوتاه کپی شد

پرسپولیسی که در ایران بهترین فوتبال را به نمایش می گذارد دیشب یک بازی بسیار ناامید کننده و ضعیف را به نمایش گذاشت تا امیدهایش برای رفتن به فینال لیگ قهرمانان آسیا ضعیف و کمرنگ تر از هر زمان دیگر شود.

جلال چراغپور - کارشناس فوتبال کشور در گفت و گویی با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ به تحلیل علل فنی شکست سنگین پرسپولیس مقابل الهلال پرداخت:

 

شکست 4 و 6 گله پرسپولیس و استقلال مقابل تیم های عربی شکست کل فوتبال ایران است

چراغپور اول دلیل شکست پرسپولیس در این بازی را مسائل کلان مدیریتی در فوتبال ایران می داند و می گوید: برای اینکه بتوانیم این بازی را بهتر تحلیل کنیم، بهتر است حوادث این بازی را مورد کنکاش قرار دهیم و نیاز داریم به عقب باز گردیم.

این باخت شباهت زیادی به باخت استقلال برابر العین امارات داشت. یک واقعیت این است که فوتبال باشگاهی ایران تفاوت معناداری با آسیا پیدا کرده و میان نگرش به فوتبال در داخل و نگرش باشگاه های خارجی در جام باشگاه های آسیا فاصله بسیاری وجود دارد. این نگرش که چگونه آنها توپ را در زمین حرکت می دهند و با چه ایده ای بازی می کنند و در داخل ما به چه روشی فوتبال بازی می کنیم، برای ما دردسر ساز شده است.

وی گفت: وقتی پرسپولیس به عنوان تیم اول کشور از یک تیم عربستانی 4 گل دریافت می کند و استقلال به عنوان تیم دوم ایران از یک تیم اماراتی 6 گل می خورد، باید متوجه باشیم که کل موجودی فوتبال ایران چنین نتایجی را به دست آورد. باقی تیم های ایرانی هم که تکلیفشان معلوم است که در دور اول یا در بین 8 تیم از دور مسابقات کنار می روند. متاسفانه مسئولین فوتبال ایران هم گویا نمی خواهند که این موضوع را مد نظر قرار دهند!

وارد کردن بازیکنان درجه 2 و 3 خارجی، فوتبال ایران را دچار چالش می کند

وی افزود: این اولین موضوعی است که بعد از این بازی برای ما روشن شده و اصلا برای فوتبال ایران خوب نیست و زنگ خطری برای ماست که تیم های ایرانی نمی توانند به فینال باشگاه های آسیا برسند.

چراغپور برای برون رفت فوتبال باشگاهی کشور از این رخوت، راهی را پیشنهاد می دهد و به جی پلاس می گوید: اتاق فکر فوتبال ایران باید متوجه شود که بازیکنان درجه دو و درجه سه فوتبال آفریقا، آمریکای جنوبی، عراق و سوریه را نباید وارد فوتبال ایران کنیم. مسئولین مطمئن باشند که با این کار کل سیستم فوتبال ایران را دچار چالش و بحران می کنیم.

سواد فوتبالی لیگ ایران پایین است و کی روش حق دارد

این کارشناس فوتبال سطح سواد فوتبالی لیگ را پایین می داند و اظهار می کند: حالا همه تحلیل گرای فوتبال متوجه می شوند که چرا کی روش به لیگ ایران اعتقادی ندارد و از بازیکنان شاغل در خارج از کشور استفاده می کند. کیفیت فنی پایین فوتبال ایران، کی روش را مجبور به این کار کرده است. متاسفانه سطح سواد لیگ ایران پایین است.

برانکو در سطح مربیان تراز اول دنیا نیست

این مربی پیشین فوتبال، سطح دانش برانکو را در سطح مربیان تراز اول دنیا ندانست و به جی پلاس گفت: اندازه های آقای برانکو فقط از مربیانی که از AFC مدرک مربیگری می گیرند، بالاتر است. ولی وقتی به مربیان اروپایی و آمریکای جنوبی می رسد متوجه می شویم که برانکو سطحی پایین تر از مربیان درجه یک جهانی دارد.

** نبود 3 بازیکن اصلی پرسپولیس تعادل این تیم را بهم ریخت

چراغپور نبود 3 بازیکن موثر پرسپولیس در این بازی را دلیل دیگر این نتیجه ضعیف می داند و می گوید: جلال حسینی، کمال کامیابی نیا و طارمی محور اصلی فوتبال پرسپولیس هستند. وقتی از جلوی خط دفاعی تا نوک خط حمله بازیکنان محوری و کلیدی تیم را جدا کنید آن تیم به مشکل می خورد.

وی ادامه داد: پرسپولیس در بازی دیشب دچار همین مشکل شد. مهدی طارمی به خط دفاعی تیم حریف فشار می آورد، کامیابی نیا خط مرکزی و هافبک تیم مقابل را تحت دفشار قرار می دهد و حسینی هم خط حمله را با فشار مواجه می کند. در آخر می بینیم که توپ کنترل شده و ضعیف شده به دروازبان می رسد. در بازی با الهلال تمام توپ ها کنترل نشده بود و تمام توپ ها هم به گل تبدیل شد. با نبود محور مرکزی پرسپولیس، تعادل این تیم به هم ریخت و نتوانست این بازی را به خوبی به اتمام برساند.

**پرسپولیس نباید لیگ را از دست بدهد

این مربی فوتبال درباره بازی برگشت پرسپولیس مقابل الهلال هم به جی پلاس گفت: پرسپولیس در این بازی هر دو بازی رفت و برگشت را از دست داد. کادر فنی این تیم دیگر باید تمام تلاش خود را برای لیگ برتر بگذارد. امروز با یک بازی کمتر 4 امتیاز از صدر جدول فاصله دارند و باید تلاش کنند که بیشتر از این با صدر جدول فاصله پیدا نکنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید