پس از ناکامی تیم ملی امید در مسابقات قهرمانی آسیا

ابراهیم زاده در گفتگو با جی پلاس: خوب شد این مسابقات را فدای المپیک 2020 کردیم/ بعضی باشگاه ها باید تیم ملی را همراهی می کردند!

منصور ابراهیم زاده با دفاع از برنامه تیم ملی امید معتقد است این تیم به درستی مسابقات قهرمانی آسیا را فدای رقابت های المپیک 2020 کرد، هرچند باشگاه ها باید با آنها همکاری می کردند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی امید در شرایطی شب گذشته نتوانست به مرحله نهایی رقابت های قهرمانی آسیا راه یابد که با کم لطفی برخی از باشگاه ها مواجه شد و از طرفی بسیار بدشناس بود. این تیم در بازی نخست خود توانست قرقیزستان میزبان مسابقات را با حساب دو بر یک ببرد اما در بازی دوم مقابل عمان با دو گل شکست خورد تا این تیم عربی با احتساب برتری پنج بر یک مقابل قرقیزستان به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعد شد و ایران به دلیل امتیاز کم نتواند جایی حتی در بین تیم های دوم برتر برای صعود داشته باشد.

نتیجه نگرفتن ایران در این مسابقات دلایل بسیار عمده ای داشت اما مهم ترین آنها را می توان به سن و سال کم بازیکنان مربوط دانست.

شاید برخی از اهالی فوتبال و کارشناسان نتیجه نگرفتن این تیم را در وهله نخست ببینند اما این تیم تقریبا با دست و پای بسته راهی مسابقات شد.

** تیم جوانان به جای امید

حضور در جام جهانی جوانان آرزویی 16 ساله بود که این بازیکنان و مربیان تواستند آن را تحقق ببخشند و به همین منظور هم امیرحسین پیروانی با پیشنهاد کارلوس کی روش و موافقت کمیته جوانان فدراسیون فوتبال با تیمی راهی مسابقات شد که از نظر سنی بتواند سه سال دیگر در المپیک 2020 حاضر شود. در گذشته بارها تیم ملی عمدتا با بازیکنان یک سال یا چند ماه کمتر از 23 سال راهی این مسابقات می شد اما هیچ گاه بازیکنان حاضر در این مرحله نمی توانستند در انتخابی المپیک حاضر شوند چرا که آن موقع دیگر، بالای 23 سال سن داشتند.

پیروانی با وجود آنکه دنبال تجربه اندوزی بازیکنانش در این رقابت ها بود، موفقیت و حداقل رسیدن به مرحله نهایی این رقابت ها را هم در دستور کار خود داشت اما دو مسئله دیگر مانع از رسیدن تیم پیروانی به مرحله بعد شد.

** ناامید شدن تیم ملی از سوی تیم های باشگاهی

در حالی که پیروانی قصد داشت به همراه بازیکنان اصلی تیم جوانان و چند بازیکن مستعد زیر 23 سال ضمن تجربه اندوزی، به مرحله بعد این رقابت ها هم صعود کنند اما بعضی از باشگاه ها در همکاری با این تیم کم لطفی کردند و بازیکنان شان را در اختیار تیم ملی قرار ندادند. در اردوی  نخست 12 بازیکن لیگ برتری غایب بودند و در اردوی دوم هم رفته رفته بازیکنان به تیم ملی اضافه شدند اما باز هم بازیکنان اصلی غایب بودند! این در حالی بود که فدراسیون با تمام باشگاه ها در موضوع فرستادن بازیکنان شان به اردوهای آماده سازی تیم امید، توافق کرده بود اما به هر دلیلی که شاید پی گیری نکردن و مدیریت نشدن ضمانت باشگاه ها جزء آنها بود، این امر محقق نشد!

صادق محرمی بازیکن پرسپولیس در آخرین روز به جمع تیم اضافه شد و سه بازیکن تاثیرگذار تیم ملی و تیم استقلال یعنی امید نورافکن، مهدی قائدی و سید مجید حسینی به اضافه علی طاهران از تراکتورسازی هرگز نیامدند! عارف آغاسی مدافع مرکزی تیم ملی هم از سوی یحیی گل محمدی برگردانده شد.

علاوه بر این بازیکنان، سه بازیکن تیم ملی هم تا قبل از بازی با عمان مصدوم شدند و سرمربی تیم ملی چاره ای جز استفاده از بازیکنانش در پست های غیر تخصصی نداشت.

** بدشانسی ایران در گروه بندی!

در حالی که گروه های دیگر با حضور چهار تیم پی گیری می شد، با انصراف سریلانکا، ضعیف ترین تیم گروه ایران، شانس صعود به مرحله بعد از تیم دوم هم گرفته شد چرا که تیم های این گروه یک بازی کمتر انجام می دادند و ایران به دلیل نبود تیم سوم نتوانست شش امتیازی شود  و به مرحله نهایی صعود کند.

** ابراهیم زاده: کادرفنی بهترین تصمیم را گرفت

اما منصور ابراهیم زاده سرمربی سابق تیم ملی در گفت و گو با جی پلاس با حمایت از تصمیم کادرفنی برای استفاده از بازیکنان زیر 20 سال در این رقابت ها اظهار کرد: فوتبال ما باید از مدت ها قبل چنین تصمیمی را می گرفت و در چنین رقابت هایی برای کسب تجربه شرکت می کرد چرا که قهرمانی در این مسابقات ارزشی هم ندارد و مهم ترین تورنمت برای این تیم ما، دو سال بعد است که تیم ها برای حضور در المپیک رقابت می کنند.

** بعضی باشگاه ها باید تیم ملی را همراهی می کردند

او همچنین به حاضر نشدن چند بازیکن تیم ملی در این مسابقات اشاره کرد و افزود: حضور در این رقابت ها برای خود بازیکنان هم موثر بود اما بزرگترین ضربه را تیم ملی خورد چرا که حالا نمی تواند در مسابقات نهایی حاضر شود اما با حضور آن بازیکنان شاید می توانست به مرحله نهایی هم صعود کند. تیم ملی جوانان نشان داد پتانسیل خوبی دارد و در گذشته هم که به جام جهانی صعود کرد. آنها با حفظ شرایط خود می توانند به المپیک هم صعود کنند اما نیاز به حمایت بیشتر دارند.

 

ابراهیم زاده درباره آینده این تیم هم به جی پلاس گفت: فدراسیون فوتبال باید به جای مسابقات قهرمانی آسیا، دیدارهای تدارکاتی خوبی را برای تیم ملی  فراهم کند تا دو سال بعد، بتوانند بهترین فرم را داشته باشند و بازیکنان هم به کیفیت خوبی دست پیدا کنند. این تیم نباید رها شود و همانطور که از قبل برنامه ریزی شده باید به کار خود ادامه دهند و بالاخره این نسل بتواند طلسم المپیک نرفتن را بشکند.

دیدگاه تان را بنویسید