گزارش تحلیلی جی پلاس از عملکرد ملی پوشان بسکتبال ایران در کاپ آسیا؛

جامی که دور از دستان آسمان خراش های ایران به اقیانوسیه رفت

تیم ملی بسکتبال ایران با وجود عملکرد قابل قبول در کاپ آسیا در دیدار فینال به مصاف تیم قدرتمند استرالیا رفت و برابر تیم چهارم المپیک شکست خورد و از رسیدن به چهارمین قهرمانی خود در آسیا بازماند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، تیم ملی بسکتبال ایران در اولین دوره رقابت های کاپ آسیا با شکست 79 بر 56 برابر استرالیا به عنوان نایب قهرمان رسید.

این رقابت ها پیش از با نام جام ملت های آسیا برگزار می شد و تیم ملی در سال 2017 هفدهمین حضور خود را در این رقابت ها تجربه کرد. البته در ساال 1959 و درجام ملت های اروپا نیز تیم ملی بسکتبال ایران حاضر بود و در جایگاه هفدهمی قرار گرفت.

اولین حضور بسکتبال ایران در جام ملت های آسیا در سال 1973 فیلیپین بود که ملی پوشان بسکتبال ایران در جایگاه پنجم قرار گرفتند.

تیم ملی سه دوره در این رقابت ها غیبت داشت و در سال های 1981، 1983 و 1985 در این رقابت ها حاضر شد و به ترتیب رده های هشتم، پنجم و هشتم را به خود اختصاص داد. بعد از یک دوره غیبت تیم ملی در 5 دوره پشت سرهم حاضر شد و بهترین مقامی هم که کسب کرد چهارمی در سال 1993 بود.

ملی پوشان بسکتبال بعد از یک مقام دهمی، یک هشتمی، یک پنجمی و یک ششمی در آسیا از سال 2007 درخشش خودشان را آغاز کردند.

رقابت های سال 2007 به میزبانی ژاپن برگزار شد و ملی پوشان ایران توانستند برای اولین بار قهرمان آسیا شوند. این عنوان در سال 2009 نیز تکرار شد تا بسکتبال ایران به عنوان قدرتی در آسیا عرض اندام کند. بعد از دو دوره قهرمانی ایران پنجم شد ولی در سال 2013 سومین قهرمانی برای ایران به دست آمد. سال 2015 نیز ایران سوم شد.

تیم ملی بسکتبال ایران برای کسب چهارمین قهرمانی خود پای به لبنان گذاشت. بازیکنان ایران در دور گروهی با قدرت ظاهر شدند و با اقتدار هند، سوریه و اردن را از پیش رو برداشت و به دور دوم رسید. 

در دور دوم تیم ملی بسکتبال ایران باید به مصاف لبنان میزبان می رفت. لبنانی که با حضور بازیکن با تجربه ای همچون فادی الخطیب و البته امتیاز میزبانی امیدوار بود برابر شاگردان مهران حاتمی به پیروزی برسد.

در این میان شیطنت هایی نیز از سوی تماشاگران این تیم دربازی برابر ایران رخ داد و آن ها با توهین به سرود ایران در نظر داشتند جنگ روانی را به بیندازند اما ایران با قدرت ظاهر شد. ایران با نتیجه 80 بر 70 میزبان را از پیش رو برداشت تا راهی نیمه نهایی کاپ آسیا شود.

در نیمه نهایی حریف قدرتمندی به نام کره جنوبی منتظر ایران بود. تیمی که با پرتاب های سه امتیازی خود برای هرتیمی دردسر ایجاد می کرد. در حالی که ایران کوآرتر اول دیدار را با قدرت آغاز کرده بود اما اواخر بازی امتیازها به هم نزدیک شد ولی عملکرد خوب بازیکنان ایران باعث شد این دیدار هم با برتری 87-81 ایران همراه باشد.

ایران- استرالیا. دیدار نهایی رقابت های کاپ آسیا میان تیمی که برای اولین بار به همراه نیوزلند در رقابت های آسیا شرکت کردند. استرالیا به مانند دیگر حریفان آسیایی نبود و از همان ابتدا هم نشان داد که یک سروگردن از همه تیم ها بالاتر هستند.

استرالیا با وجود اینکه با تیم اصلی خود به عقیده برخی با تیم دوم یا سوم خود در این رقابت ها حاضر بود به عنوان تیم چهارم المپیک به این رقابت ها آمد. بنابراین همه می دانستند که بازی برابر استرالیا با دیدار برابر دیگر تیم ها متفاوت است.

از کوارتر نخست بازی فینال استرالیایی ها با سیستم دفاعی که در زمین اجرا کرد، کار برای ملی پوشان ایران دشوار شد و حتی بازیکنی به مانند محمد جمشیدی عملکرد ضعیفی داشت. در پایان این دیدار 79-56 به نفع استرالیا به پایان رسید و کاپ آسیا از قاره آسیا خارج شد و به اقیانوسیه رفت.

شاگردان مهران حاتمی در تیم ملی ایران در این دوره از رقابت ها از نظر هماهنگی تیمی نمایش خوبی داشتند و شاید اگر تیمی به مانند استرالیا که در میان بزرگان جهان حضور دارد، نبود جام قهرمانی به راحتی به ایران می آمد.

با این نایب قهرمانی نمی توان از بازی های خوب ایران چشم پوشی کرد. تیمی که از ستاره های گذشته خود تنها بازیکنانی مثل حامد حدادی و اوشین ساهاکیان به همراه داشت اما بازیکنانی هم چون سجاد مشایخی و محمد جمشیدی عملکرد فوق العاده ای داشتند و شاید در آینده شاهد اتفاق های بهتری برای بسکتبال ایران باشیم.

نمایش فوق العاده حامد حدادی وانتخابش به عنوان ارزشمندترین بازیکن آسیا برای چهارمین بار بیشتر از گذشته برای ایران نگرانی ایجاد کرد. هنوز هیچ بازیکن جانشینی برای حدادی نیامده است و اگر این بازیکن از تیم ملی خداحافظی کند مشخص نیست که برای پست سنتر ایران چه اتفاقی رخ می دهد.

حدادی در این دوره تبدیل به تنها بازیکن آسیایی شد که در این رقابت ها بیش از 700 امتیاز را کسب می کند و از این حیث رکورددار شد.

در سال های گذشته بازیکنانی چون صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی حامد آفاق از تیم ملی کنار رفتند و باید هرچه زودتر فدراسیون و مسئولان و مربیان بسکتبال برای پرورش بازیکنان جوان برای آینده بسکتبال فکر بکنند.

درست است که استرالیا تقریبا غیرقابل دسترس به نظر می رسد و بسیاری عقیده دارند که قهرمانی آسیا مدت ها در دستان استرالیا خواهد بود اما نمی توان منتظر ماند و تنها برای سکوی دومی تلاش کرد.

با سامان دهی لیگ بسکتبال که این روزها شرایط خوبی ندارد و البته استعدادیابی صحیح می توان انتظار داشت که در آینده رقابت پایاپای تری را با تیمی به مانند استرالیا داشته باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید