جی پلاس؛

شادی ایرانیان در حال نزول است؟!

ایرانیان در اغلب تحقیقات جهانی مربوط به سنجش شادی مردم دنیا رتبه زیر 30 را کسب کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ سیدمحسن موسوی - عضو هیأت علمی بخش تعاون و رفاه اجتماعی و پژوهشگر حوزه شادمانی درمورد جایگاه نشاط و شادمانی استان یزد در کشور گفت: نتایج پژوهش ها متأسفانه تصویر یکدست و همگونی از وضعیت استان یزد در مقایسه با دیگر استان ها ارائه نمی دهند. مضاف بر این، براساس پیمایش های انجام شده، دامنه تغییرات میانگین شادمانی در بین استان ها به قدری اندک است که اظهار نظر دقیق و نسبتاً پایدار را از سوی محقق دشوار کرده است.

او ادامه داد: براساس نتایج این تحقیقات یزدی ها احساس شادمانی، شادابی و نشاط  رتبه خوبی کسب نمی کنند اما در مقایسه با دیگر نقاط کشور از زندگی خود راضی ترند. البته باید توجه داشت که صرف رضایت داشتن از زندگی برای برخورداری از احساس خشنودی و خرسندی کفایت نمی کند و لازم است افراد احساس نشاط و سرزندگی کنند.

موسوی با اشاره به گزارش های جهانی درمورد شادترین مردمان دنیا گفت: در حالی که تفاوت بین میانگین شادمانی استان ها ناچیز است، گزارش های جهانی نشان می دهند تفاوت های بین کشورها نسبتا زیاد است و کشور ما در رتبه بندی ها جایگاه متوسط به پایین را به خود اختصاص داده و در اغلب گزارش های جهانی، رتبه درصدی ایران کمتر از ۳۰ یعنی در جایگاه متوسط روبه پایین است.

او همچنین افزود: نباید فراموش کنیم مفهوم شادی باید از یک سو سازگار با طبیعت و سرشت انسان بوده و از سوی دیگر با فرهنگ و ارزش های جامعه منطبق باشد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه یزد شواهدی چون آمار جرم و جنایت، اعتیاد، افول اعتماد و سرمایه اجتماعی و نشان می دهد استان یزد و کل کشور تا رسیدن به سطح بهینه شادمانی فاصله دارد.

دیدگاه تان را بنویسید