جی پلاس؛

تاثیر نوعی بازی کامپیوتری در کاهش زوال عقل!

تاثیر بازی های کامپیوتری بر بهبود بیماری زوال عقل مشخص شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ dementia (دمانس) یا زوال عقل در پزشکی و روان پزشکی، به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی که به علت بیماری عضوی مغز به وجود می آید نیز گفته می شود. این بیماری با تغییر شخصیت، موقعیت ناشناسی ، اختلال در حافظه، داوری و اندیشه همراه است.

شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان به سکته مغزی، روان آشفتگی ناشی از سمی شدن بدن در اثر مواد مخدر، روان گردان ها و بیماری‌های کم شیوع ولی معروف مانند جنون گاوی اشاره نمود. از علائم بارز این بیماری می توان به مجموعه‌ای از عملکردی‌های بد بالینی شامل اختلالاتی در حافظه، زبان پریشی، تغییرات روان‌شناختی و روان‌پزشکی و مختل شدن فعالیت‌های روزمره اشاره کرد.

محققان دانشگاه کمبریج، نوعی گیم شو را طراحی کردند و روی کارکردهای شناختی و انگیزشی افراد مبتلا به بیماری زوال عقل آزمایش کردند. شرکت کنندگان این بازی را روی تبلت های خود نصب کردند و برای به دست آوردن سکه های طلا بازی می کردند.

1

  • به گزارش جی پلاس؛ نتایج منتشر شده در مجله بین المللی Neuropsychopharmacology نشان می دهد بیمارانی که این بازی را انجام داده اند، حدود یک سوم خطاهای کمتر نسبت به کسانی که کلاس های آموزش های شناختی پایه ای را شرکت کردند نیز داشته اند.

نمره حافظه اپیزودیک آنها حدود 40 درصد بهبود یافت. این حافظه نقش بسیار مهمی در انجام کارهای روزمره دارد. مثلا با استفاده از این نوع حافظه می توان به خاطر آورد که سوییچ ماشین را کجا گذاشته ایم.

 

دیدگاه تان را بنویسید