در گفتگو با جی پلاس؛

نخستین بانوی پرنده ایران: خیلی ها می گویند چون بچه پولدار است، توانسته پرواز کند!

فاطمه اکرمی که هفته گذشته موفق شد به عنوان نخستین بانوی ایرانی پرواز با لباس بالدار را در ارتفاعات روسیه تجربه کند، می گوید لازمه این پرواز، 200 بار پریدن از ارتفاع است که تاکنون بیش از 100 میلیون تومان برای آن هزینه کرده و برخی می گویند حتما پولدار است که این کار را انجام می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ فاطمه اکرمی، عضو تیم ملی ژیمناستیک بانوان ایران، هفته گذشته توانست به عنوان نخستین زن ایرانی پرش با لباس بالدار (وینگوست) را در کشور روسیه تجربه کند. او از پنج سالگی ژیمناستیک را دنبال می کند و بعد از آن هم به سمت ورزش پارکور رفته است. از چندین سال قبل هم علاقه مند به رشته پرش آزاد شده و بارها با استفاده از چتر از ارتفاع 4000 متری پریده است تا اینکه برای نخستین بار پرش با لباس وینگوست را هم تجربه کرد.

او در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره علاقه و مشکلات موجود در راهش برای پرش آزاد گفت. او برای پرواز به دلیل محدودیت های موجود، روسیه را انتخاب کرده و خاطرنشان کرد که برای یک بار پرواز با لباس بالدار، 200 بار پرش آزاد داشته است تا تجربه لازم را به دست بیاورد. این در حالی است که تنها 25 سال سن بیشتر ندارد. در ادامه می توایند مصاحبه جی پلاس با این بانوی پرنده را بخوانید:

**هفته گذشته خبر پرش تو با لباس بالدار در روسیه بسیار سر و صدا کرد و به نخستین بانوی ایرانی تبدیل شدی که توانسته با این لباس پرواز کند.

اکرمی: برای این کار تمرینات زیادی را انجام دادم و توانستم با کسب تجربه در روسیه پرواز را تجربه کنم.

688db557-100a-438a-a489-cc975273afb6

**قطعا پرواز با لباس بالدار پیش زمینه ای دارد که تاکنون به جز تو کسی موفق به انجام این کار نشده است؟

اکرمی: برای محقق شدن این اتفاق باید 200 بار پرش آزاد داشته باشید. یک سالی بود که پرش آزاد را دنبال می کردم تا از مرز 200 بار پرش آزاد عبور کنم.

**چرا روسیه را برای این کار انتخاب کردی؟

اکرمی: روسیه باشگاهی برای پرش آزاد دارد که آموزش های لازم را می دهند. آموزش ها را در این کشور دیدم و در نهایت توانستم در منطقه کولومنا پرواز کنم. این منطقه با مسکو حدود 170 کیلومتر فاصله دارد. در ایران مدرسه ای که این کار را آموزش دهد، نداریم.

**از حس و حالت بعد از این پرواز بگو. چه حسی در حین پرواز داشتی؟

اکرمی: صددرصد پرش با لباس بالدار بسیار هیجان انگیز تر است. سقوط با این لباس هیجان انگیز ترین اتفاقی بوده که طول زندگی تجربه کرده ام. کسانی که سقوط آزاد با لباس بالدار را تجربه می کنند، دو دسته هستند. دسته نخست به قدری می ترسند که که دیگر سقوط آزاد را تجربه نمی کنند یا حداقل با لباس بالدار پرواز نمی کنند. دسته دوم هم به قدری لذت می برند که دیگر نمی توانند بدون لباس بالدار، پرش داشته باشند.

فاطمه اکرمی

**برای پرش با لباس بالدار چه کار باید کرد؟ خودت کنترل پرواز را بر عهده داری؟

اکرمی: سقوط آزاد از ارتفاع 4000 متری انجام می شود. بعد از اینکه هواپیما در موقعیت مناسب قرار گرفت، چند ثاینه فرصت دارید، که بپرید. اگر آن لحظه نپرید، به دلیل در حرکت بودن هواپیما، موقعیت پرواز عوض می شود. در پرش آزاد از لحظه پرواز تا فرود حدود 40 تا 60 ثانیه طول می کشد که این اتفاق بسته به وزن و حالتی که دارید، متغیر است. با لباس بالدار سرعت سقوط کم می شود و مدت زمان پرواز بین 60 تا 90 ثانیه است. زمانی هم که فرود می آیید، از چتر استفاده می کنید. این لباس بر اساس بال های یک پرنده طراحی شده است. هر چقدر که حرفه ای تر شوید، اندازه بال ها بزرگ تر می شود و مدت زمان پرواز هم افزایش می یابد و به دو دقیقه می رسد.

**برای کسب تجربه و پرش با لباس بالدار، باید هزینه هنگفتی را هم انجام داده باشی و عملا بازگشتی هم وجود ندارد.

اکرمی: هزینه بسیار زیادی را انجام دادم. هزینه های من سرسام آور است. تقریبا 99 درصد از پرش هایم خارج از ایران بوده و هر دفعه  که به خارج از کشور رفتم، حدود 2 تا 3 هزار دلار هزینه کردم. در هر سفر هم حدود 20 با پرش داشته ام. بیشتر از یک صد میلیون تومان هزینه این کار شده است.

اتفاقی که می افتد این است که مردم با درآمد معمولی می گویند چون پولدار بوده توانسته پرواز با لباس بالدار را تجربه کند و برای همین هم به سمت این رشته رفته است. ذهنیت عمومی اینطور است اما من برای پرواز از خیلی چیزها گذشتم. من مثل همه دخترها و همسن هایم زندگی نکردم. خودم و خانواده ام برای این اتفاق از خیلی مسائل گذشتیم تا من بتوانم پرواز کنم.

فاطمه اکرمی

**در ایران محدودیتی وجود دارد که پرواز را در روسیه تجربه کردی؟

اکرمی: در ایران پرواز آزاد یک رشته نظامی است و گرفتن اجازه پریدن سخت است. مثلا اگر مجوز هم بگیرید، دو بار اجازه می دهند پرواز کنید. کلا در ایران 15 بار توانسته ام پریدن را تجربه کنم. شرایط لازم فراهم نبود و مدرسه آموزشی هم وجود نداشت.

**الان که پرواز را تجربه کرده ای قطعا می توانی در ایران هم گام های لازم را برای سایر دختران برداری و این موضوع نیازمند حمایت هم است.

اکرمی: من که برای این اتفاق برنامه ریزی کردام. به زودی مربیگری را آغاز خواهم کرد. در ایران هیچ حمایتی صورت نگرفته و شرایط لازم هنوز فراهم نیست. هیچ مربی بانوانی در ایران وجود ندارد. تا به حال هم به طور شخصی همه این دوره ها را گذراندم.

فاطمه اکرمی

**ژیمناستیک را که رها نکرده ای؟ هنوز هم این ورزش را انجام می دهی؟

اکرمی: آخرین کسی که مدال قهرمانی را برده، خود من بودم. از سال 90 هیچ مسابقاتی برای بانوان نداشتیم. از سال 86 در مسابقات شرکت کردم و در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی دو مدال طلا و یک نقره را کسب کردم. تا سال 90 هم قهرمان مسابقات کشوری بودم و در مسابقات متعدد باشگاهی قهرمانی به دست آورده ام.

 

دیدگاه تان را بنویسید