اختصاصی جی پلاس؛

40 ساعت انتظار نجات هوایی و سرانجام مرگ کوهنورد بروجردی در گرده آلمان ها!

علیرضا گل آرا کوهنورد بروجردی که همراه یک تیم به قصد صعود عازم علم کوه شده بودند، در میان مسیر سقوط کرده و بعد از حدود دو روز انتظار نیروهای امدادی، درگذشت!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس؛ یک گروه کوهنوردی از استان بروجرد به قصد صعود به قله علم کوه آمدند. علیرضا گل آرا، کوهنورد 60 ساله یکی از اعضای همین گروه که به گفته اعضای تیم امداد و نجات، بدون تجهیزات فنی راهی این مسیر شده بودند، در میانه های راه صعود در یکی از  سخت ترین مسیرها که معروف به گرده آلمان هاست، سقوط می کند و بعد از حدود 40 ساعت انتظار برای امداد و نجات، سرانجام به بیمارستان منتقل اما دیگر فایده ای نداشت و بر اثر شدت جراحات فوت کرد.

 

حمید مساعدیان - مسئول بخش جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با خبرنگار جی پلاس، در این باره اظهار کرد: یکی از اعضای تیم کوهنوردان بروجردی، که چهارشنبه حدود ساعت 16 برای صعود به قله علم کوه رفته بودند در مسیر گرده آلمان ها که مسیر نسبتا فنی هست، سقوط می کند.

او با اشاره به اینکه این کوهنوردان لوازم فنی نداشتند و نتوانستند صعود خود را با رعایت نکات فنی و ایمنی انجام دهند، افزود: به دلیل اینکه در این روزها مسیر علم کوه خلوت بوده، نتوانستیم از دیگر کوهنوردان برای امدادرسانی استفاده کنیم.

مساعدیان در ادامه گفت: زمانی که به ما اطلاع رسانی شد، بلافاصله تیمی از افرادی که نزدیک منطقه بودند متشکل از دو کوهنورد شیرازی، یک کوهنورد کرجی و یکی از کوهنوردان کلاردشت ساعت 22  چهارشنبه برای امدادرسانی به سمت گرده آلمان ها اعزام کردیم. 

او توضیح داد: ساعت سه بامداد روز بعد نیز تیم دیگری برای کمک رسانی اعزام شدند و در جریان بررسی متوجه شدند که هر دو پا و لگن علیرضا گل آرا، کوهنورد بروجردی شکسته و به احتمال زیاد دچار خونریزی داخلی نیز شده است.  

مساعدیان افزود: اولین تیم امدادی ساعت 6 صبح پنج شنبه بر بالین علیرضا گل آرا، کوهنورد حادثه دیده که حدودا 60 سال داشت رسیدند و کمک های اولیه لازم را انجام دادند. در نهایت اعضای تیم به همراه مصدوم به ارتفاعات پایین تر رسیده و درخواست کردند  بالگرد اعزام شده نیز برای انتقال مصدوم به بیمارستان فرستاده شود که با آن موافقت نشد و مصدوم همراه تیم فنی به منطقه ونداربن و بعد از آن به بیمارستان انتقال داده شد اما متاسفانه ساعت یک و ده دقیقه بامداد روز جمعه فوت کرد.

مساعدیان گفت: دلایل مختلفی برای عدم اعزام هلی کوپتر به محل حادثه عنوان شده که یکی از آنها نزدیکی زمان درخواست به غروب آفتاب بوده است، هرچند تیم فنی، مصدوم را ساعت 5 و نیم به ارتفاعات پایین تر انتقال داده بود.

او در پاسخ به این سوال که چرا برای امدادرسانی به این مصدوم از هلی کوپتر استفاده نشد، به جی پلاس گفت: در همان روز حادثه یعنی چهارشنبه تیمی از کوهنوردان تهرانی به همراه تیم امداد و نجات هلال احمر با هلی کوپتر پرواز کردند اما چون در موقعیتی که حادثه رخ داده بوده امکان امدادرسانی برای اعضای همراه وجود نداشته، هلی کوپتر به تهران برمی گردد و روز جمعه با هماهنگی کارگروه جستجوی امداد و نجات فدراسیون یک تیم هم از تهران به سمت قله علم کوه اعزام شد.

علم کوه

** سقوط در یک رکابی

خسرو جمشیدی - مسئول کارگروه هیمالیانوردی کرج و مسئول سابق تیم ملی ایران، اولین اشتباه این کوهنوردان را صعود به قله علم کوه بدون تجهیزات دانست و به خبرنگار جی پلاس گفت: در مسیر گرده آلمان ها برای عبور از بخش هایی که با عناوینی نظیر یک رکابی، دو رکابی و سنگ سماور شناخته شده است، باید از تجهیزات استفاده کرد. متاسفانه این کوهنوردان بدون تجهیزات قصد صعود به علم کوه را داشتند.

در مسیر عبور از یک رکابی حدود 6 متر سنگ هست که برای کمک به کوهنوردان طناب هایی وصل شده که متاسفانه گویا آقای گل آرا هنگام عبور از این منطقه طناب از دستش رها می شود و حدود 5 متر سقوط کرده و دم پرتگاه توقف می کند.

او در خصوص عملکرد تیم امداد و نجات کوهستان نیز به جی پلاس گفت: این مسیر برای حمل بیمار بسیار سخت است و امدادگران به دلیل خطرناک بودن گرده باید مجروح را تا نوک قله می بردند.

علم کوه

 

 

جمشیدی در ادامه افزود: اولین تیمی که به مجروح رسید با طناب و قرقره مجروح را بسکت کرده و بالا کشیدند. کاری که فعالان امداد برای نجات علیرضا گل آرا انجام دادند بسیار حرفه ای و سخت بود.

به گفته او بعد از اینکه تیم امداد و نجات مصدوم را به تنگه گلو می رسانند؛ مصدوم با آمبولانس به بیمارستانی در کلاردشت منتقل شده اما متاسفانه شبانه در بیمارستان فوت می کند.

جمشیدی با انتقاد از اینکه پرواز هلی کوپتر به طور کلی کار بسیار سخت و زمان بری است، افزود:  یکی از مشکلات امداد و نجات کوهستان با آن روبرو است نبود امکانات کافی برای امدادرسانی هوایی است.

به گزارش جی پلاس؛ در پی این اتفاق، انتقادات کوهنوردان به فعال نبودن بخش امداد هوایی کوهستان بیشتر شده و بحث ها بر سر اینکه متولی اصلی امداد و نجات کوهستان متشکل از کوهنوردان داوطلب و حرفه ای، بالا گرفته است.

علم کوه

 

دیدگاه تان را بنویسید