مرور خاطرات ۴ سال پیش در گفتگو با جی پلاس؛

رحمان احمدی: کی روش دستور داد عکس سرمربی کره جنوبی را به اتاقها بزنند! / باز هم آنها را در سئول می بریم

دروازه بان سابق تیم ملی می گوید بعد از صحبت های سرمربی کره در دیدار ایران و کره جنوبی در انتخابی جام جهانی 2014، کی روش گفته بود بازیکنان عکسی از این مربی به اتاقشان بزنند تا برای بردن این تیم انگیزه بگیرند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در حالی پنج شنبه (فردا) در سئول به مصاف هم می روند که چهار سال قبل هم در چنین شرایطی مقابل هم قرار گرفته بودند اما در تکرار آن بازی ورق برای هر دو تیم برگشته است. ایران زودتر از موعد مقرر به جام جهانی رفته و این کره جنوبی است که بعد از هشت صعود متوالی به جام جهانی، در شرایط وخیمی قرار دارد و بعد از چهار شکست متوالی مقابل ایران، امیدهای کمی به پیروزی این تیم برابر ایران است.

در سال 2013 ایران فقط در صورتی (بدون در نظر گرفتن نتایج سایر بازی ها) به جام جهانی می رفت که کره جنوبی مقابل ایران در سئول شکست می خورد و در آن موقع واقعا کار بزرگی بود که همت بزرگ ایرانی ها را می طلبید. سرمربی کره جنوبی پیش از آن بازی گفته بود که ترجیح می دهد ازبکستان به جام جهانی برزیل برود و برای همین ایران را شکست می دهند! همین جمله کافی بود تا غیرت ایرانی درس عبرتی به او و فوتبال کره جنوبی بدهد.

اکنون در آستانه رویارویی دوباره دو تیم در مقطع انتخابی جهانی و در شرایطی که موقعیت دو تیم نسبت به چهارسال دقیقا برعکس شده است،  به سراغ یکی از بازیکنانی رفتیم که در پیروزی برابر کره جنوبی نقش بسزایی داشت و موقعیت های متعددی را از کره ای ها گرفت.

رحمان احمدی بعد از کنار گذاشتن مهدی رحمتی به سنگربان شماره یک ایران تبدیل شد و شاید خاطره انگیزترین بازی دوران ورزشی خود را ثبت کرد. او در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس، درباره آن بازی و صعود ایران به جام جهانی 2014 برزیل صحبت کرد:

** کم دردسرترین صعود را به جام جهانی داشتیم

جی پلاس: تیم ملی بار دیگر برابر کره جنوبی به میدان می رود اما این بار خیلی ها امیدوار به موفقیت ایران هستند.

احمدی: تیم ملی شرایط بسیار خوبی دارد و شاید کم دردسرترین صعود خود به جام جهانی را داشت. تیم فعلی متشکل از بازیکنان جوان و با تجربه ای است که پتانسیل بالایی دارند و قطعا می توانند در آینده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشند.

** چهارسال قبل خیلی ها فکر می کردند به جام جهانی نمی رویم

جی پلاس: بعد از گذشت چهار سال، ورق برای هر دو تیم برگشته است. این بار کره ای ها هستند که می خواهند هر کاری برای پیروزی انجام دهند و در عین حال از ایران هم می ترسند.

احمدی: با برنامه ریزی خوب کادرفنی تیم ملی، این بار کار به دقیقه 90 نرسید و خیال همه راحت است. چهار سال قبل، در چنین شرایطی خیلی ها فکر هم نمی کردند به جام جهانی برویم اما ما ایمان داشتیم که این کار را انجام می دهیم و موفق شدیم. در آن شرایط بازی کردیم و تا سوت پایان از دروازه ایران محافظت کردیم. بازی بسیار سخت و پر استرسی بود که با موفقیت سپری شد.

** حرف های سرمربی کره، انگیزه ما را بشتر کرد

جی پلاس: علاوه بر نیاز ایران به برد، سرمربی کره آغازگر جنگی روانی بود که تنش میان دو تیم را زیاد کرد؟

احمدی: در هنگام بازی توجهی به اتفاقات بیرون زمین نداشتیم. ما با این تفکر وارد زمین شدیم که بازی را هر طور شده ببریم و به جام جهانی برویم. می دانستیم کار بسیار سختی را انجام می دهیم و کره تیم قدرتمندی است اما آن را عملی کردیم. کره نیازی به برد نداشت اما صحبت های مربی این تیم که گفته بود از ایران بیشتر از ازبکستان بدم می آید، با واکنش کی روش همراه شد و ما هم دوست داشتیم علاوه بر رفتن به جام جهانی، سرمربی کره را هم از این حرف پشیمان کنیم.

** عکسی از سرمربی کره جنوبی به اتاق مان زدیم!

جی پلاس: یکی از مربیان تیم ملی گفته که کی روش کارهای زیادی برای تحریک بازیکنان به کسب پیروزی انجام داد.

احمدی: مهم ترین کار کی روش قبل از بازی، آماده کردن بازیکنان برای تحمل فشار و استرسی بود که هواداران کره ای به بازیکنان ما وارد می کردند. از طرفی او ما را تشنه پیروزی کرد. مثلا او گفته بود عکسی از سرمربی کره به اتاقها زده شود تا به شکست دادن او فکر کنیم. این کار جواب داد و ما انگیزه زیادی برای کسب پیروزی داشتیم. وقتی وارد زمین شدیم، سرشار از انگیزه بودیم. آماده بودیم حریف را شکست دهیم. برای خودم هم عجیب است چطور آن همه انگیزه داشتیم.

** در یک ساختار مشخص، همه خوب کار کردند

جی پلاس: در بخش دفاعی هم تیم ملی بسیار خوب عمل کرده و تاکنون گلی ار دریافت نکرده است.

احمدی: تیم ملی پیشرفت زیادی داشته است. تیم از هر نظر سازمان دهی شده و بازیکنان در یک ساختار بسیار خوب بازی می کنند. شرایط امروز نشان می دهد تیم ما بیشتر از هر تیمی پیشرفت کرده است. در بخش دروازه بانی هم دروازه بان های ما بسیار خوب کار کردند. البته نقش تیم در این موفقیت بارز بوده و در یک ساختار مشخص این کار انجام شده نه اینکه یک نفر فوق العاده و بهتر از همه بازیکنان ظاهر شود.

** با برد از زمین خارج می شویم

جی پلاس: چه نتیجه ای را برای این بازی پیش بینی می کنید؟

احمدی: فکر می کنم این بار راحت تر از بازی در تهران هم بازی کنیم. در تهران دنبال برد بودیم اما الان می توانیم کره را عصبی کنیم و اجازه ندهیم آن ها بازی راحت خود را انجام دهند. کره جنوبی در خط دفاعی هم بسیار پر اشتباه ظاهر شده و حتی از قطر سه گل و از چین دو گل دریافت کرده است. تیم ما هم نشان داده از کوچک ترین اشتباه، بزرگ ترین بهره را می برد. تصورم این است می توانیم با برد از بازی خارج شویم و این خواسته کی روش هم است. با توجه به شناختی که از او دارم، کی روش به دنبال بردن کره جنوبی است و به کمتر از برد رضایت نمی دهد. فکر می کنم کره اگر این بازی را ببازد، کمتر از 50 درصد شانس صعود به جام جهانی را خواهد داشت.

**درس خوبی به کره‌ای ها می دهیم

جی پلاس: بازی بعد کره جنوبی با ازبسکتان در تاشکند است و احتمالا ازبکستان در صورت برد ایران مقابل کره جنوبی به رده دوم هم صعود کند و با یک تساوی بتواند به جام جهانی برود.

احمدی: درست است. به همین خاطر می گویم آن ها سخت حمله خواهند کرد اما تیم ما سازمان دفاعی خوبی دارد و در حملات خطرناک است. کره‌ با مربی جدید خود شکل متفاوتی را نسبت به بازی رفت انجام خواهد داد. امیدوارم تیم ملی این بازی را ببرد و درس خوبی به کره ای ها بدهد.

 

به گزارش جی پلاس؛ دیدار تیم های ملی ایران و کره جنوبی فردا ساعت 16:30 به وقت تهران در سئول برگزار می شود.

دیدگاه تان را بنویسید