گزارش جی پلاس از آخرین عملکرد لژیونرهای فوتبال ایران

از درخشش جهانبخش و رضایی تا افت فاحش آزمون و گوچی

حضور 19 بازیکن مطرح ایرانی در تیم های اروپایی، آمریکا و قطر، موجب شده فوتبال ایران از نظر تعداد لژیونر یکی از بهترین دوران های خود را سپری کند. در این بین کاوه رضایی، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری فرد با عملکرد خوب خود تحسین کارشناسان را به دنبال داشتند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ سال 2017 میلادی در حالی به پایان رسید که فوتبالیست های لژیونر ایرانی توانستند در برخی از کشورها حضور درخشانی داشته باشند و به داشته های فعلی فوتبال ایران اضافه کنند اما برخی از ستاره های فصول گذشته با افت چشم گیری موجب نگرانی فوتبال دوستان شدند.

در سال 2017، چندین بازیکن جدید از جمله، کاوه رضایی، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، رضا شکاری و ... از ایران به اروپا رفتند و در این بین یک بازیکن یعنی سامان قدوس با انتخاب ایران، به جمع لژیونرهای فوتبال ایران اضافه شد.

سورپرایز فوتبال ایران کاوه رضایی بود که به یک باره از استقلال به شارلوا بلژیک رفت و بعد از گذشت چند هفته از مسابقات، گلزنی و درخشش خود را شروع کرد. در کنار کاوه، علیرضا جهانبهش مانند همیشه عالی ظاهر شد و تاکنون بهترین فصل فوتبالی خود را به جای گذاشته است.

کریم انصاری فرد هم در شرایطی شروع به اوج گیری در المپیاکوس یونان کرد که نزدیک درب های خروجی باشگاه بود اما با اراده قوی سختی ها را پشت سر گذاشت و به مهاجم اول تیمش تبدیل شد.

بدترین عملکرد هم از آنِ بهترین لژیونرهای ایران در فصل گذشته بود؛ سردار آزمون و رضا قوچان نژاد دو گلزن اصلی تیم ملی در این فصل به قدری ضعیف شده اند که فعلا نیمکت نشین هستند و شاید با ادامه این روند در سال منتهی به جام جهانی جای خود را در تیم ملی هم از دست بدهند!

کمتر از شش ماه دیگر به شروع جام جهانی باقی مانده و کی روش هم برنامه خود را هر چه زودتر آغاز می کند تا بازیکنان لیگ برتری به سطح بازیکنان لژیونر برسند. از طرفی تعداد بازیکنان آماده تیم ملی این روزها به قدری زیاد است که کی روش می تواند روی اسامی بازیکنان سرشناس ایران هم خط بکشد. پس کسانی به روسیه می روند و دیده می شوند، که در این شش ماه حسابی خوش بدرخشند.

برای بررسی حدود 18 لژیونر فوتبال ایران، خبرنگار جی پلاس نگاهی به عملکرد آن ها در شش ماه گذشته انداخته است که در پی می آید:

با آغاز فصل نقل و انتقالات 2018 -2017 خیلی از بازیکنان ایرانی تلاش زیادی برای انتقال به اروپا و پیوستن به سایر بازیکنان ایرانی انجام دادند و چهار بازیکن هم موفق شدند فصل جدید را در تیم های اروپایی سپری کنند. البته در این میان دو بازیکن لیگ برتری هم به لیگ ستارگان قطر ملحق شدند تا با خروج مجتبی جباری و پژمان منتظری کماکان ایران سهمیه ای را در این مسابقات داشته باشد.

با اضافه شدن این بازیکنان، تعداد لژیونرهای مطرح ایرانی در اروپا، آمریکا و قطر به عدد 18 رسید تا ایران از نظر تعداد لژیونر یکی از بهترین ادوار خود را سپری کنند. البته نکته تاریک این نقل و انتقالات، حضور لژیونرها در تیم های نه چندان مطرح اروپا است. از چند سال قبل، بازیکنان ایرانی مانند گذشته راهی فوتبال آلمان، اسپانیا و ایتالیا نمی شوند و مقصد آنها کشورهای مانند بلژیک، سوئد، روسیه و حالا یونان شده است.

در شرایط فعلی، ایران در کشورهای اروپایی مانند هلند، یونان، روسیه، کرواسی، سوئد، بلژیک، پرتغال نمایندگانی را دارد که با حضور بازیکنان ایرانی، این تیم ها فصل خوبی را پشت سر گذاشتند.

هلند

علیرضا جهانبخش – آلکمار: هافبک هجومی و گیلانی تیم ملی، از دو فصل قبل در این تیم بازی می کند و تیمش تا پیان نیم فصل نخست مسابقات EREDIVISE با 38 امتیاز در رده سوم قرار دارد و با 8 امتیاز اختلاف در تعقیب تیم نخست جدول است. علیرضا جهانبخش که سهم به سزایی در موفقیت تیمش داشته، در تیم منتخب نیم فصل نخست مسابقات جای گرفت. او با زدن 7 گل، دادن 6 پاس گل و 1461 دقیقه بازی برای تیمش، بهترین بازیکن آلکمار است و امید زیادی به موفقیت و دیده شدن در تیمش دارد تا فصل بعد را در تیم بهتر و بزرگ تری سپری کند.

رضا قوچان نژاد – هیرنفین: رضا قوچان نژاد بعد از یک فصل فوق العاده در هیرنفین، در دومین فصل خود بسیار ناامید کننده ظاهر شد و تنها دو گل و یک پاس گل را ثبت کرده که از مهاجمی با خصوصیات او دور از انتظار است.

تیم او فعلا در جایگاه نهم جدول جا دارد اما رضا کمترین نقش را در این رده ایفا کرده و عملکردش نگران کننده است.

یونان

کریم انصاری فرد - المپیاکوس: این مهاجم اردبیلی فصل را در حالی شروع کرد که سرمربی جدید المپیاکوس عتقادی به او نداشت و کریم را در فهرست اروپایی تیمش قرار نداد اما با تغییر سرمربی، انصاری فرد احیا شد و توانست هفت گل و یک پاس گل را ثبت کند و در جمع برترین گلزنان لیگ جای گیرد. او احتمالا در نیم فصل دوم به فهرست بازیکنان اروپایی تیمش هم اضافه خواهد شد. فعلا المپیاکوس در رده نخست قرار دارد.

احسان حاج صفی – پانیونیوس و المپیاکوس: هافبک دفاعی و مدافع چپ سپاهان در شروع فصل به پانیونیوس پیوست و همبازی شجاعی شد. او با درخشش خود در این تیم خیلی زود مشتریانش را به صف کرد و با فرا رسیدن فصل نقل و انتقالات زمستانی به المپیاکوس منتقل شد تا خیلی زود توانایی های خود را نشان دهد و همبازی انصاری فرد شود. او در 14 بازی، یک گل زده و در بخش دفاعی تاثیر خوبی از خود به جای گذاشته است.

مسعود شجاعی – پانیونیوس و  AEK : مسعود شجاعی مانند فصل گذشته، عملکرد خوبی در تیمش داشت اما با حواشی مختلفی رو به رو شد. او ابتدا به خاطر حضور در ترکیب تیمش مقابل نماینده رژیم صهیونستی، از تیم ملی کنار رفت و در ادامه با یکی از بازیکنان تیمش درگیر و چند هفته محروم شد. با این حال عملکرد خوب مسعود، مشتریان یونانی او را حفظ کرده بود و در نهایت در نقل و انتقالات نیم فصل به یکی از تیم های خوب این کشور یعنی AEK پیوست.

کاپیتان سابق تیم ملی در فصل جاری موفق به انجام یازده بازی، زدن سه گل و دادن 5 پاس گل شده است.

روسیه

سردار آزمون – روبین کازان: مهاجم جوان تیم ملی که سال گذشته با گلزنی به تیم های سرشناس بارین مونیخ و اتلتیکو و با بازی مقابل منچستر یونایتد توانست اسم و رسمی را برای خود در نقل و انتقالات اروپایی دست و پا کند، در تصمیمی عجیب و در حالی که همه اننظار ترانسفر شدن او به قلب اروپا را داشتند، از روستوف به تیم سابق خود یعنی روبین کازان بازگشت و پیشنهاد لاتزیو را هم رد کرد تا یک فصل دیگر در روسیه بماند. حضور دوباره او در روبین کازان چیزی نبود که هوادارانش انتظار داشتند و کاملا بر عکس فصل قبل ظاهر شد؛ به طوری که در 12 بازی، یک گل زده و طرفداران خود و تمیش را نگران کرده است. عملکرد او در این فصل به یکی از دغدغه های کی روش پیش از جام جهانی 2018 تبدیل شده است.

میلاد محمدی – احمد گروزنی: مدافع چپ پای ایرانی، فصل جدید را هم در تیم احمد گروزنی – ترک گروزنی سابق – شروع کرد و تا مدتی عملکرد خوبی داشت تا اینکه با مصدومیت رو به رو شد و تا نیم فصل بیرون نشست. با این حال میلاد الان آماده حضور در مسابقات شده و می تواند روند خوب خود در نیم فصل نخست را بهبود ببخشد.

سعید عزت اللهی - آمکار: ادامه نیمکت نشینی های عزت اللهی در روستوف، موجب انتقال قرضی او به آمکار شد. او در آمکار چندان موفق نبوده و در مقاطعی هم درگیر مسائل حاشیه ای شده که انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. در حال حاضر آمکار در منطقه پلی آف لیگ پایین تر قرار دارد و سعید هم در هشت بازی، یک گل به ثمر رسانده است.

رضا شکاری – روبین کازان: او با انتقال به روبین کازان جوان ترین لژیونر حال حاضر فوتبال ایران است. شکاری در سال گذشته به پیشنهاد قربان بردیف جواب مثبت داد و همراه با سردار و این مربی به روبین کازان رفت اما فعلا برای تیم بزرگسالان بازی نکرده است.

سوئد

علیرضا حقیقی – اسکیلستونا: دروازه بان تیم ملی در جام جهانی 2014 سال گذشته را با اخراج از تیم ماریتیمو پرتغال آغاز کرد، بدون تیم ماند و تیم ملی را هم از دست داد اما در نقل و انتقالات زمستانی به اسکیلستونا سوئد پیوست که مصدومیت باز هم مانع از بازی کردن او شد. حقیقی با سپری کردن دوران مصدومیتش دوباره به دروازه بان اصلی تیمش تبدیل شد و در رده هشتمین دروازه بان برتر لیگ این کشور قرار گرفت و مجددا به تیم ملی هم دعوت شد. با این حال او نتوانست مانع از سقوط تیمش به دسته پایین تر شود. او فعلا بازیکن آزاد است تا در نقل و انتقالات زمستانی تیم جدیدی را برای خود دست و پا کند.

سامان قدوس – استرسوند: مهاجمی ایرانی – سوئدی که تصمیم گرفت برای کشور مادری خود به میدان برود، در این فصل یکی از بهترین بازیکنان سوئد هم بود. او در حالی به عنوان بهترین مهاجم این کشور انتخاب شد که تیمش در پایان فصل پنجم شد و توانست از مرحله گروهی لیگ اروپا هم صعود کند. قدوس در پنجره نقل و انتقالات زمستانی مشتریان زیادی دارد اما هنوز تصمیمی برای جدایی نگرفته تا شاید بعد از جام جهانی 2018 به تیم دیگری منتقل شود.

او در فصل گذشته در لیگ سوئد، 10 گل زد و چندین پاس گل داد و در لیگ اروپا هم توانست دروازه رقبای استرسوند را باز کند و اکنون یکی از امیدهای کی روش برای خط حمله تیم ملی است.

بلژیک

کاوه رضایی – شارلوا: در حالی که فوتبال ایران چندین دهه بود در فوتبال بلژیک نماینده ای نداشت، کاوه رضایی تصمیم گرفت به به بلژیک برود و حسابی خوش بدرخشد. مهاجم 25 ساله تیم ملی، در این فصل بسیار خوب ظاهر شده و تیم معمولی شارلوا به لطف گلزنی های کاوه در رده دوم جدول قرار دارد. او در حالی بهترین بازیکن لیگ بلژیک است که تاکنون 10 گل به ثمر رسانده و تیم های مختلفی به دنبال جذب او هستند.

رامین رضاییان – اوستنده: مدافع راست سابق پرسپولیس در ابتدای فصل بالاخره لژیونر شد اما فصل به کام او نبود و نتوانست به تیم خود برای فرار از انتهای جدول کمک کند. او در این فصل یک گل به ثمر رساند و یک بار هم دروازه تیم خودی را باز کرد که منجر به باخت تیمش شد و در پی آن اکنون نیمکت نشین است. رامین با عملکرد خود، جایگاهش در ترکیب ثابت تیم ملی را هم از دست داده است.

پرتغال

امیررضا عابدزاده – ماریتیمو: فرزند احمدرضا عابدزاده، بعد از اینکه در فوتبال ایران نتوانست جایگاهی کسب کند، راهی فوتبال پرتغال شد. در این فصل در مسابقات جام حذفی به دروازه ببان اصلی تیمش تبدیل شده و توانسته در صعود این تیم به مراحل بالاتر مثمر ثمر باشد. امیررضا با این عملکرد به تیم ملی هم دعوت شد تا انگیزه هایش برای ادامه مسابقات بیشتر شود.

آلمان

دانیل داوری – دویسبورگ: داوری بعد از اینکه در برانشوایگ درخشید و به بوندس لیگا صعود کرد، به تیم ملی ایران هم دعوت شد اما از همان جا روند نزولی او شروع شد و رفته رفته به بوندس لیگا 2 سقوط کرد. سال گذشته هم در تیم آرمنیا بیلفلد یک نیمکت نشین بود تا اینکه تصمیم گرفت در همان مسابقات به دویسبورگ منتقل شود اما تاکنون نتوانسته برای تیم جدیدش بازی کند. احتمال دعوت شدن داوری به تیم ملی بسیار کم است.

آمریکا

استیون بیت آشور – تورنتو: مدافع راست ایرانی الاصل شاغل در فوتبال آمریکا با وجود دعوت شدن به تیم ملی قبل از جام جهانی 2014 هیچ وقت نتوانست به ترکیب اصلی تیم ملی برسد و دیگر هم دعوت نشد اما بیت آشور در MLS یکی از بازیکنان با تجربه است. تیم او در فصل جاری لیگ MLS  با حضور بازیکنانی مانند جیوانی جووینکو قهرمان شد.

قطر

سروش رفیعی – الخور: یکی از دو بازیکنی است که در ابتدای فصل راهی لیگ قطر شده و  تا حدودی حضور موفقی هم در لیگ ستارگان داشت؛ البته در مقطعی عنوان شد در آستانه جدایی از این تیم است. در حال حضر الخور تیم نهم جدول است و سروش هم در 11 بازی، موفق به زدن چهار گل شده است.

مرتضی پورعلی گنجی – السد قطر

مدافع جوان و مازندرانی تیم ملی که جای ثابتی را در ترکیب تیم کی روش پیدا کرده از دو سال قبل در السد بازی می کند و چند ماه قبل هم قراردادش را با این تیم قطری تمدید کرد. پورعلی گنجی فصل گذشته با السد نایب قهرمان لیگ ستارگان و قهرمان جام حذفی شد.

مرتضی با حضور در 10 بازی از 11 مسابقه برگزاری شده در فصل جاری و زدن 3 گل، عملکردی فوق العاده در تیمش داشته و یکی از ارکان موفقیت و حضور این تیم در رده دوم جدول رده بندی لیگ ستارگان است.

اشکان دژاگه – بدون تیم

کاپیتان تیم ملی، بعد از جدایی از العربی قطر در سال 2016، مدتی بدون تیم بود و در اوایل سال 2017 به ولفسبورگ تیم سابق خود بازگشت. او در بدو ورود به این تیم مصدوم شد و تا پایان فصل دقایق کوتاهی را به میدان رفت و در نهایت قراردادش تمدید نشد. دژاگه در نقل و انتقالات تابستانی هم پیشنهادی نداشت و تمام 6 ماه گذشته را به صورت شخصی تمرین کرده اما بازیکن ثابت تیم ملی به شمار می رود.

کارشناسان و هواداران تیم ملی معتقدند کاپیتان تیم ملی در ماه های باقی مانده تا جام جهانی باید در تیمی به میدان برود تا در اوج آمادگی در ترکیب تیم ایران باشد اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است!

دیدگاه تان را بنویسید