جی پلاس؛

معماری بدون مرز و طبیعت گرا در ژاپن + تصاویر

بدعت ها و نوآوری های ژاپنی ها در ساخت و طراحی ساختمان ها در سنتی ریشه دارد که مرز بین طبیعت و معماری را کمرنگ می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ سی ان ان نوشت:  بدعت ها و نوآوری های ژاپنی ها در ساخت و طراحی ساختمان ها ریشه در سنت آنها دارد و تلاش می کند مرز بین طبیعت و معماری را  کمرنگ کند. بسیاری از معماران تاثیرگزار ژاپنی مفاهیمی به کار می برند که منجر به نوآوری در معماری ساختمان می شود به گونه ای که مرز بین طبیعت و ساختمان قابل تشخیص نیست.

معمار برجسته ای بانام" سوفوجیمیتو"در خط مقدم طراحی پیشرو برای ادغام طبیعت و معاری، با آثارش بسیار شهره است. از طرح های او شامل سازه های ابر، مانند ساختمان Pavlion Serpentine در لندن یا طراحی یک خانه شفاف و شیشه ای که از یک درخت الهام گرفته می توان نام برد.

یکی دیگر از معماران مشهور در این زمینه "تویو ایتو" است، این معمار دو بار برنده جایزه معتبر Pritzker شد. آن هم به دلیل طراحی برخی آثار خلاقانه و نوآوری ها در این زمینه.

 

در حالی که طراحی های جدید بسیار خلاقانه و بدعت آمیز هستند اما در حقیقت منشا و ریشه این نوع معماری را باید در فرهنگ ژاپن جستجو کرد. عرف معماری ژاپنی همواره در هماهنگی با طبیعت بوده است. ساختمان ها همیشه در اطراف درختان، در درختان و یا از درخت ها ساخته می شدند.

 

170608105403-nature-japan-architecture-house-exlarge-169

 

به احتمال زیاد یکی از دلایلی که ژاپنی ها این رویکرد نسبت به خانه سازی داشتند به خاطر مواجه شدن با حوادث طبیعی مانند زمین لرزه بوده است.

نیل جکسون متخصص در زمینه معماری ژاپنی از دانشگاه لیورپول اعتقاد دارد که  ارتباط مردم با طبیعت متصل است و این باعث شده در گذشته ساختمان هایی بسازند که در زمان گرما به بیرون باز می شود و اغلب بدون در بودند.

در ژاپن معاصر، بیش از 90٪ جمعیت در مناطق شهری زندگی می کنند اما حتی در این جنگل بتن، ارتباط با طبیعت فراموش نشده است.

رابطه بین طبیعت و ساختمان ها در ژاپن حیاتی است. ساختمان ها باید بسیار سبک، بلند و انعطاف پذیر باشند تا بتوانند در زمان زمین لرزه باقی بمانند.  

ساختمان زیر را یک معمار ژاپنی بانام "تاداو اندو" طراحی کرده است.  با اینکه از بتن ساخته شده اما از تابش جریان نور الهام گرفته است.

150814170036-contemporary-concrete-buildings-tadao-ando-exlarge-169

 

در تفکر ژاپنی، ساختمان ها بازتابی از طبیعت هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید