گزارش جی پلاس از فتح باب یک رشته خاص

وقتی زنان می توانند فوتبال ساحلی را در استادیوم ببینند! + عکس

حضور بانوان در ورزشگاه ها هنگام برگزاری مسابقات فوتبال، والیبال، بسکتبال و ... به دغدغه برخی از اقشار جامعه تبدیل شده و این در حالی است که بعضی استان های شمالی و جنوبی کشور در برگزاری بازی های فوتبال ساحلی، پذیرای خانواده ها هستند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران یکی از دغدغه‌های بانوان علاقمند به ورزش است اما تکلیف این موضوع هنوز روشن نیست چرا که موافقان و مخالفان مستحکمی دارد.

** فوتبال خیال درست شدن ندارد

جدا از بحث ممنوعیت قطعی حضور بانوان در سالن ورزشی هایی چون کشتی، شنا، بوکس و ... بخاطر مسائل شرعی و فتاوای علما و برخی مراجع عظام تقلید، حضور در استادیوم های فوتبالی بیشترین خواهان در میان بانوان دارد اما با توجه به حضور پر تعداد مردان در ورزشگاه ها و وضع فرهنگی کنونی، هنوز هیچ بانوی هواداری از عموم مردم نتوانسته به صورت آزاد روی سکوهای استادیوم بنشیند و فوتبال آقایان را تماشا کند. متاسفانه شرایط فرهنگی و فضای اجتماعی ورزشگاه ها هم طی ادوار گذشته هیچ وقت بهبود نیافت تا امید مطالبه گران بر تحقق آرزویشان پررنگ تر شود و چه بسا با رفتارهای زننده ای که بعضا در استادیوم ها شاهد هستیم نه تنها این امید کمرنگ شد بلکه تمایل خانواده ها به فرستادن نوجوانان پسر خود به استادیوم ها از ترس وجود بدآموزی ها، کمتر شد!

** والیبال چراغ خاموش جلو می آید!

اما در این بین چند رشته مختلف مانند والیبال و بسکتبال در سال‌های گذشته توانسته اند در حد امکان حضور بانوان را فراهم کنند اما این اتفاق هم در شرایط بسیار خاص و نادر رخ داد. بانوان برای دیدن والیبال در سال‌های گذشته فقط در تهران و در مواقع خاصی در مسابقات لیگ برتر اجازه حضور در ورزشگاه را داشتند اما این اتفاق هم با افزایش حساسیت‌ها برچیده شد و تنها در مسابقات لیگ جهانی و با نظارت و انتخاب بانوان از سوی فدراسیون والیبال امکان تماشای بازی در ورزشگاه برای آن‌ها فراهم شد. مجموعه والیبال چراغ خاموش به سمت فتح باب کامل این موضوع پیش می آید.

** دانشگاه آزاد، تافته جدا بافته!

در بسکتبال هم شرایط تقریبا به همین شکل است. بانوان تهرانی فقط در بازی‌هایی که به میزبانی دانشگاه آزاد برگزار شود امکان حضور در ورزشگاه را خواهند داشت چرا که حراست دانشگاه آزاد بر خلاف حراست وزارت ورزش امکان حضور بانوان را فراهم می‌کند اما در حالت کلی تماشای بازی‌ها برای بانوان ممنوع است. البته با تغییرات مدیریتی در راس تشکیلات دانشگاه آزاد، مشخص نیست این امکان در آینده همچنان وجود داشته باشد!

** فوتبال ساحلی فتح باب کرده است

به گزارش جی پلاس؛ اما در حالی که خیلی از بانوان در آرزوی حضور در ورزشگاه هستند، با پیشرفت فوتبال ساحلی و استقبال خانواده‌ها از این رشته، در سال‌های گذشته شرایط حضور بانوان در برخی از ورزشگاه‌ها فراهم شده که این موضوع شاید به شرایط متفاوت فوتبال ساحلی هم بر می‌گردد.

فوتبال ساحلی با توجه به این که نیازمند برگزاری در زمین‌های مملو از شن و ماسه است و در زیر نور آفتاب برگزار می‌شود، علاقمندان بسیار زیادی را در جنوب و شمال کشور دارد و شهرهایی مانند یزد هم به دلیل محیط مناسب این ورزش، چند تیم مختلف وارد این عرصه شده‌اند. از طرفی به دلیل بازی در محیط های باز، امکان بازی در روز، بسیار سخت است و با تصمیم فدراسیون فوتبال و مانند کشورهای پیشرفته بازی‌های این رشته در ساعات پایانی و بعضا زیر تابش نور پرژکتورها برگزار می‌شود.

این شرایط ویژه در شهرهای گرمسیر که مردم هم در ساعات اولیه روز کمتر از خانه‌ها خارج می‌شوند باعث استقبال عمومی خوبی از بازی‌های فوتبال ساحلی شده و به خانواده ها اجازه حضور در ورزشگاه داده می شود. این شرایط در شهر‌های شمالی و جنوبی کشور مانند بندرعباس، ساری، رودسر و ... پررنگ تر است. همینطور با توجه به اینکه فوتبال ساحلی بازی ایستایی نیست و مانند فوتبال، هیجان های خاص خودش را دارد و البته موزیک هم تقریبا به صورت مداوم در حال پخش است، بر استقبال مردم افزوده است.

فوتبال ساحلی

** مردان و زنان کنار هم از فوتبال ساحلی حمایت می کنند

به گزارش جی پلاس؛ در میان یازده تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ساحلی اکثر تیم‌ها از شهر های شمالی و جنوبی هستند و در این شهرها حضور بانوان با اجازه شورای تامین این استان‌ها مجاز است. موفقیت‌های اخیر فوتبال ساحلی ایران به خصوص کسب مقام سوم جام جهانی 2017، بر میزان علاقمندی خانواده ها به تماشای این رشته افزوده و اتفاقا بنابر گزارش های رسیده از شرایط برگزاری مسابقات با حضور خانواده ها، می توان گفت این با هم بودن هنوز هیچ مشکل خاصی را پیش نیاورده است. البته در این بین انصافا نقش موثر و سازنده برنامه ریزی و مدیریت دپارتمان فوتبال ساحلی در مجموعه فدراسیون فوتبال با برگزاری منظم مسابقات داخلی که به افزایش استقبال از این رشته انجامیده را نیز نمی توان نادیده گرفت.

تیم هایی مانند شهریار ساری، شاهین خزر رودسر، ملوان بندرگز، شهید جهان نژادیان آبادان، شهرداری بندرعباس و دریانوردان پارس جنوبی از حمایت هواداران بانوان خود هم بهر‌ه‌مند هستند که همگی مربوط به استان‌های جنوبی و شمالی کشور است.

فوتبال ساحلی

دیدگاه تان را بنویسید