۱۶ میلیون تومان خسارتی که برای فدراسیون سنگین تمام شده است

پشت پرده محرومیت بازیکنان استقلال چیست؟/ جاودانی در گفتگو با جی پلاس: این محرومیت تصمیم شخصی رئیس کمیته بود!

در حالی که اعضای تیم ملی امید می گویند هیچ شکایتی از بازیکنان غایب استقلال در مسابقات آسیایی نداشتند، فدراسیون فوتبال ظاهرا به دلایل دیگری آنها محروم کرده است!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ شب گذشته آغاز جنگ لفظی علنی علیرضا منصوریان با مسئولان فدراسیون فوتبال به خصوص با مهدی تاج و محمدرضا ساکت بود. در دیدار استقلال با صنعت نفت آبادان، دست منصوریان از داشتن سه بازیکن جوان تیمش کوتاه شد تا او به شدت نسبت به تصمیم کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال برای محروم کردن نورافکن، حسینی و قائدی حمله کند. او معتقد است بند 85 آیین نامه انضباطی فدراسیون فوتبال حکم به محرومیت بازیکنانش نمی دهد و از روی بی سوادی و خودخواهی بازیکنان تیمش محروم شده اند!

نکته اساسی صحبت های منصوریان اشاره به بند 83 آیین نامه انضباطی دارد که می گوید «اگر بازیکنی در روزهای موسوم به "فیفا دی" به تیم های ملی دعوت شود، باید تیم باشگاهی خود را ترک کند» اما مسابقات تیم ملی امید شامل این روزها نشده است؛ پس محرومیت بازیکنانش بی مورد است. او ساکت را به این موضوع متهم کرد که از روی خودخواهی و به خاطر اینکه منصوریان جواب تماس تلفنی ساکت را نداده، سه بازیکن استقلال را از حضور در هفته نخست محروم کرده است!

همچنین این بند تاکید دارد کمیته انضباطی در صورتی پرونده این بازیکنان را بررسی می کند که شکایتی از سوی مسئولان تیم های ملی به دستش برسد.

** مسئولان تیم امید هیچ شکایتی از استقلالی ها نکرده اند!

با وجود بیان قاطع کمیته انضباطی مبنی بر دریافت شکایت و بررسی کردن آن، هیچ کدام از مسئولان تیم ملی امید شکایتی از غیبت سه بازیکن استقلال نداشته اند و حتی معتقدند بعد از اینکه آنها به مسابقات نیامدند، شکایت از این بازیکنان یا باشگاه شان بی مورد است چرا که طبیعتا کمکی به حذف تیم ملی امید نمی کند.

کمیته انضباطی هم بعدا در خبر خود اعلام کرده که ساکت و کمیته جوانان خواستار بررسی تخلف استقلال شده است.

** دلیل شکایت ساکت چیست؟

بعد از اعلام فهرست اولیه تیم ملی امید و غیبت بازیکنان استقلال، ظاهرا سید رضا افتخاری مدیرعامل باشگاه به ساکت - سرپرست دبیرکلی فدراسیون، قول قاطع می دهد که بازیکنان ملی پوش تیمش برای تیم ملی بازی می کنند.

بعد از نیامدن این بازیکنان به تمرینات تیم ملی، بار دیگر افتخاری به فدراسیون دعوت می شود و این بار او در جلسه حضوری قول حضور بازیکنان استقلال در تیم ملی امید برای شرکت در رقابت های قهرمانی آسیا را می دهد.

اما ظاهرا این بار هم قول افتخاری عملی نمی شود تا تیم ملی امید بدون بازیکنان استقلالی، راهی قرقیزستان شود. برای بار سوم، ساکت از افتخاری می خواهد تا سه بازیکن جوان آبی پوشان هر طور شده به تیم ملی اضافه شوند و یا حداقل مجید حسینی به بیشکک برود که مدیرعامل استقلال با حضور حسینی موافقت می کند، غافل از  اینکه منصوریان موافق نیست و سرانجام باز هم خواست افتخاری (اگر مطرح شده باشد) روی زمین می ماند.

** 16 میلیون تومانی که سوخت شد!

نکته دیگر اینکه ساکت در جای گفته "به خاطر وعده های افتخاری و همراهای نکردن منصوریان، فدراسیون فوتبال 16 میلیون تومان متضرر شده است." ظاهرا آنها دو بار برای بازیکنان استقلال بلیت پرواز به بیشکک را می گیرند که استقلالی ها در فرودگاه حاضر نمی شوند؛ حتی برای بار سوم تنها برای مجید حسینی بلیت "Business Class" گرفته می شود اما او این بار هم  در هنگام پرواز حاضر نشده تا خشم فدراسیون فوتبال برانگیخته شود.

**چرا از چهار استقلالی شکایت نشد؟

در حالی که فدراسیون از سه بازیکن استقلال برای حضور در تیم ملی امید دعوت کرده بود اما افتخاری در مصاحبه ای گفت که چهار بازیکن تیمش یعنی آرمین سهرابیان، قائدی، حسینی و نورافکن را به تیم ملی می دهد که البته اینطور هم نشد. در واقع سهربیان در بین فهرست ذخیره پیروانی بود که بعد از غیبت چند بازیکن تراکتورسازی، سهرابیان هم به فهرست اصلی وارد می شود. در پایان هم فدراسیون فوتبال به جای چهار بازیکن از سه بازیکن استقلال شکایت کرد و هیچ خبری از حضور نام سهرابیان در بین بازیکنان خاطی وجود نداشت!

دلیل این اتفاق واضح است چرا که اگر فدراسیون از چهار بازیکن استقلال شکایت می کرد، متهم به این می شد که بر خلاف قانون بیش از سه بازیکن را از یک تیم، دعوت کرده و می بایست مسابقه استقلال در هفته اول لیگ برتر را به تعویق می انداخت. طبق قوانین داخلی، هر تیمی که بیش از سه بازیکن در تیم ملی داشته باشد، می تواند خواستار لغو بازی رسمی خود شود.

**جاودانی: محرومیت استقلالی ها تصمیم اسماعیل حسن زاده بود

اما در همین رابطه رضا جاودانی - عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس درباره بند 83 آیین نامه انضباطی که بازیکنان استقلال با توجه به همین بند محروم شده اند اظهار کرد: این بند اشاره به روزهای فیفا دی و ضرورت حضور بازیکنان در تیم های ملی دارد. 

او درباره اینکه چرا با وجود برگزارنشدن مسابقات قهرمانی آسیا در روزهای فیفا دی استقلالی ها محروم شدند، نیز تصریح کرد: من از مستندات شکایت خبر ندارم و این پرونده در اختیار حسن زاده رئیس کمیته است. اینکه استقلالی ها تا زمان دادرسی محروم شوند، تصمیم شخصی حسن زاده بوده و باید تا زمان بررسی پرونده صبر کنیم. 

** فدراسیون پا پس می کشد؟!

با توجه به اینکه اکثر کارشناسان حقوقی معتقدند سه بازیکن استقلال طبق قوانین می توانستند در اردوی تیم ملی امید شرکت نکنند و همچنین با مصاحبه دیشب منصوریان، هجمه زیادی به فدراسیون وارد شده است. البته نکته دیگر این است که پیش از این سعید فتاحی - رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ تاکید کرده بود که " باشگاه ها در هنگام تایید تقویم لیگ برتر، قول داده اند با برنامه های تیم های ملی همکاری کنند." بنابراین این قید یا تبصره، می تواند تنها سند قابل دفاع فدراسیون در شکایت علیه استقلال باشد. البته جدا از مسائل حرفه ای و در حیطه اخلاق، توقع از همه باشگاه ها می رود تا همکاری و کمک به تیم های ملی را در اولویت خود قرار دهند که البته با این حال، ایجاد سازوکار قانونی این امر هم مستلزم پیش بینی راهکارهای قانونی از سوی فدراسیون و سازمان لیگ است.

به گزارش جی پلاس؛ در هر حال باید منتظر ماند و دید نهم مرداد که زمان بررسی پرونده بازیکنان استقلال در کمیته انضباطی است، چه کسی پیروز این مجادله قانونی یا فراقانونی خواهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید