در انجمن شاعران ایران برگزار شد؛

شعرخوانی عاشورایی سهیل محمودی، ساعد باقری و... در شب های شیدایی + تصاویر

دومین جلسه مراسم شعرخوانی ویژه ایام محرم با عنوان "شب های شیدایی" در انجمن شعر ایران برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جی پلاس؛ این برنامه شب گذشته (دوشنبه - سوم مهرماه؛ چهارم محرم ) با حضور مصطفی رحماندوست، ساعد باقری، سهیل محمودی، منوچهر سهیلی و تنی چند از شاعران مطرح کشور و علاقمندان به شعر و ادبیات برگزار شد.

سهیل محمودی در این نشست گفت: یادمان باشد محرم بخشی از زیستن ما ایرانی‌ها شده است. نفس استقامت، ایستادگی و مفاهیمی ازین دست ارزشمند هستند اما وقتی با روح توحید و روح عدالت گره می‌خورند در خاطره‌ها باقی می‌مانند، درست مثل عاشورا.

مهدی سهیلی نیز در ادامه مراسم بیان کرد: ما در آیین‌ها تماشاگر نیستیم و اساسا آیین‌ها تماشاگر نمی‌پذیرند. ما بخش سیال آیین‌ها هستیم یعنی مردم ما خود بخشی از آیین عاشورا و محرم هستند. ما در زلالی این آیین‌ها به پالایش می‌رسیم و این هدف چنین آیین‌هایی است .

همچنین ساعد باقری در این محفل از چگونگی شکل‌گیری مقتل خوانی‌ها و رجزخوانی و روضه‌خوانی‌های قیام حسین و محرم گفت و مروری داشت بر آنچه در منابع معتبر تاریخی از قیام حسین بن علی روایت شده است.

باقری در انتهای سخنانش قطعه‌ای از تاریخ بلعمی که در توصیف آخرین لحظات روز عاشورا و تنهایی امام حسین (ع) بود را خواند: «هرکه پیمان با هو الموجود بست، گردنش از قید هر معبود رست.»

اجرای آواز مذهبی علی خطابی  و شعرخوانی قلمزن به مناسبت ایام سوگواری حسین بن علی (ع) در کنار دکلمه شعر با صدای عناب ستانی و نی‌نوازی احسان دیوانی و آواز حسام صحرایی بخش‌های دیگری از این برنامه بودند.

درس آزادگی بگیر از سرور آزادگان

تا که از خون درون سازی وقتی خویش را

.....

تن به زیر پای ذلت کی دهد مرد خدای

خضر ره سازد چو عقل چاره جوی خویش را ...

به گزارش جی پلاس؛ در ادامه شعرخوانی ها و مقتل خوانی هایی توسط شعرا و ادیبان حاضر، برگزار شد. این برنامه تا پنج شنبه شب (شب هشتم ماه محرم) در محل انجمن شاعران ایران ادامه خواهد داشت.

** تصاویر مربوط به برنامه دوشنبه شب:

شب های شیدایی

سهیل محمودی

شب های شیدایی

ساعد باقری

 

photo_2017-09-22_23-41-57 (2)

 

دیدگاه تان را بنویسید