گزارش جی پلاس از جام شگفتی‌ها

عجیب مثل جام حذفی/ چرا لیگ برتر رفوزه شد؟!

در هفت دیدار برگزار شده میان تیم‌های لیگ برتری و لیگ دسته یک در چارچوب جام حذفی، شش بازی به سود لیگ یک و یک بازی به سود لیگ برتر تمام شد تا تیم‌های قدرتمندی از دور این مسابقات کنار بروند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ روزهای پایانی هفته گذشته و اوایل هفته جاری به جام حذفی فوتبال ایران اختصاص یافت و برای اولین بار تیم های لیگ برتری از مرحله یک شانزدهم نهایی وارد این مسابقات شدند. البته هنوز دو بازی از این مرحله باقی مانده و تا بسته شدن پرونده این دور از مسابقات، باید صبر کرد.

نتایج رقم خورده در همین دور به قدری عجیب و دور از انتظار بود که تعجب اهالی فوتبال را در بر داشته است. برای درک اتفاقی که در این دور از مسابقات رقم خورده کافی است به نتایج زیر توجه کنید (سمت راست میزبان و سمت چپ مهمان هستند):

پارس جنوبی جم صفر – نساجی مازندران صفر ( پیروزی 4 بر 3 نساجی در پنالتی)

بادران تهران 3 – پیکان یک

اکسین البرز 2 – سایپا یک

ذوب آهن یک – فجر سپاسی یک ( پیروزی 4 بر 2 فجرسپاسی)

فولاد خوزستان صفر – ایرانجوان بوشهر یک

سپیدرود رشت یک – ملوان بندرانزلی 3

سپاهان صفر – صنعت نفت آبادان یک

پدیده مشهد یک – تراکتورسازی 2

گل گهر سیرجان یک –استقلال تهران 2

استقلال خوزستان 5 – میعاد مغان اردبیل صفر

سیاه جامگان 3 – برق جدید شیراز یک

راه آهن یک – خونه به خونه 2

نیروی زمینی صفر – گل ابریشم 4

داماش گیلان یک – سیراف کنگان صفر

به گزارش جی پلاس؛ در 13 بازی انجام شده از جام حذفی، هشت تیم لیگ برتری از دور مسابقات جام حذفی کنار رفتند. تنها دو تیم از این هشت تیم، به دست سایر تیم های لیگ برتری قربانی شده و در پنج بازی، نقش تیم‌های لیگ یکی دیده می‌شود. تیم های نساجی، بادران، اکسین، فجر سپاسی، ایرانجوان بوشهر و ملوان بندرانزلی، پنج تیمی بودند که از بازی های خود سربلند بیرون آمدند. تیم‌های دیگری مانند گل‌گهر سیرجان هم با وجود شکست مقابل رقیبی مانند استقلال تهران، نمایش خوبی را از خود به جا گذاشت.

در دور یک هشتم نهایی، تنها دو تیم از لیگ دسته دو ایران حضور دارند. داماش و گل ابریشم در دور یک شانزدهم نهایی، با رقبایی از لیگ دسته دو و پایین تر دیدار کردند که عیار این تیم ها در دور بعد مسابقات مشخص خواهد شد.

** از طرفی هنوز دو بازی دیگر از این مسابقات باقی مانده است:

پرسپولیس – نفت تهران

نفت مسجد سلیمان – گسترش فولاد

با توجه به حذف یکی از دو تیم لیگ برتری پرسپولیس یا نفت تهران، پس از مسابقه با هم، به این ترتیب شمار تیم های بازنده به عدد 9 می رسد. در آخرین بازی هم نفت مسجد سلیمان میزبان گسترش فولادی است که اوضاع خوبی ندارد و هیچ بعید نیست که جنوبی‌ها شمار قربانیان لیگ برتری جام حذفی را به عدد 10 برسانند.

** لیگ دسته کمی پایین تر از لیگ برتر

مهم ترین نکته بازی های این دور از مسابقات، قدرت نمایی تیم های لیگ دسته یکی بود؛ تیم هایی که نشان دادند در سطح بسیار بالایی قرار داشته و توانایی عبور از تیم های سطح اول لیگ برتر را دارند. در چند سال گذشته و با اتخاذ تدابیر مختلف مانند، جوان گرایی، استفاده از بازیکنان با تجربه، حضور مربیان جوان و با دانش و ... سطح فنی این مسابقات افزایش یافته است.

به طور قطع این روند می تواند در آینده کمک بزرگی به فوتبال ایران کند. همانطور که در این فصل لیگ برتر هم قهرمان فصل گذشته لیگ یک یعنی پارس جنوبی بسیار پر قدرت ظاهر شده و سایه به سایه پرسپولیس در صدر جدول حرکت می کند.

دیگر تیم های لیگ یکی هم نسبتا عملکرد موفقی در نخستین فصل حضورشان در لیگ برتر داشتن و کمتر شاهد حضور آسانسوری تیم های لیگ یکی در لیگ برتر هستیم.

به گزارش جی پلاس؛ دور یک هشتم نهایی این مسابقات بعد از برگزاری دو دیدار باقی مانده قرعه کشی خواهد شد و بر خلاف سال های گذشته که تیم ها در قالب یک جدول تا پایان مسابقات بازی می کردند، برای هر دور، قرعه کشی مجزایی صورت می گیرد. حتی این امکان وجود دارد که استقلال در صورت برد پرسپولیس مقابل نفت تهران، با این تیم دیدار کند و شاهد داربی زودهنگام پایتخت باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید