گزارش جی پلاس؛

"جٌفت خواری" باب شده میان چهره ها و پولدارها عامل مرگ نوزاد می شود!

خوردن جفت ها که امروزه در بین افراد مشهور و پولدار محبوب شده می تواند عفونت های کشنده ای را به فرزندان منتقل کرده و باعث مرگ نوزاد شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ جُفت‌خواری Placentophagy عمل خوردن جفت نوزاد خود پس از زایمان، توسط پستانداران است. جفت‌خواری در رده‌های دیگری از جانوران هم دیده می‌شود.

جفت، پیش از زایمان به دیواره رحم متصل است و در طی زایمان، به همراه نوزاد، جفت و پرده‌های جنینی نیز از کانال زایمانی خارج می‌شوند. جفت دارای سطح بالایی از پروستاگلاندین است و به این خاطر، خوردن آن به برگشت رحم به حالت اولیه و پاک شدن رحم کمک می‌کند.

گروهی از زیست‌شناسان نیز وجود جفت‌خواری در طبیعت را عملی برای پنهان کردن رد زایمان از مشام درندگان دانسته‌اند، ولی این نظریه ثابت نشده ‌است. به ‌جز خوکان دریایی، آب‌زیان و شتر، بقیه پستانداران،حتی پستانداران گیاه‌خوار، جفت‌خوار هستند.

در برخی کشورها گروهی از انسان‌ها نیز طرفدار خوردن جفت هستند. جفت در طب سنتی چینی نیز استفاده دارد. امروزه عمل جفت خواری که شایعه شده مزایایی ظاهرا در درمان بعضی از بیماری های پس از زایمان دارد اما هنوز از سوی محققان تایید نشده، بین افراد مشهور باب شده است!

در قدیم و بعضا در میان زنان قبیله ای برخی مادران پس از زایمان اقدام به خوردن جفت به شکل خام یا سرخ شده با پیاز می کردند اما الان یکی از راه هایی که خانم ها جفت خود را می خورند، به صورت خشک شده و پودر شده و قرار گرفته درون کپسول، است.

بلعیدن یک قرص حاوی جفت خشک شده، ممکن است از دیدن و لمس کردن بافت خام و مزه کردن آن آسان تر باشد اما هنوز تحقیقات وسیعی در این زمینه صورت نگرفته است و شواهدی هم برای مزایایی واقعی جفت خواری وجود ندارد!

 اما گزارش جدیدی در همین رابطه در سایت ساینس منتشر شده که نشان می دهد مادری که پس از تولد  فرزندش جفت را خورد، متاسفانه یک عفونت بالقوه مرگبار را به کودکش انتقال داد. مادر پس از تولد کودکش با پرداخت مبلغی به یک شرکت جفت را تبدیل به قرص نمود  و سه روز پس از زایمان نوزاد شروع به مصرف قرص ها کرد.

طبق گزارش های ارایه شده، کودک در سپتامبر 2016 سالم به دنیا آمده بود اما  کمی پس از تولد علائم ناراحتی تنفسی را نشان می دهد. نوزاد به بخش مراقبت های ویژه نوزادان منتقل شد و تشخیص داده شد که به نوعی باکتری به نام " گروه ب استرپتوکوک آگالاکتیا (GBS) " مبتلا شده است.

محققان نیز اعلام کرده اند قرص هایی که از جفت تهیه شده، آلوده به GBS  بوده و به احتمال زیاد از مادر به کودک منتقل شده بود.

هنوز علت آلوده بودن این قرص مشخص نیست.  شرکت سازنده این قرص ها مادران را قبل از ساخت قرص های جفت، به منظور احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند تبخال، ایدز، لیم و سیفلیس آزمایش می کند؛ اما این شرکت قرص های جفت برای باکتری های متعلق به مثلا گروه B را آزمایش نمی کند که همین می تواند مادران را بعد از تولد آلوده کند.

این شرکت برای ساخت قرص ها، جفت را تمیز، قطعه قطعه و در دمای 115 تا 160 درجه فارنهایت (46 و 71 درجه سانتیگراد) خشک می کند، سپس آن را به صورت کپسول در می آورد. شاید این جفت به اندازه کافی گرم نشده تا باکتری ها کاملا کشته شود. علاوه بر این، جفت کشنده حاوی عناصر سمی مانند کادمیوم و سلنیوم و نیز باکتری ها است.

به گزارش جی پلاس؛ گزارش فوق صرفا بررسی های علمی عمل جفت خواری و فرآیند قرص های مربوطه را مورد ارزیابی قرار می دهد و طبیعتا این عمل از ابعاد دیگر نیز قابلیت بررسی دارد.

دیدگاه تان را بنویسید